Møde med dyreetisk råd
Villadsen

Århus C
Besked: #1
Møde med dyreetisk råd
http://sportsfiskeren.dk/sportsfiskere-t...etisk-raad

Lidt interessant om de synes vi gør det godt nok. Er det dyreplageri når der fiskes med levende agn eller er det etisk helt okay? Er det i det hele taget okay at fange fisk bare for oplevelsen, for derefter at sætte den ud igen? Ja der er vidst mange punkter at tage fat i.

Kristian Villadsen
31-10-2012 19:59
Adversering
Claus M.

Østjylland
Besked: #2
RE: Møde med dyreetisk råd
(31-10-2012 19:59)Villadsen Skrev:  http://sportsfiskeren.dk/sportsfiskere-t...etisk-raad

Lidt interessant om de synes vi gør det godt nok. Er det dyreplageri når der fiskes med levende agn eller er det etisk helt okay? Er det i det hele taget okay at fange fisk bare for oplevelsen, for derefter at sætte den ud igen? Ja der er vidst mange punkter at tage fat i.

Er det i det hele taget okay at fange fisk bare for oplevelsen, for derefter at sætte den ud igen?

Lidt et paradoks - hvad med fisk der er mindstemåls bestemt ? skal de så alle nakkes Huh - hvis alt skal gøres op i dyrevelfærd, kan vi sku lige så godt stoppe alt hvad der hedder jagt og fiskeri, fugle og dyr i bur, alt landbrug som holder dyr osv osv - ja jeg friste til at udtrykke et langt Gaaaaaaaaaaaaaaaab - nuvel vi har som lystfiskere et moralsk og etisk ansvar på den måde vi udnytter naturen, men det ser jeg ikke som et større problem, der er vist andre steder man kunne spilde krudtet.

My 50 cents.
(Denne besked var sidst ændret: 31-10-2012 af 22:24 Claus M..)
31-10-2012 22:21
Villadsen

Århus C
Besked: #3
(31-10-2012 22:21)Claus M. Skrev:  Er det i det hele taget okay at fange fisk bare for oplevelsen, for derefter at sætte den ud igen?

Lidt et paradoks - hvad med fisk der er mindstemåls bestemt ? skal de så alle nakkes Huh - hvis alt skal gøres op i dyrevelfærd, kan vi sku lige så godt stoppe alt hvad der hedder jagt og fiskeri, fugle og dyr i bur, alt landbrug som holder dyr osv osv - ja jeg friste til at udtrykke et langt Gaaaaaaaaaaaaaaaab - nuvel vi har som lystfiskere et moralsk og etisk ansvar på den måde vi udnytter naturen, men det ser jeg ikke som et større problem, der er vist andre steder man kunne spilde krudtet.

My 50 cents.

Jeg er slet ikke uenig, jeg forstår bare ikke hvad man vil, det bliver jo aldrig dyrevelfærd at fiske, lige som så meget andet. Hvor vil man optimere sig? og hvor er grænsen?

Kristian Villadsen
31-10-2012 23:00
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Jeg synes, at det er rimeligt at se på en hobbys samlede indvirkning på naturen. Vi driller nogle fisk .. men vi genopretter også vandløb, påkalder fisketrivsel politisk opmærksomhed, skaber masser af turistindtægter, bekæmper ulovligt fiskeri, garn osv. Jeg er helt overbevist om, at saldoen er positiv - så jeg sover fremragende Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
31-10-2012 23:56
Villadsen

Århus C
Besked: #5
(31-10-2012 23:56)Martin Brøndum Skrev:  Jeg synes, at det er rimeligt at se på en hobbys samlede indvirkning på naturen. Vi driller nogle fisk .. men vi genopretter også vandløb, påkalder fisketrivsel politisk opmærksomhed, skaber masser af turistindtægter, bekæmper ulovligt fiskeri, garn osv. Jeg er helt overbevist om, at saldoen er positiv - så jeg sover fremragende Smile

Det er rigtigt at vi gør meget positivt, men er det i sidste ende ikke fordi det kommer os selv til gode og ikke fordi fisken har det bedre af det. At de to ting så hænger sammen er jo kun godt. Jeg er ikke inde i hvor meget smerte en fisk kan føle eller om den i det hele taget kan det? Men hvad skulle der egentlig til, for at vi IKKE kunne se det forsvarligt, at dyrke vores hobby? Mit bud er, at vi vil tillade rigtig meget, for at den hobby som vi elsker stadig skulle eksistere. Spørgsmålet er om der i fremtiden vil komme en viden om fiskens smertegrænse, der vil gøre at vores hobby ikke vi være tilladt længere. Og vil vi helst være uvidende herom i så fald?

Kristian Villadsen
01-11-2012 12:42
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Uden at vide en hel masse om det så forekommer det naturligt at også fisk har en form for smetereceptorer. Ellers ville den jo ikke være i stand til at flygte fra en potentiel dødelig påvirkning.

Jeg syntes det er mere interessant hvordan vi med påtaget sans for at vide hvad der er rigtigt for dyr, overfører vores egne normer og værdier på dyrene - altså menneskeliggør dyrene.

Dyr er skånselsløse væsener når de jager og yngler. De har et skånselsløst hieraki som tryner de svage og fremhæver de stærke - altsammen med interesse i at arten skal overleve.

Dyr dræber med alle midler deres bytte, uden skelen til om dyret påføres smerte eller lider.

De leger med andre dyr når de skal lære deres unger at jage.

Hvor er, på den baggrund, det respektløse og unaturlige i at fange en fisk ?

Jeg tror vi skal væk fra den unaturlige omgang med naturen. 99% af os fatter ikke en brik af hvordan naturen fungerer og har et unaturligt natursyn.

Inden alle "de som bedre forstår dyrs følelser" begynder at kaste med sten, så er det naturligvis (pun intended) ikke sådan at vi skal behandle naturen som naturen selv gør. Vi er mennesker og har andre normer og værdier, vi er ikke dyr og selvfølgelig skal dyr behandles med respekt.

Men vores hobby er ikke mulig uden at vi påtager os en lille smule af den råhed som hersker i naturen, vi kan ikke fange fisken på krog uden at påføre den smerte og så er det vel ligemeget hvordan og hvor meget smerte fisken føler.

Og så er jeg i øvrigt enig med Martin i at det står 2-0 til lystfiskerne. Ganske vist gør vi det for vores egen skyld, laver vandløbsforbedringer, men sidegevinsterne overstiger langt det minimale indhug vi gør i bestandene.

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
01-11-2012 13:18
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Etik og moral - det er jo en svær en! Når dyr bliver indblandet, så bliver dyr jo somregel tildelt et følelsesliv og en tankevirksomhed a la menneskets. Herefter en al saglig diskussion umulig.

Er det ok, at rykfiskeri er forbudt - må der fiskes med dynamit, kunstige duftstoffer og lys - er brug af levende agn i orden??? Relevante spørgsmål at tage fat på. Af de nævnte mener jeg nok, at miljørigtige duftstoffer kunne være ok, men ellers ?????

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
01-11-2012 13:44
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Jeg er enig med Claus M.
Brug krudtet andetsteds. Hvor det gavner mere.

/Allan

http://www.customflies.dk
01-11-2012 14:06
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Der er bare den lille hage at det ikke er os der sætter dagsordenen!

Derfor er man nødt til at forholde sig til det og derfor er det fornuftigt at DSF går ind i sagen - ellers bliver vi rendt over ende af de mere rabiate dyrevelfærdsorganisationer.
Etisk råd er heldigvis ikke en flok lyserøde gulerodsgnaskende pladderhumanister, så jeg er tryg ved at DSF nok også skal klare det her for os.....

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
01-11-2012 14:59
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #10
Jeg ser nu indsats mod bundtrawl som en større sag for dyreetisk råd (bare for at nævne en sag) end en lystfisker der kroger en skalle for at fange en gedde, men sådan er vi jo forskellige.

/Allan

http://www.customflies.dk
01-11-2012 16:10
Villadsen

Århus C
Besked: #11
Her lidt mere, dyreetisk råd er på ved min 28.30 og lystfiskeri omtales fra min 34

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Klip+fr...htm#/59624

Kristian Villadsen
01-11-2012 22:15
Villadsen

Århus C
Besked: #12
(01-11-2012 13:18)PeterMulbjerg Skrev:  Uden at vide en hel masse om det så forekommer det naturligt at også fisk har en form for smetereceptorer. Ellers ville den jo ikke være i stand til at flygte fra en potentiel dødelig påvirkning.

Jeg syntes det er mere interessant hvordan vi med påtaget sans for at vide hvad der er rigtigt for dyr, overfører vores egne normer og værdier på dyrene - altså menneskeliggør dyrene.

Dyr er skånselsløse væsener når de jager og yngler. De har et skånselsløst hieraki som tryner de svage og fremhæver de stærke - altsammen med interesse i at arten skal overleve.

Dyr dræber med alle midler deres bytte, uden skelen til om dyret påføres smerte eller lider.

De leger med andre dyr når de skal lære deres unger at jage.

Hvor er, på den baggrund, det respektløse og unaturlige i at fange en fisk ?

Jeg tror vi skal væk fra den unaturlige omgang med naturen. 99% af os fatter ikke en brik af hvordan naturen fungerer og har et unaturligt natursyn.

Inden alle "de som bedre forstår dyrs følelser" begynder at kaste med sten, så er det naturligvis (pun intended) ikke sådan at vi skal behandle naturen som naturen selv gør. Vi er mennesker og har andre normer og værdier, vi er ikke dyr og selvfølgelig skal dyr behandles med respekt.

Men vores hobby er ikke mulig uden at vi påtager os en lille smule af den råhed som hersker i naturen, vi kan ikke fange fisken på krog uden at påføre den smerte og så er det vel ligemeget hvordan og hvor meget smerte fisken føler.

Og så er jeg i øvrigt enig med Martin i at det står 2-0 til lystfiskerne. Ganske vist gør vi det for vores egen skyld, laver vandløbsforbedringer, men sidegevinsterne overstiger langt det minimale indhug vi gør i bestandene.

vh
Peter

Set i forhold til C&R kan jeg ikke finde nogen livsform i naturen der opfører sig på samme måde. I naturens verden er formålet med brutaliteten altid overlevelse, det er den ikke i vores hobby. Jeg tror den eneste mulige etiske forsvarlige fiskeform inden for lystfiskeri, jeg kan komme frem til, er fiskeri til selvforsyning. Men igen, der er mange ting i vores samfund, der ikke er etisk forsvarlige i min optik. Og jeg vælger at fiske alligevel, fordi det er for sjovt til, at jeg kan lade være(Ergo jeg sætter mig selv som menneske over dyret).

Kristian Villadsen
(Denne besked var sidst ændret: 02-11-2012 af 00:55 Villadsen.)
02-11-2012 00:33