Ultimativ majflueimitation
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Ultimativ majflueimitation
Nu er det jo blevet så moderne, at udnævne alt muligt til "ultimativt", så jeg vil lige komme med et bud på en ultimativ majflueimitation, som er den jeg selv bruger ............ når der altså ikke lige sidder en French Partridge variant på forfanget Big Grin

http://www.riverflybox.co.uk/uffeskiller.html

Kom gerne med andre bud på gode majflueimitationer ....

mvh
Allan
01-11-2012 10:37
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Ultimativ majflueimitation
(01-11-2012 10:37)Allan Wermuth Skrev:  Nu er det jo blevet så moderne, at udnævne alt muligt til "ultimativt", så jeg vil lige komme med et bud på en ultimativ majflueimitation, som er den jeg selv bruger ............ når der altså ikke lige sidder en French Partridge variant på forfanget Big Grin

mvh
Allan

Skøn flue. Bliver altid glad når jeg ser naturmaterialer brugt kreativt. I så henseende er Poul Jorgensen "Imitationer" meget overset, men ikke mindre fremragende.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
01-11-2012 12:28
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(01-11-2012 10:37)Allan Wermuth Skrev:  Nu er det jo blevet så moderne, at udnævne alt muligt til "ultimativt", så jeg vil lige komme med et bud på en ultimativ majflueimitation, som er den jeg selv bruger ............ når der altså ikke lige sidder en French Partridge variant på forfanget Big Grin

mvh
Allan

Tak for et virkelig godt pust. Har gået og brudt mit hoved med hvordan det kunne gribes an, og denne fremgangsmåde er da lige i skabet Smile

Venligst Nikolai

01-11-2012 14:36
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4

mvh
Allan

Hej Allan,
hvordan er holdbarheden på sådan een ?

Sidder hacklet over eller under halen ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 01-11-2012 af 15:04 PeterMulbjerg.)
01-11-2012 15:01
Allan Wermuth

Odense
Besked: #5
(01-11-2012 15:01)PeterMulbjerg Skrev:  Hej Allan,
hvordan er holdbarheden på sådan een ?

Sidder hacklet over eller under halen ?

vh
Peter

Hacklet sidder under extended body (halen) ..... , med hensyn til holdbarhed klarer fluen det ok, men selvfølgelig holder en skumkrop eller dem lavet med dubbing og textillim bedre. Til gengæld er denne her meget lettere pga materialevalg, og den kroger også bedre end de fluer med "stiv" bagkrop.

mvh
Allan
01-11-2012 17:02
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Tak for svaret Allan - den skal da prøves her til vinter Smile

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
01-11-2012 18:41
123

Besked: #7

Du har selv svaret på det.
01-11-2012 19:07
Adversering
123

Besked: #8
Ellers er en 109'er i strl han eller hun bundet som alm. faldskærm i de rigtige farver glimrende. Jeg har droppet alle de fine fluer med extended body og anden unødvendig bling bling. Fluer der er nemme at binde og som fisker (læs=fanger) godt er det eneste der sidder i mine æsker efterhånden. Det er er i øvrigt meget sjældent at fiskene er selektive når overfladen er urolig pga. insektklækninger.
01-11-2012 19:11
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(01-11-2012 19:11)Thomas Schreiber Skrev:  Ellers er en 109'er i strl han eller hun bundet som alm. faldskærm i de rigtige farver glimrende. Jeg har droppet alle de fine fluer med extended body og anden unødvendig bling bling. Fluer der er nemme at binde og som fisker (læs=fanger) godt er det eneste der sidder i mine æsker efterhånden. Det er er i øvrigt meget sjældent at fiskene er selektive når overfladen er urolig pga. insektklækninger.

Helt enig - bandt i sin tid nogle efter Jorgensens anvisninger, men de har aldrig været brugt. Ganske almindelige faldskærmsfluer med krop om krogskaftet fisker max - men er knap så blærede i æsken.

Fluen, der starter denne tråd er dog usædvanlig flot, så den skal da prøves.

Jeg blev i sin tid lidt skuffet over Jorgensens imitationsbog - havde sat næsen lidt højere, da jeg havde hans laksefluebog i forvejen.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
01-11-2012 20:43
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #10
(01-11-2012 20:43)Brandt Skrev:  Jeg blev i sin tid lidt skuffet over Jorgensens imitationsbog - havde sat næsen lidt højere, da jeg havde hans laksefluebog i forvejen.

Det er meget sjovt som man kan være af forskellig opfattelse. Jeg har lig dig begge bøger, og synes at der er mest bindeteknisk kød på Imitationsbogen.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
01-11-2012 20:52
Allan Wermuth

Odense
Besked: #11
Her er iøvrigt en flue mere med extended body, hvor der kun er brugt én CDC fjer, som danner både bagkrop/hale og vinge.

http://www.rackelhanen.se/eng/10388.htm

Nok ikke den mest holdbare flue, men utrolig let og elegant bud på en døgnflueimitation.

mvh
Allan
01-11-2012 23:55
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(01-11-2012 20:52)Jan Fensten Skrev:  Det er meget sjovt som man kan være af forskellig opfattelse. Jeg har lig dig begge bøger, og synes at der er mest bindeteknisk kød på Imitationsbogen.

Venligst

Jan

Det var nok mest hans valg af mønstre, som jeg havde forventet mere af. Den gav mig ihvert fald mindre inspiration, end jeg havde forventet, og den kommer sjældent frem i lyset. (Det gør den anden nu heller ikke mere)

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-11-2012 01:25