Rute til Ammarnäs, Vindelelven, Vindelåen og Tjulåen
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Rute til Ammarnäs, Vindelelven, Vindelåen og Tjulåen
Hej

Jeg er gået hen og blevet "enlig far", så mine fiske-eskapader må jeg henlægge til skolernes sommerferie ....... , samtidig har jeg spekuleret lidt i måske at køre nord på, og måske tage min 10 årige søn med.

Med andre ord, så er det ikke et spørgsmål om at komme hurtigst muligt nord på, men mere at tage turen i nogle passende etaper, og overnatte på camping eller i hytter undervejs. Jeg håber selvfølgelig på, at der også bliver tid til lidt fiskeri undervejs ..... min søn fisker dog kun med spin .... endnu Wink

Da jeg er vidende om, at flere personer her på forum har været i Ammarnäs, så vil jeg lige høre lidt om hvilken rute i plejer at tage, når i rejser fra Danmark til Ammarnäs?

Jeg er bosiddende i Odense, hvilket selvfølgelig også har betydning for hvilken rute man vælger ud af Danmark.

mvh
Allan
12-01-2013 10:53
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Rute til Ammarnäs, Vindelelven, Vindelåen og Tjulåen
(12-01-2013 10:53)Allan Wermuth Skrev:  Hej

Jeg er gået hen og blevet "enlig far", så mine fiske-eskapader må jeg henlægge til skolernes sommerferie ....... , samtidig har jeg spekuleret lidt i måske at køre nord på, og måske tage min 10 årige søn med.

Med andre ord, så er det ikke et spørgsmål om at komme hurtigst muligt nord på, men mere at tage turen i nogle passende etaper, og overnatte på camping eller i hytter undervejs. Jeg håber selvfølgelig på, at der også bliver tid til lidt fiskeri undervejs ..... min søn fisker dog kun med spin .... endnu Wink

Da jeg er vidende om, at flere personer her på forum har været i Ammarnäs, så vil jeg lige høre lidt om hvilken rute i plejer at tage, når i rejser fra Danmark til Ammarnäs?

Jeg er bosiddende i Odense, hvilket selvfølgelig også har betydning for hvilken rute man vælger ud af Danmark.

mvh
Allan

Indlandsvägen - (rute 45). Der kan vælges flere alternativer for kortere strækninger - GPS'serne er heller ikke altid enige, men du kommer ikke galt afsted ved at vælge rute 45 hele vejen. Om du kører over Øresund eller Frederikshavn har jeg ingen mening om. - og dog jeg tror, at jeg ville vælge Fr.havn for sejle-pausens skyld, bilturen er jo anseelig i forvejen.

Hvis turen skal udnyttes til sightseeing kan du køre fra i Sveg mod Tännäs ad rute 84 og videre til Funäsdalen. Herfra er der en herlig tur (på grusvej) over Flatruet, der er et barfjällsområde med højt til himlen og fjerne horisonter. Sveriges højest beliggende bilvej. Gør stop i samebyen Mittådalen.Efter Ljungdalen er det så østpå igen, indtil I når 45'an syd for Östersund.

Lige efter Östersund kan I vælge vej 340 kaldet Fiskevägen, og køre helt ind i Norge. Efter Eideselva (lidt inden Sandvika) køres til højre tilbage mod Sverige (Gäddede). Herfra nordpå gennem Klimpfjall, Saxnäss og tilbage til Indlandsvägen ved Vilhelmina. Mellem Klimpfjäll og Saxnäss passerer I Fatmomakke, der er et kulturcentrum for samerne. Her bliver en meget stor del at samebryllupperne f.eks. afholdt - et sted, der er værd at se. Begge afstikkere vil bringe jer forbi et perlerække af legendariske fiskevande - ikke mindst den sidste gedigne omvej, så man skal kunne lide at køre bil(!)

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-01-2013 13:26
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
(12-01-2013 13:26)Brandt Skrev:  Indlandsvägen - (rute 45). Der kan vælges flere alternativer for kortere strækninger - GPS'serne er heller ikke altid enige, men du kommer ikke galt afsted ved at vælge rute 45 hele vejen. Om du kører over Øresund eller Frederikshavn har jeg ingen mening om. - og dog jeg tror, at jeg ville vælge Fr.havn for sejle-pausens skyld, bilturen er jo anseelig i forvejen.

Hvis turen skal udnyttes til sightseeing kan du køre fra i Sveg mod Tännäs ad rute 84 og videre til Funäsdalen. Herfra er der en herlig tur (på grusvej) over Flatruet, der er et barfjällsområde med højt til himlen og fjerne horisonter. Sveriges højest beliggende bilvej. Gør stop i samebyen Mittådalen.Efter Ljungdalen er det så østpå igen, indtil I når 45'an syd for Östersund.

Lige efter Östersund kan I vælge vej 340 kaldet Fiskevägen, og køre helt ind i Norge. Efter Eideselva (lidt inden Sandvika) køres til højre tilbage mod Sverige (Gäddede). Herfra nordpå gennem Klimpfjall, Saxnäss og tilbage til Indlandsvägen ved Vilhelmina. Mellem Klimpfjäll og Saxnäss passerer I Fatmomakke, der er et kulturcentrum for samerne. Her bliver en meget stor del at samebryllupperne f.eks. afholdt - et sted, der er værd at se. Begge afstikkere vil bringe jer forbi et perlerække af legendariske fiskevande - ikke mindst den sidste gedigne omvej, så man skal kunne lide at køre bil(!)

Tak for beskrivelsen, så må vi se hvor vi havner henne Wink

-Allan
12-01-2013 13:37
OBH

Fraværende
Besked: #4
xx
(Denne besked var sidst ændret: 02-09-2017 af 01:43 OBH.)
12-01-2013 16:51
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Oles forslag er klart det hurtigste - især fordi der ikke skal sejles. Da jeg som nordjyde aldrig har overvejet turen over Øresund, forestillede jeg mig, at man fra Malmö skulle over Göteborg, men Oles rute er helt sikkert hurtigere.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-01-2013 17:24
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
(12-01-2013 17:24)Brandt Skrev:  Oles forslag er klart det hurtigste - især fordi der ikke skal sejles. Da jeg som nordjyde aldrig har overvejet turen over Øresund, forestillede jeg mig, at man fra Malmö skulle over Göteborg, men Oles rute er helt sikkert hurtigere.

Ja, tiden må vise om jeg tager over Sjælland eller sejler fra Frederikshavn til Gøteborg ...... , der jo også noget særligt ved en indbygget sejltur, og det giver jo mulighed for at tage en "slapper" inden den lange køretur Wink

-Allan
12-01-2013 17:43
OBH

Fraværende
Besked: #7
xx
12-01-2013 18:01
Adversering
Slettet bruger

Fraværende
Besked: #8
Eller over Grenå/Varberg og tværs over til Värnemo.
R***** sejltur der med fordel kan gøres om natten i kahyt Dodgy Men du spare nogle km samt broafgiften over Storebælt.
Færgen Grenå/Varberg er samtidig billigere end Storbæltbroen og Scanline tilsammen.
(Denne besked var sidst ændret: 12-01-2013 af 18:13 Slettet bruger.)
12-01-2013 18:03
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Det er fandme service det der Ole Cool Så mangler man bare lige at få bundet den rigtige flue på forfanget og anvist hvor fisken står Big Grin

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
12-01-2013 18:21
OBH

Fraværende
Besked: #10
xx
12-01-2013 18:43
Allan Wermuth

Odense
Besked: #11
(12-01-2013 18:21)PeterMulbjerg Skrev:  Det er fandme service det der Ole Cool Så mangler man bare lige at få bundet den rigtige flue på forfanget og anvist hvor fisken står Big Grin

Ja, det er simpelt hen top-service Big Grin

Ole, mange tak fordi du deler din viden og dit kortmateriale.

-Allan
12-01-2013 19:00
OBH

Fraværende
Besked: #12
xx
(Denne besked var sidst ændret: 02-09-2017 af 01:44 OBH.)
12-01-2013 19:13