Nybegynder, køb af grej
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #1
Nybegynder, køb af grej
Hej alle

Jeg er helt ny inden for fluefiskeri, så har rimelig uvidene på området. Er nået til at jeg gerne vil prøve det, da det virker rigtig spændende. Det skal primært bruges til geddefiskeri da det uden tvivl er favorit fisken. Jeg skal derfor have købt et start "sæt" som skal købes for et overkommeligt budget. Jeg skal ikke have det for billigt for at det ødelægge oplevelsen, og det skal selvfølgelig heller ikke koste flere tusinde hvis det nu viser sig at det ikke er noget for mig.

Jeg vil mene budgettet samlet skal ligge omkring 1000-1500, men har også kig på brugt markedet, da det nok bedst ville kunne betale sig. Er det helt ved siden af, ang budget osv?

Jeg kunne forestille mig at jeg skal have en kl 7/8 el 8/9 stang og 9-10 fod?
Hjulet har jeg tænkt på kunne være Okuma Airframe eller SLV.
Linen/linerne vil jeg mene skal være flyde og intermediate, men hvilke skal jeg kigge på der er oplagt til gedderne?

Kom meget gerne med indvendinger, forslag osv. På forhånd tak Smile
13-01-2013 11:51
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Nybegynder, køb af grej
Hej

Mht stang, så kan du sagtens finde noget fornuftigt på brugtmarkedet .... eksempelvis er der i øjeblikket denne her på auktion i øjeblikket, som vil være en fin geddestang.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion....n&ID=97895

mvh
Allan
13-01-2013 11:58
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #3
(13-01-2013 11:58)Allan Wermuth Skrev:  Hej

Mht stang, så kan du sagtens finde noget fornuftigt på brugtmarkedet .... eksempelvis er der i øjeblikket denne her på auktion i øjeblikket, som vil være en fin geddestang.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion....n&ID=97895

mvh
Allan

Tak for input. Jeg har lagt mærke til at der som alle andre stænger er både fx 3 og 5 delt. Er det ene dårligere end det andet. Kan alle #8 og 9 stænger som udgangspunkt bruges? Hovedsagelig bliver det med flashfluer
13-01-2013 12:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(13-01-2013 12:08)LuciusPerca Skrev:  Tak for input. Jeg har lagt mærke til at der som alle andre stænger er både fx 3 og 5 delt. Er det ene dårligere end det andet. Kan alle #8 og 9 stænger som udgangspunkt bruges? Hovedsagelig bliver det med flashfluer

Antal dele betyder stort set kun noget i forbindelse med, hvor bekvem transporten er. To-delte er upraktiskt. Du kan sagtens gå ned i en #7, hvis den ikke er for blød i bunden. Til gengæld ville jeg nøjes med en 9-fods. Med dit budget er det ingen dum idé at købe brugt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
13-01-2013 12:22
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #5
(13-01-2013 12:22)Brandt Skrev:  Antal dele betyder stort set kun noget i forbindelse med, hvor bekvem transporten er. To-delte er upraktiskt. Du kan sagtens gå ned i en #7, hvis den ikke er for blød i bunden. Til gengæld ville jeg nøjes med en 9-fods. Med dit budget er det ingen dum idé at købe brugt.

Ok takker. Vidste ikke om det adskilte sig fra spinnestænger osv. Har set en del # 7/8 til salg, så burde ikke være noget problem at finde. Men har somt sagt ikke den store viden, så ved ikke noget om aktionen på dem, og om der derved er for bløde.

Linerne jeg skal bruge er ved en der er samme klasse som hjul/stang, nogle bestemte jeg skal kigge efter?
13-01-2013 12:28
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(13-01-2013 12:28)LuciusPerca Skrev:  Ok takker. Vidste ikke om det adskilte sig fra spinnestænger osv. Har set en del # 7/8 til salg, så burde ikke være noget problem at finde. Men har somt sagt ikke den store viden, så ved ikke noget om aktionen på dem, og om der derved er for bløde.

Linerne jeg skal bruge er ved en der er samme klasse som hjul/stang, nogle bestemte jeg skal kigge efter?

Jeg ville se efter en kortklumpet WF-line, og måske klippe ½ meter af spidsen, så den lettere kan levere den store flue imed et strakt forfang. Når du finder noget, der fanger din interesse (stang, line, hjul) så vil der være mange kompetente folk her på Fiskevandet, der kan vejlede. Det er dog ikke helt sikkert, at de er 100% enige Big Grin

13-01-2013 12:38
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #7
(13-01-2013 12:38)Brandt Skrev:  Jeg ville se efter en kortklumpet WF-line, og måske klippe ½ meter af spidsen, så den lettere kan levere den store flue imed et strakt forfang. Når du finder noget, der fanger din interesse (stang, line, hjul) så vil der være mange kompetente folk her på Fiskevandet, der kan vejlede. Det er dog ikke helt sikkert, at de er 100% enige Big Grin

Takker endnu en gang, har faktisk fundet noget der ser interessant ud Tongue

Stang: Kinetic Diablo Travel 9 fod, 7/8 5 delt.
Line: Scierra HMT v2 WF8 flydende + 100m bagline.
Hjul: Scierra Sweep 7/8
13-01-2013 12:45
Adversering
Per Sørensen

Møn
Besked: #8
Hej LuciusPerca

Jeg har en Fenwick HMXF908-2 med tilhørende Compo 69 med bagline der bare står og fylder!
Den kan Du få kvit og frit - men hvis det skal sendes må Du betale portoen!

Stangen er af ældre dato, men flot!
Jeg er ret sikker på, at Du kan få hjælp af brugere herinde til at vælge en line der passer til stangen - det kan jeg desværre ikke hjælpe Dig med!

Stangen befinder sig på Møn!

Hilsen Per
13-01-2013 12:51
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Hej,
Flot tilbud, Per.
Jg ville tage imod det og så kigge efter en regulær geddeline her: billigt grej fra UK

Claus

http://www.ussingbech.dk
13-01-2013 12:56
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #10
(13-01-2013 12:51)Per Sørensen Skrev:  Hej LuciusPerca

Jeg har en Fenwick HMXF908-2 med tilhørende Compo 69 med bagline der bare står og fylder!
Den kan Du få kvit og frit - men hvis det skal sendes må Du betale portoen!

Stangen er af ældre dato, men flot!
Jeg er ret sikker på, at Du kan få hjælp af brugere herinde til at vælge en line der passer til stangen - det kan jeg desværre ikke hjælpe Dig med!

Stangen befinder sig på Møn!

Hilsen Per

Det er et tilbud jeg bestemt ikke kan sige nej til. Stor respekt for det Smile
13-01-2013 13:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(13-01-2013 13:08)LuciusPerca Skrev:  Det er et tilbud jeg bestemt ikke kan sige nej til. Stor respekt for det Smile

Sådan! Smile

- og med sådan en modtagelse på FV, så burde du nok skrive et par linier om dig selv i din profil Cool

13-01-2013 13:24
LuciusPerca

Midtjylland
Besked: #12
(13-01-2013 13:24)Brandt Skrev:  Sådan! Smile

- og med sådan en modtagelse på FV, så burde du nok skrive et par linier om dig selv i din profil Cool

Det skal ske, var slet ikke nået der til endnu Smile
13-01-2013 13:30