Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Måske fejl i mine målinger. Hvad med jeres?
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Måske fejl i mine målinger. Hvad med jeres?
(24-02-2010 11:03)Lars T. Skrev:  Orvis Hydros 906SW-TP9.5 Egenvægt 103 gram
IP: 147gram / ERN: 7,5 AA: 72

Guideline LeCie 10' #7 MF - Egenvægt 118 gram
IP: 143g / ERN: 7,4 AA: 67
T.

Jeg er efter nærmere studier af standarden blevet lidt i tvivl om min målemetode var helt korrekt.

Stangen var monteret i en højde på 120,5 cm over gulvet. Målt til midten af klingen inderst ved korken. Bundsektionen var i vatter.

Nedbøjningen på 1/3 er regnet ud fra denne inderste højde, og ikke fra topøjets højde over gulvet. Topøjet hænger jo måske 40 mm lavere på grund af den naturlige nedbøjning af klingen.

Jeg har derfor belastet den ned til den mødte den beregnede afstand over gulvet, i forhold til målet inderst på klingen. Men der er jo egenindvirkningen på måske 40 mm, som jeg ikke har regnet ind. Regnes det ind, vokser både IP og AA en anelse.

Det næste er at længden af stangen iflg. standarden er til bagenden af hjulholderen. Altså uden medregning af evt. fightbutt el. andet.

Er disse parametre ikke indregnede korrekt, vil målingerne være ukorrekte og ubrugelige til sammenligningsformål.

Jeg vil lave nye målinger snarrest muligt, for at verificere min påstand.

Er der nogen af jer der kan bekræfte mine påstande.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 26-02-2010 af 00:34 Lars Troels.)
26-02-2010 00:33
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Måske fejl i mine målinger. Hvad med jeres?
Hej Lars

Den bøjning som opstår ved klingens egenvægt når bundelen er i vater regnes ikke med, måden du har målt på er helt korrekt, det er fra stykket der er i vater der måles nedad.

Om du regner fightbutten med eller ej, kommer ud på et, stangens længde øges jo tilsvarende.

Det allervigtigste er at ophænget ikke kan bevæge sig og derved give falske målinger.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-02-2010 01:14