Rep. af waders?
Thorsen

Århus C
Besked: #1
Rep. af waders?
Jeg har ved bitter erfaring konstateret et mindre hul i mine waders omkring skridtet (no pis). Det er model Vision Endurance. Nuvel de har et par år på bagen, men de er langt fra slidt op. Så de skal naturligvis repareres.

Udfra Visions egen hjemmesides anbefalinger skal jeg vende vrangen ud og fylde dem med vand for derefter at markere utætheden med et kuglepen og derefter tætte hullet med lim efter tørring.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=227

I det nyeste Fisk & Fri og på Simms hjemmeside anbefaler de derimod at jeg bruger alkohol i en forstøver på indersiden til at lokalisere hullet med og derefter påfører lim. De fraråder direkte at fylde vand i for at finde hullet, da det kan ødelægge sømmen. Simms wadersne er jo af goretex og det er Visions så vidt jeg ved ikke. Så jeg ved ikke om det overhovedet vil virke med alkohol eller i værste fald ødelægge dem.

http://www.simmsfishing.com/site/repairs...3.93.5.172

Er der nogen der har gode erfaringer med at lappe disse små huller i waders (gerne Vision) eller bare et godt råd?

Mvh Lars

Kom sol, kom varme, kom forår og sølvfisk

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 26-02-2010 af 22:31 Thorsen.)
26-02-2010 22:28
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Rep. af waders?
Hej Lars

Sprit virker fint til at lokalisere huller i toray membranen også, den virker jo efter samme princip som goretex.

Har haft brugt begge metoder. Vand i, men ikke mere end lige op over foden, det spiler wadersne kraftigt ud og jeg kan sagtens forestille mig at der kan ske skader på sømmene hvis man prøver at fylde dem op til over skridtet. Man kan herefter løfte op i fødderne så vandet trykkes op tilskridtet. Den lille mængde vand er fint nok til at presse sig igennem et eventuelt hul. Sprit fordelt over det mistænkte område (har dog aldrig brugt en forstøver, bare hældt forsigtigt på fra flasken) og så lappet de mørke pletter.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-02-2010 23:25
Thorsen

Århus C
Besked: #3
Tak for svar Lasse, du virker til at vide hvad du snakker omWink

At bruge alkohol virker i min bog også som den mest skånsomme løsning til at lokalisere hullet/hullerne. Jeg har vist en forstøver et eller andet sted, så det må blive et projekt her i weekenden.

Mvh Lars

Ps. Utroligt at alkohol kan være skånsomt for noget Big Grin, har sgu ellers tit oplevet den modsatte effektTongue.

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
26-02-2010 23:50
123

Besked: #4
(26-02-2010 22:28)Thorsen Skrev:  Jeg har ved bitter erfaring konstateret et mindre hul i mine waders omkring skridtet (no pis). Det er model Vision Endurance. Nuvel de har et par år på bagen, men de er langt fra slidt op. Så de skal naturligvis repareres.

http://mayfly.dk/blog/2008/12/14/vedlige...af-waders/
26-02-2010 23:53
Thorsen

Århus C
Besked: #5
(26-02-2010 23:53)schreiber Skrev:  
(26-02-2010 22:28)Thorsen Skrev:  Jeg har ved bitter erfaring konstateret et mindre hul i mine waders omkring skridtet (no pis). Det er model Vision Endurance. Nuvel de har et par år på bagen, men de er langt fra slidt op. Så de skal naturligvis repareres.

http://mayfly.dk/blog/2008/12/14/vedlige...af-waders/

Har nærstuderet simms guide ud i reperation af waders. Linkede selv til deres hjemmeside i mit første indlæg, men mange tak for svar alligevel. Skal vist lige ha kigget lidt nærmere på din hjemmeside, det ser spændende ud?

mvh. Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 27-02-2010 af 00:13 Thorsen.)
26-02-2010 23:58
Daniel Heinrichsen

Besked: #6
(26-02-2010 23:25)karlsson Skrev:  Hej Lars

Sprit virker fint til at lokalisere huller i toray membranen også, den virker jo efter samme princip som goretex.

Har haft brugt begge metoder. Vand i, men ikke mere end lige op over foden, det spiler wadersne kraftigt ud og jeg kan sagtens forestille mig at der kan ske skader på sømmene hvis man prøver at fylde dem op til over skridtet. Man kan herefter løfte op i fødderne så vandet trykkes op tilskridtet. Den lille mængde vand er fint nok til at presse sig igennem et eventuelt hul. Sprit fordelt over det mistænkte område (har dog aldrig brugt en forstøver, bare hældt forsigtigt på fra flasken) og så lappet de mørke pletter.

Mvh
Lasse

Hej Lasse

Sprit på indersiden right?

Mvh
Daniel
16-05-2013 14:42
Swebbe

Besked: #7
(16-05-2013 14:42)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hej Lasse

Sprit på indersiden right?

Mvh
Daniel

Det er i hvert fald normalt lettest at se hullet på det grå-brune yderstof, der skifter til mørk farve, når vand/sprit trænger igennem og væder dette på overfladen. På indersiden er membranen og normalt et tyndt mesh-lag (lag nr. 1 eller 3 alt afhængig af rækkefølgen du tæller i et par "3-lags-waders") svær at spotte våde områder på, da de ikke normalt skifter til mørkere nuancer, der er synlige.

Har flere gange lokaliseret små huller vha. en gennemvædet klump køkkenrulle eller klud, der køres/presses langsomt over det formodede område imens man ser efter på ydersiden efter evt. pletter. Simms videoen ser meget let og overbevisende ud, men om det er så ligetil i alle tilfælde er jeg noget skeptisk ved. Held og lykke med lappeprojektet.

Anbefaler desuden på det varmeste Liquisole til formålet Smile

- Jeppe Lyngsø
16-05-2013 15:05
Adversering
Daniel Heinrichsen

Besked: #8
(16-05-2013 15:05)Swebbe Skrev:  Det er i hvert fald normalt lettest at se hullet på det grå-brune yderstof, der skifter til mørk farve, når vand/sprit trænger igennem og væder dette på overfladen. På indersiden er membranen og normalt et tyndt mesh-lag (lag nr. 1 eller 3 alt afhængig af rækkefølgen du tæller i et par "3-lags-waders") svær at spotte våde områder på, da de ikke normalt skifter til mørkere nuancer, der er synlige.

Har flere gange lokaliseret små huller vha. en gennemvædet klump køkkenrulle eller klud, der køres/presses langsomt over det formodede område imens man ser efter på ydersiden efter evt. pletter. Simms videoen ser meget let og overbevisende ud, men om det er så ligetil i alle tilfælde er jeg noget skeptisk ved. Held og lykke med lappeprojektet.

Anbefaler desuden på det varmeste Liquisole til formålet Smile

Hej Jeppe!

Mange tak for hurtigt svar!
Vil gøre det som noget af det første når jeg kommer hjem Smile

Mvh
Daniel
16-05-2013 15:29
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
Har gjort det flere gange med stor succes. Du skal blande spriten med vand, ellers fordamper den for hurtigt og det er meget svære at finde hullerne: halvt af hver. Når d lapper med auqa sole eller tilsvarende skal du ikke være fedtet med limen. Smør rigeligt på godt ud omkring det dårlige område Wink

Venligst Nikolai

16-05-2013 15:39
Swebbe

Besked: #10
(16-05-2013 15:39)Nikolai R. Skrev:  Har gjort det flere gange med stor succes. Du skal blande spriten med vand, ellers fordamper den for hurtigt og det er meget svære at finde hullerne: halvt af hver. Når d lapper med auqa sole eller tilsvarende skal du ikke være fedtet med limen. Smør rigeligt på godt ud omkring det dårlige område Wink

Der vil jeg så sige, at jeg har nærmest modsatte erfaringer - rigeligt med sprit gør at man nemt kan nå at se hullet og den efterfølgende hurtigere fordampning er rar, når man er utålmodig og gerne hurtigt vil have noget lim på de tørrede waders, når man har fat i dem.

Desuden plejer jeg at bruge en gummihandske på højrelabben og så små klatter ud lidt efter lidt på fingerspidsen og massere det ind i stoffet på bagsiden omkring/over hullet, men gerne i så tyndt lag som muligt, så det slf. stadig dækker. Hvis man smører tykt på, som jeg gjorde de første par gange, resulterer det bare i nogle meget klodsede "bulky" limninger, der bliver stive og ufleksible modsat ved et tyndt lag af den elastiske lim. Smile

- Jeppe Lyngsø
(Denne besked var sidst ændret: 16-05-2013 af 16:40 Swebbe.)
16-05-2013 16:35
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
(16-05-2013 16:35)Swebbe Skrev:  Der vil jeg så sige, at jeg har nærmest modsatte erfaringer - rigeligt med sprit gør at man nemt kan nå at se hullet og den efterfølgende hurtigere fordampning er rar, når man er utålmodig og gerne hurtigt vil have noget lim på de tørrede waders, når man har fat i dem.

Desuden plejer jeg at bruge en gummihandske på højrelabben og så små klatter ud lidt efter lidt på fingerspidsen og massere det ind i stoffet på bagsiden omkring/over hullet, men gerne i så tyndt lag som muligt, så det slf. stadig dækker. Hvis man smører tykt på, som jeg gjorde de første par gange, resulterer det bare i nogle meget klodsede "bulky" limninger, der bliver stive og ufleksible modsat ved et tyndt lag af den elastiske lim. Smile

Er stort set enig, men da der er tale om lapning i skridtet ved syninger, har jeg bedst erfaring med en ordentlig klat. Pin holes klares fint som du beskriver Smile

Venligst Nikolai

16-05-2013 19:13