AFTM
123

Besked: #1
AFTM
Jeg er på ingen måde så nørdet hvad kast, CCS systemer og liner angår som mange andre her på dette forum, så jeg håber nogen her kan bidrage med nogle kvalificerede svar på mine spørgsmål. Jeg undrer mig lidt over at i følge AFTM skalaen (http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml), så er f.eks. en klasse #10 sat til at skulle veje 18 gram på 9,15 meter. Jeg synes at mindes at et Ace #8 på 9,6 meter vejer 19 gram?!?! Hvordan hænger det sammen?

Omvendt så kastede min Scott S3S #6 glimrende med en Loop Opstistrem #6 (10,5 gram iflg. AFTM skalaen) WF line med 7,9 meter klump (iflg Loops hjemmeside) og mindst lige så godt med et 15 grams Ace skydehoved på 9,6 meter. Umiddelbart virker 4.5 gram som en temmelig stor forskel, men man kunne ikke mærke nogen forskel under praktisk fiskeri, og det var ikke fordi at jeg skulle have 15 meter line ude med Optistream linen for at det spillede. Hvordan hænger det sammen?

Huh
27-02-2010 20:29
Adversering
123

Besked: #2
RE: AFTM
Jeg ved at en del fabrikanter opgiver deres vægte i gram, men en WF line i #10 skulle vel i teorien veje det samme som et skydehoved i #10 på de første meter eller hvordan?
(Denne besked var sidst ændret: 27-02-2010 af 20:32 123.)
27-02-2010 20:31
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Ole og Thomas

Selv ikke engang medlemerne af AFFTA er forpligtet til at overholde standarden da den er helt og holdent frivillig Dodgy AT de fleste medlemer så gør det og er ret påpasselige med at sige til når de overskrider det, er en anden sag...

Thomas, vision er bare smarte til markedsføring og springer et skridt over...
Gammel tommelfiingerregel:

Citér: Når man laver et skydehoved er det en god idé at gå to klasser op i line i forhold til det stangen er markeret til

Med andre ord, en 8'er stang propper man lige en stump 10'er line på og så kører svesken der ud af... Vision springer lige det over, fordi hvorfor dog forvirre mere end nødvendigt, vi kalder da bare vores stump 10'er line en 8'er da folk jo er dumme og skal bruge den på sådan en markeret pind Wink

Vejer en 6'er optistream virkelig hvad den skal ifølge AFFTA, eller..... og som jeg har nævnt før, en kortere line skal veje mindre end en lang....Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 27-02-2010 af 21:15 L.K..)
27-02-2010 21:13
123

Besked: #4
Karlsson,

Så med andre ord, så er AFFTA opgivelserne total værdiløse og man skal faktisk lave en CCS måling på stangen og veje linerne inden man køber dem for at være på den sikre side - sådan sat lidt på en spids?
27-02-2010 21:22
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
(27-02-2010 21:22)schreiber Skrev:  Karlsson,

Så med andre ord, så er AFFTA opgivelserne total værdiløse og man skal faktisk lave en CCS måling på stangen og veje linerne inden man køber dem for at være på den sikre side - sådan sat lidt på en spids?

Ja hvis en producent opgiver et nummer på en line og ikke overholder det så er det ret værdiløst, enig, heldigvis så opgiver medlemmerne det når de går udenfor, vision, blandt mange andre, er bare ikke et af medlemmerne Wink

Stænger er der ikke en standard for, det er vidst sagt til bevidstløshed, så bare vip med dem, de virker som regel hvis de kan bøjes Wink

Og at veje linerne er altid en god ting, viden er godt!

Mvh
Lasse

27-02-2010 21:58
LCB

Besked: #6
Hej Thomas!

AFTM eller AFFTA systemer er langt fra værdiløst - det er faktisk indtil videre den eneste fungerende standard. Den fungerer rigtigt godt endda - køb en given stang og køb en given WF-line i samme klasse - mine penge står op at sættet i over 90% af tilfældene passer fint sammen.

AFTM-systemet har aldrig foregivet at danne grundlag for hvor megen vægt der skal til at spænde en given stang. Det eneste AFTM-systemet kan er at kvantificere en line ud fra en given standard - i dag vægten på linens første 9,15m eksklusiv en evt- level spids. Hvis man vil kalde sin line for klasse 6, så skal de første 9,15m veje 10,4 eller indenfor den vedtagne tolerance, som er givet dels udfra et praktisk perspektiv - dels ud fra hvad der rent teknologisk kan opnås af præcision i produktionen af flueliner. Nogle liner har en lang klump - og nogle stænger kan bare disse lange klumper - andre kan ikke. Der findes gode og dårlige stænger i begge kategorier. Tag fx Sage TCR - det er er stang, der er designet specifikt omkring et krav til at kunne bære lange klumper i luften - som fx XXD eller ED, som den hedder nu.

Så når du kaster en 14-15 gram på din 6'er stang, så er det ikke fordi du overskrider klassificeringen eller at stangen er "underklassificeret" - det er sådan set bare fordi, bevidst eller ubevidst, benytter dig af de informationer og forudsætninger, der ligger i AFTM-systemet.

Lars
27-02-2010 23:15
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(28-02-2010 00:58)Ole Bjørn Hansen Skrev:  [- og et skydehoved (dengang var skydehoveder ALTID 90 fod, såfremt de kom færdige fra fabrikken (læs: Cortland og SA) ) 2 klasser over stangens klassifikation.... Angel

Venligst,

Ole

Hej Ole

27 meter 2 klasser over?
.. det var fandme en ordentlig en denBig GrinBig Grin
( .. jeg ved jo du kan tage det Ole Smile )

Jeg synes stadig, at systemet virker fint!
Når Loop laver en optiSTREAM line .. så er det jo et hint om, at der her er tale om en line, der spænder stangen med få meter ude..Cool
Når de i stedet benævner deres liner med stillwater eller long distance .. så afslører de samtidig for kenderen, at de har fordelt kastevægten og lidt flere meter!
Det er lidt sværere at gennemskue, hvad f.eks. Rio's Gold & Grand betegnelser dækker over - men de er til gengæld yderst flinke til at afbillede linens profil på embalagen..
Pointen er, at med lidt benarbejde er den erfarne stadig godt hjulpet. Begynderen tager bare - forhåbentlig om nødvendigt hjulpet af forhandleren - en standardline med en klump på ca 10 meter i samme klasse som stangen, og så er han godt på vej!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-02-2010 05:22
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(28-02-2010 13:33)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Du er nødt til at forklare mig, hvordan systemet virker fint ift at være forbrugervejledning.....? Huh

Venligst,

Ole

Hej Ole

Så længe producenten - i dette tilfælde loop - gør tydeligt opmærksom på, at der er tale om en special tapering .. så har jeg ikke noget problem med, at den afviger i forhold til standarden!
Hvis nu loop gerne vil lave en line med en kort klump, der skal være egnet til at spænde en moderne stang som en Z-axis #6 med et underhåndskast og et snævert D - hvordan tror du så, at gennemsnits forbrugeren ville opleve linen til formålet, hvis den overholdt standarden og dermed vejede ca. 9g på klumpen?
Kender du mange, der ville vælge at klippe et skydehoved på 8 meter og 9g til vandkast med en Z-axis #6?Angel

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-02-2010 13:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Citér:Du er nødt til at forklare mig, hvordan systemet virker fint ift at være forbrugervejledning.....?

Venligst,

Ole

Hej Ole - jeg er ret enig med Martin. Forbrugervejledningen ligger for mig i, at hvis jeg skulle købe en å-(stream)line til en af mine å-(Stream(dance))stænger med et 6-tal på, så køber jeg en Opti Stream med et 6-tal på - og så kører det for Brandt Smile Det fungerer næsten altid. Hvis det var til min gamle HM2 stang ville jeg gå en klasse op, da stangproducenten anbefalede det, idet tallet på den stang var tænkt som anbefaling af en DT-line. Jeg må sige, at AFTM (eller hvad det hedder i dag) altid har været godt nok for mig.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-02-2010 17:57
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(28-02-2010 17:57)Brandt Skrev:  Hej Ole - jeg er ret enig med Martin. Forbrugervejledningen ligger for mig i, at hvis jeg skulle købe en å-(stream)line til en af mine å-(Stream(dance))stænger med et 6-tal på, så køber jeg en Opti Stream med et 6-tal på - og så kører det for Brandt Smile

Hej Ole

Jeg er også ret enig med mig selvBig Grin
Jørgen og du og jeg skal nok få den line vi gerne vil have .. men for den mindre erfarne der finder på at ønske sig en Å(Stream)-line er det alt andet lige lettere, at en 6'er spiller på en 6'er end at man skal gå 1-3 klasser op, for at finde en line der er egnetCool
Alle de kendte undtageles i forhold til at følge standarden afspejler jo netop, at AFTMA klasserne blot er vejledende. Men når de nu er blevet den standard vi bruger til at vælge line til en given stang efter - så må producenterne også have lov at gøre undtagelser når det er logisk og berettiget .. f.eks. når de ønsker at producere en line med en klump, der er kortere end den linelængde der måles på i systemet Smile

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
28-02-2010 18:57
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Hej Martin

Hvorfor skulle man dog gå en 1-3 klasser op for at finde en line der spiller? Virker en 6'er line ikke altid uanset længden ganske fint på en 6'er stang? Angel

Wink

Mvh
Lasse

28-02-2010 19:02
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(28-02-2010 18:57)Martin Brøndum Skrev:  
(28-02-2010 17:57)Brandt Skrev:  Hej Ole - jeg er ret enig med Martin. Forbrugervejledningen ligger for mig i, at hvis jeg skulle købe en å-(stream)line til en af mine å-(Stream(dance))stænger med et 6-tal på, så køber jeg en Opti Stream med et 6-tal på - og så kører det for Brandt Smile

Hej Ole

Jeg er også ret enig med mig selvBig Grin
Jørgen og du og jeg skal nok få den line vi gerne vil have .. men for den mindre erfarne der finder på at ønske sig en Å(Stream)-line er det alt andet lige lettere, at en 6'er spiller på en 6'er end at man skal gå 1-3 klasser op, for at finde en line der er egnetCool
Alle de kendte undtageles i forhold til at følge standarden afspejler jo netop, at AFTMA klasserne blot er vejledende. Men når de nu er blevet den standard vi bruger til at vælge line til en given stang efter - så må producenterne også have lov at gøre undtagelser når det er logisk og berettiget .. f.eks. når de ønsker at producere en line med en klump, der er kortere end den linelængde der måles på i systemet Smile

venligst
Martin

En nybegynder skal altid vejledes - til åen skal han/hun ha' en kortklumpet WF' er i samme klasse, som der står på stangen. Det vil næsten altid virke. Hvis nybegynderen af en eller anden grund får en langklumpet rekordkasterline, hvor vægten er fordelt over ½ km, vil det være svært at få spændt stangen under kast, da det kræver træning og space at jonglere med lang line ude. Derfor går vejledningen mere på linetype end på # nr. efter min mening. Uøvede kaster også længst på græsset med en moderat klumplængde (skydehoved), hvorimod den trænede kaster længst med en langklumpet WF'er, hvis der kun er de to linevarianter at vælge imellem. (Tror jeg nok Wink)
Jeg kaster ca. lige langt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 28-02-2010 af 19:42 Brandt.)
28-02-2010 19:37