[split] Længde vs. vægt på skydehoved
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
[split] Længde vs. vægt på skydehoved
(27-02-2010 21:13)karlsson Skrev:  ... og som jeg har nævnt før, en kortere line skal veje mindre end en lang....Angel

Mvh
Lasse

Undskyld jeg lige bryder ind med et side-spørgsmål, håber det er okay Thomas. (Jeg kan flytte det over i et nyt emne hvis det er Big Grin)

Lasse, du fik mig til at tænke, findes der en formel/tommelfingerregel for hvor meget vægt man skal gå op når en given line skal forlænges og vice versa når en line skal forkortes?

Hvis vi nu antager jeg har en line på 10,5 meter der vejer præcis 15 gram. Hvis jeg nu gerne vil have en line til samme stang, bare gerne kortere i feks. 9 meter. Er der så en tommelfingerregel for hvordan det udregnes? Ligeledes hvis jeg gerne vil have en lang line til samme stang også, feks. 12,5 meter.

- Jeg ved godt at man selvfølgelig bare kan prøve sig frem, hvilket man nok skal uanset hvad, men det var mest af nysgerrighed.
27-02-2010 21:33
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #2
RE: [split] Længde vs. vægt på skydehoved
Jeg kunne ikke lade være med at nørde lidt videre med det. I sidste ende har det da været ganske god tidsfordriv, hvis ikke der kommer andet ud af dette Big Grin Shy

Nå men jeg tog udgangs punkt i, at Klaus brugte 10m og 16gr. skydehoved på min TravelForce stang.
- Jeg antager at dette spiller bare maks med stangen, i dette tænkt forsøg.

Jeg har et skydehoved på 11,5m og 17,5gr.
Hvis jeg nu ville klippe det ned til de 10m, hvad ville det så teoretisk set veje?

For at klippe linen fra 11,5m ned til 10,0m fjerner jeg 1,5m line = 15%
Teoretisk set er ca. 15% af vægten så også nedsat: 17,5 / 1,15 = 15,22 gram.

Så linen vil være cirka 0,80 gram lettere end de "perfekte" 16,0 gram.

Vender jeg den så om, og vil fra de 10,0m og 16 gram gerne finde ud af hvad en 11,5m line så skal veje bliver det:
16,0 * 1,15 = 18,4 gram.

Med andre ord;
Hvis en given stang kører perfekt med 10m og 16 gram, skal en længere line på 11,5 så veje 18,4 gram - til samme stang?

Ku være man også bare skulle gå i seng, lol Tongue
28-02-2010 00:47
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Hehe..

Efter min vurdering hvis stangen arbejder kanon godt med de 16-17 gram ned et skydehoved på 10-10.5 m som jeg har benyttet på den, vil jeg mene at følgende ligning kan stilles op

10m skydehoved, x gram = 10.5m skydehoved, x gram = 11.5m skydehoved, x gram = 12.5m skydehoved, x gram

Konklusion, om du benytter en af de givne længder, vil jeg vove at påstå ligemeget længden skal den samlede vægt være 16-17 total for det enkelte skydehoved, efter min smag selvfølgelig, for at det kører kanon.

Tager jeg et på 12.5m som så vejer 18 gram ca, vil det blive for tungt til min smag som derfor kan drage den konklusion som givet ovenover og opstillede ligning. HVor X værdien skal være den samme hele vejen igennem for at ligningen vil være sand.. Big Grin Håber det gav mening..

Opsummering:

Samme total vægt uanset længde på skydehoved .. (x værdien)

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-02-2010 00:53
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(28-02-2010 00:53)kjgizmo Skrev:  Opsummering:

Hej Klaus

Den fatter jeg ikkeAngel
Hvorfor er det lige, at en line, hvor vi har lavet en knude imellem klump og skydeline er så meget anderledes end en WF line?
Jeg mener - en WF line har jo den meget naturlige egenskab, at den bliver tungere når den bliver længereAngel
Det får - lige så naturligt - stangen til at bøje dybere ved tiltagende længde/vægt, hvilket igen svarer fint til den længere bane, den længere line skal følge i luften..
Hvorfor skal disse helt naturlige fænomener .. længere line = højere vægt / højere vægt = dybere bøjning sættes ud af kraft - bare fordi vi har en knude mere mellem os selv og klumpen?Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-02-2010 14:12
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
(28-02-2010 14:12)Martin Brøndum Skrev:  
(28-02-2010 00:53)kjgizmo Skrev:  Opsummering:

Hej Klaus

Den fatter jeg ikkeAngel
Hvorfor er det lige, at en line, hvor vi har lavet en knude imellem klump og skydeline er så meget anderledes end en WF line?
Jeg mener - en WF line har jo den meget naturlige egenskab, at den bliver tungere når den bliver længereAngel
Det får - lige så naturligt - stangen til at bøje dybere ved tiltagende længde/vægt, hvilket igen svarer fint til den længere bane, den længere line skal følge i luften..
Hvorfor skal disse helt naturlige fænomener .. længere line = højere vægt / højere vægt = dybere bøjning sættes ud af kraft - bare fordi vi har en knude mere mellem os selv og klumpen?Cool

venligst
Martin

Denne del var ment som hvis man klipper et skydehoved Smile Jeg vil uden tvivl have mit skydehoved på 10m og 16-17 gram, samme gælder for et på 12m.. Der vil jeg stadig tage samme vægt (for ved øgning bliver aktionen langsommere og ikke passer til mit temperament i stangen. Ligningen var ment til at få samme effekt ud af stangen uanset skydehoved længde (sådan som jeg lige forstod det, og har stillet ligningen op) Big Grin

Dette er dog stadig smag og behag til den enkelte og ens temperament

Men dermed også sagt jeg kan godt følge dig Martin, og er helt enig med dig.. Men ja jeg skulle nok have forklaret det lidt anderledes i første indlæg Cool

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
28-02-2010 17:28
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(28-02-2010 17:28)kjgizmo Skrev:  Denne del var ment som hvis man klipper et skydehoved Smile Jeg vil uden tvivl have mit skydehoved på 10m og 16-17 gram, samme gælder for et på 12m.. Der vil jeg stadig tage samme vægt (for ved øgning bliver aktionen langsommere og ikke passer til mit temperament i stangen.

Hej Klaus

Vil det sige, at når man kaster med en WF line - så bliver stangen langsommere og langsommere jo længere line man har ude?Dodgy

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-02-2010 19:01
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
(28-02-2010 19:01)Martin Brøndum Skrev:  Hej Klaus

Vil det sige, at når man kaster med en WF line - så bliver stangen langsommere og langsommere jo længere line man har ude?Dodgy

venligst
Martin

Det vil jeg ikke udtale mig om .. Cool Den flexer længere og længere nede i klingen og det kræver da en lidt langsommere rytme med lang og tung line end let line.. Smile

Men dermed som sagt har stig og du også ret i de tidligere argumenter, hvor min ligning var sat op med mit synspunkt og hvad der passede mit temperament og stil på stangen der blev spurgt til.. hvilket jeg godt kan se jeg skulle have forklaret lidt anderledes.. Tongue

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
28-02-2010 19:05
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Klaus

Kan du ikke bare kaste hurtigere?

Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
28-02-2010 19:12
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #9
Hehe..

Det kan man nok uden tvivl Cool, men ikke noget der ligger til mit temperament.. Tongue

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
28-02-2010 19:32