Fluer til Havørred.. ??
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #1
Fluer til Havørred.. ??
Eftersom jeg stadig har lidt ferie og tænkte jeg lige ville sidde lidt ved fluestikket og hygge lidt inden jeg snart vil finde vejen ud til åen på noget natfiskeri, vil jeg lige høre de forskellige om deres erfaringer ang hvilke fluer der virker denne tid om dagen.. ?

Jeg mangler nogen inspiration og ville derfor høre om folk ikke kunne fortælle lidt om hvad man benytter og gerne med billeder.. Smile

Det gælder både rør og krog fluer

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-07-2009 19:00
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Fluer til Havørred.. ??
Jeg har ikke fået fisket så meget i karup å i år,men det der fanger der er især store sorte rørfluer med sølv krop. Det er nok ikke til meget hjælp Blush

/Esben
11-07-2009 09:46
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Det hjælper altid lidt, for så er det bare fantasien der skal sættes igang.. hehe.

Men også gerne hvad folk bruger om dagen osv.. ?

Var lige afsted her i nat i kolding å, hvor jeg smed en virkelig pæn og fed havørred på de 60-65cm efter en hidsig fight.. Kunne slet ikke styre den så den endte med friheden igen. Men planlægger en tur igen i nat så jeg kan få min revance.. hehe

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
11-07-2009 10:08
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
Jeg synes altså det var en spændende tråd du startede her Klaus. Den fortjener at blive bumpet frem, så der kan komme nogle flere svar.

Det kan jo ikke være rigtigt at der næsten kun er snak om kystfiskeri. Det må vi gøre noget ved.. Smile

Jeg er også meget interesseret i at høre hvad folk har held med. Jeg selv har haft fisk på Uldsok bundet på str. 4 Kamasan 180, og på en egen Muddler 1" rørflue kreation med næsten udelukkende sorte materialer. Og det er fra Simested Å.

Jeg fisker typisk fra kl. 21:30 til midnat. Altså fra skumring til helt mørkt i disse dage. Tidspunket for sidste dagslys, flytter sig noget i nedadgående retning her i august.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 03-08-2010 af 15:52 Lars Troels.)
03-08-2010 15:01
Morten E.

Klarup
Besked: #5
Nu kan jeg desværre kun i begrænset omfang øse af egne successer fra i år (at fange en havørred i Lindenborg Å i år er næsten som at finde en nål i en høstak!).

http://www.kystfiskeren.net ligger der mange gode og spændende mønstre til alle årstider og tider på dagen. Har tidligere år med succes brugt Skjerns Fancy, Den Våde Høne og Wooly Bugger i sort.

Forsøger i år en del med bulefluer - fx den Kim Jakobsen har lagt på 123nu.dk. Men også Natzonkeren af Peter Rødsgaard har været på linen. Derudover den Blå Kanin af Peter Størup. På Pro Tubes hjemmeside ligger der også billeder af en del fluer.

Og derudover en del hjemme-komponerede mønstre (rørfluer) med hale af flouro-fiber, krop af chenille, forkrop af cactus chenille, vinge af polarræv eller zonkervinger, bløde fronthackler og fisket med en blød disk foran. De går så levende i vandet, at jeg ikke fatter at havørrederne ikke snupper dem (årets eneste fra åen er dog taget på en sådan).

Knæk og bræk

Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
(Denne besked var sidst ændret: 04-08-2010 af 08:34 Morten E..)
04-08-2010 08:33
Janus H.

Djursland
Besked: #6
Jeg fik årets første opgangs havørred i åen iaftes/nat, den tog en lille sort rørflue. Jeg aner ikke hvad den hedder eller hvordan den bindes, (jeg binder ikke selv) men den er meget simpel.

Sidste år havde jeg også god succes med denne flue.
05-08-2010 17:19
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #7
En variant af uldsok Smile
05-08-2010 18:18
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #8
Ja. Det ligner en Uldsok uden rød
hale, og med sorte hackler!
Jeg har i øvrigt fået en til på Uldsok i forgårs ved midnatstid!

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
05-08-2010 19:17
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #9
Begrænset erfaring er skam også velkommen Morten. Vi kan jo altid udbygge det mere for dig Big Grin

Det er en meget fin uldsok variant der uden tvivl kan lokke nogen fisk frem. Så lige en uldsok bundet dog med gummiben på også, den virkede meget frisk og tror på den nok kan lave nogen ballade i vandet

Sidder også og leger lidt med en zonker flue, gummi ben og mudler hoved. Den burde uden tvivl nok kunne lave noget ballade i vandet der om natten og gøre sig selv bemærket Smile

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
06-08-2010 12:21
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Claus

Er lige kommet hjem fra en vidunderlig tur til midtnorge.
Efter et fremragende tørfluefiskeri de første dage, med 11 fisk over målet på land, kom der en masse vand, så resten af fiskeriet foregik under overfladen. Her var det en wholly bugger der tog de sidste seks fisk:

http://rangeleyboys.files.wordpress.com/...ulator.jpg

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-08-2010 23:36
Fiskefidusen

Besked: #11
Red Emperer.

Fluen her gav mig for et par år siden disse fine fisk.

6.8 kg Havørrede i Lille Åen.

To Havørreder på 2.5 kg og to laks der henholdsvis vejede 2.5 og 3.0 kg i Gudenåen, dette var på 7 ture.

Har desvære ikke været i åen siden trods det jeg er medlem af langå på 5 år nu.

Alle ture går til kysten nu, har nemlig ikke selv bil så de bestemmer hvor vi skal hend.

Fluen blev for sjov skyld testkørt i Mariager Fjord 2009 fra slut juni til september, ved skumring nat fiskeri og dette gav 30 Havørreder, med den største på 3.5 kg.

Bruger den med 5 cm vinge til kysten og 7 cm vinge til åen.

Mvh Michael

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

(Denne besked var sidst ændret: 12-08-2010 af 14:43 Fiskefidusen.)
11-08-2010 14:59