Rensning af fluehjul
Kim K. Jensen

Besked: #1
Rensning af fluehjul
Nå, jeg gik igang med at rense mit fluehjul i dag, Brugte rensebenzin og lod selve hjulet (uden spole) svømme i det. Jeg brugte så vatpinde til at rense hullet på spolen der hvor stiften går ind og desværre løb der lidt rensebenzin ned af spolen og ned på backingen. Jeg tænker på om jeg kan komme til at skade linen ved bare at når det er tørt at spole linen på igen, så jeg har lagt spolen med backingen i blød i sæbevand. Tror i det er fint nok? Altså der sker ikke noget ved at jeg spoler linen på igen når den er tør? Er nemlig lidt nervøs for min kære flueline skal blive ødelagt.

Venlig Hilsen
Kim.
(Denne besked var sidst ændret: 02-03-2010 af 20:58 Kim K. Jensen.)
02-03-2010 20:58
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Rensning af fluehjul
Uden at svare på dit spørgsmål. Hvorfor i alverden putter du dit hjul i rensebenzin ?????
02-03-2010 22:30
Kim K. Jensen

Besked: #3
For at få olie resterne af. Altså jeg har ikke puttet spolen med line i rensebenzin, men brugt vatpind i hullet, men desværre løb der lidt ned på backingen (havde strippet linen af spolen, så det kun var backingen der sad på). Det er kun delen med bremse der er badet i rensebenzin.

Venlig Hilsen
Kim.
03-03-2010 01:10
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Hvilke olie rester?
03-03-2010 05:53
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #5
Jeg tvivler på at din line tager skade,med mindre den sejler i benzin.
Men Jeg forstår ikke grunden til at bruge benzin,Jeg bruger en vatpind dyppet i vand når jeg renser hjul,men det er sjælendt at jeg renser dem,max 1 gang om året med mindre de sejler i skidt.

Jeg er af den overbevisning at olien er med til at beskytte hjulet mod korision.

Mvh
Esben
03-03-2010 09:29
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej Kim

Jeg er sikker på, at din line ikke tager skade fordi der har været dryppet rensebensin på backingenSmile
I fri luft fordamper bensin jo bl.a. meget hurtigt.
Men jeg er også sikker på, at det er en rigtig dårlig ide at bruge rensebensin til fluehjul - der er mange andre materialer end pvc, der har rigtig dårligt af bensinConfused
Jeg er med på, at det kan være nødvendigt med bensin eller petroleum til f.eks. udevendige cykelgear eller andet der modtager store mængder skidt og salt blandet i olien - det giver muligvis også mening, hvis et fastpolehjul har været dybbet i saltvand, og alt fedtstof skal erstattes - men jeg kan slet ikke se ideen i at gøre det med et fluehjulHuh

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-03-2010 11:38
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Hej

Jeg ville nok også være nervøs for om der kunne trænge bensin ind i bremsesystemet og lejerne??

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
03-03-2010 12:20
Adversering
Kim K. Jensen

Besked: #8
Det er ellers det jeg har fået anbefalet. Jeg har sådan set bare handlet i god tro.
Man kan så sige at det er et Okuma SLV hjul, så det er ikke fordi det er en katastrofe hvis det skal udskiftes.
Men jeg er da glad for at høre at min line ikke kommer til at tage skade af det.

Venlig Hilsen
Kim.
03-03-2010 16:10