Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den årlige tur til BC
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Den årlige tur til BC
Hjemvendt i mandags fra den årlige steelhead tur til BC.

Turen i år var udfordrerne på flere punkter, bla. dårligt år med tilbagevendende fisk, en ekstrem lav vandstand pga af lidt sne i vinters, og for det ikke skal være løgn, sol 30 grader fra en skyfri himmel i 8 dage.

Anyway Jan og jeg fik fat i nogle Steelheads og fik da fisk svarende til normalen for tidspunktet og andre på elven.

Vi fiskede generelt lettere end sidste år og 475grains skagit og light mow tips er bare læks på en 12" 7/8 Jan fiskede mest med Scandilines mens jeg var skiftet til skagit, jeg ser en del fordele med det skagit og er blevet meget stor tilhænger af systemet, det lægger sig "rimeligt" pænt selvom det er tungt og det kan edderhylemig kaste langt.

Her kommer lige et par stemnings billeder fra turen.
[Billede: xluu.jpg]
[Billede: wk33.jpg]
[Billede: bj7c.jpg]
[Billede: t1ki.jpg]
[Billede: 1gg6.jpg]
[Billede: 3ehz.jpg]
[Billede: 6pf7.jpg]
[Billede: 9xgt.jpg]
[Billede: 8exz.jpg]
[Billede: y73c.jpg]
Jeg har til dato ikke prøvet at fange en fisk i ferskvand der er mere vild en Steelheads friske fra havet, havlus og kun et par timer gamle i elven, det lader til at den faktor at de ikke har brugt kræfter på stejle vandfald og stærk strøm gør dem til suveræne fightere og når fluen bliver taget starter det somregel i et backing udløb, selv mellem fisk omkring de 4 kg hviser imponerende styrke.

Udover en fantastisk natur og dyreliv, rendte vi også ind i en fiske kendis i form af Dec Hogan. En virkelig cool fyr rigtig rar og behagelig, hvis man ikke kender ham, så er det ham der har skrevet A passion for steelhead, som af mange betegnes som bibelen indenfor Steelhead fiskeri.

Hvis nogen er seriøse omkring en tur vil jeg gerne hjælpe i det omfang jeg nu har erfaring til efter 2 år i træk efter denne fantastiske fisk.

/Allan

http://www.customflies.dk
(Denne besked var sidst ændret: 31-07-2013 af 12:44 aov.)
31-07-2013 09:03
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Den årlige tur til BC
Hej Allan,

Fine billeder. De får kastearmen til at sitre... Jeg kunne godt tænke mig at vende tilbage til BC engang, men det er nok ikke noget i nærmeste fremtid. Jeg er dog lidt nysgerrig alligevel. Har I brugt guide/lodge/outfiter eller hvordan er setuppet med udflyvning etc?

Claus

http://www.ussingbech.dk
31-07-2013 18:36
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Fede billeder og fin beretning - sikken en natur!!!

Selvom min årlige udenlandstur "kun" går til Mandal så kom der godt nok gang i abstinenserne her Smile

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
31-07-2013 19:38
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
(31-07-2013 18:36)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Allan,

Fine billeder. De får kastearmen til at sitre... Jeg kunne godt tænke mig at vende tilbage til BC engang, men det er nok ikke noget i nærmeste fremtid. Jeg er dog lidt nysgerrig alligevel. Har I brugt guide/lodge/outfiter eller hvordan er setuppet med udflyvning etc?

Claus

Hej Claus.
Vi har valgt at lave turen fuldstændig "Gør det selv" Da vi planlagde for 3 år siden var vi fuldstændig på bar bund, og har gjort alt fodarbejdet selv, blandt andet igennem Facebook grupper og deslige. For os var kravene at det skulle være Steelhead med Summerrun, det skulle være RIGTIGE chromers, ikke de fisk man fanger langt oppe i elvsystemer, det sted vi fisker er nogle af de nederste pools tidevandsreuleret, altså max 200 meter fra havet.
Vi ville gøre det selv uden om alt guide/lodge og bo i telt ved vandet.
Vi synes selv vi har fundet en lille perle af en elv og den opfylder vores drømme,
Det indebærer selvfølgelig en del krav til lidt strengere krav til lejrliv mht. bjørne. De findes og bliver set i området jævnligt.
Nu da vi er på vores andet år har vi lært nogle lokale godt at kende og det har gjort at vi faktisk i år havde et par dage hvor vi er blevet sejlet lidt rundt, og det er lidt mod vores oprindelige koncept, men hold nu kæft hvor er det rart ift. 5 km. bushwacking i noget af det tætteste skov jeg har set, totalt uberørt og bregner i 1,5 meters højde, perfekt til at overraske grizly mor med unger.
Vi bestiller normalt billetter før jul for at holde prisen i bund, lidt afhængig hvordan man vil rejse er der lidt man skal overvejer ift. transfer, vores erfaring er at minimum 3 timer mellem international og domestic for at baggage personalet har tid til at få baggagen med i den nye flyver (det kostede 1,5 dags fisketid sidste år)
Vi vil helst fra Cph og til canada (Toronto eller Vancouver med det samme, da UK London er skærsilden i baggage handling)
Så vi flyver til Vancouver, videre med Pacific Coastal, og derfra charter vi et lille privatfly som sætter os af ved destinationen. Her kan det være en fordel at lægge en "liggedag" ind i start og slutning af turen, dårligt vejr forekommer og man kan ikke regne med at blive hentet på den aftalte dag hvis vejret er dårligt, og man har ikke lyst til at miste sin transatlantiske flyvning.

Af praktiske info
Normale primus flasker er ikke altid til at få fat i, og Canada kører med et andet gevind til gasbrænderen.
Rensebenzin har jeg endnu ikke kunne opdrive til multibrænderen, men så er det jo godt at den kan køre på alm benzin.
Masser af lufttætte poser med i str 35ltr, til mad, (sea to summit laver nogle gode) reb 2x 15 meter og en lille klatre talje så man kan hænge foder op mellem 2 træer, +4 meters højde.
Nødpakning har jeg diverse plaster, ligatur, bandager, sterrstrips, spongostan(koagulerende) og sårrens med. Imodium, alminox, treo, ibuprofeen, antihistamin (epipen) og faktisk også en bredspektret penicillin kur.
Samsplint i letvægt til fixering. Saks og en pincet.
Af mad har vi typisk kørt havregrød til morgen 200gram, frokost energibar, 50 gram rosin, 50 gram nødder og lidt kiks.
Aftensmad: frysetørret Ca 800kcal i et måltid.

Vandrensning er et MUST mange steder har de Giardi bakterie som giver den ondeste Beaver fever.
Jeg bruger Katadyn Hiker og en msr 10 liters dromedary bag til at lave vand i, desuden er hikeren god at have med på dagsture så man lige kan få sig en kold slurk af elven.

Alt dette kan man jo undgå ved at lægge en betragtelig ekstra sum penge og så få en gut til at pege ud hvor man skal kaste fluen hen og bede dig chekke forfanget i hvert andet kast. varm mad lavet af kok og varm seng hver aften, jeg synes bare ikke det er en måde hvorpå jeg gider at fiske. For mig er planlægningen og research en stor del af den tid hvor man går og glæder sig op til turen næsten lige så vigtig.
Vores ture har ligget mellem 13500-15000kr. Alt incl. Også fisketegn.
Som jeg ser det kan man for samme penge få et mellemgodt vand i Gaula i en uge hvor fiskeriet er yderst svingende. valget har været nemt for mig, drop norges turen til Gaula og giv den gas i BC istedet. Meget mere eventyr for pengene.
/Allan

http://www.customflies.dk
(Denne besked var sidst ændret: 31-07-2013 af 20:40 aov.)
31-07-2013 20:35
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(31-07-2013 20:35)A.O. Skrev:  Af mad har vi typisk kørt havregrød til morgen 200gram, frokost energibar, 50 gram rosin, 50 gram nødder og lidt kiks.
Aftensmad: frysetørret Ca 800kcal i et måltid.

/Allan

Jeg var lige ved at blive rigtigt begejstret - først billederne, de flotte fisk, naturen og så alt det der med at klare turen helt selv. Så kom jeg til ovenstående nedslående læsning!! Hvis jeg orkede, så ville jeg nu beskrive en kostplan til en Laplands-ekspedition - men jeg orker ikke. Et par elementer skal dog nævnes: Vakumpakket kød - f.eks. planksteak, marineret svinemørbrad og den slags, et par hjemmelavede, dybfrosne retter - det ku' være chili con carne, orientalsk kyllingeret og hjerter i flødesovs, et pænt lager af grillfrankfurtere fra Gøl, karrysild, kippers (m. løg), masser af æg, rugbrød, 5 rammer dåseøl og en flaske røget cask strength - pr. mand - bare for at nævne det mest uundværlige.

Bortset fra maden, så er det drømmefiskeriet, som du har beskrevet i tråden!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
31-07-2013 23:13
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Hej Allan,

Fedt. Det lyder som den måde, jeg selv har organiseret mig på i BC tidligere og så på en del ture til NZ - hvor der heldigivs ikke er bjørne...

Jeg gad nu godt fiske en uge på Damdochax, men ellers er jeg ikke meget til guider og lodges (det er vist egentlig en meget skandinavisk tilgang til fiskeriet) og jeg ville klart tage samme primi-model,hvis jeg skal derover igen.

Har I fundet en flod, hvor der ikke er weekendfiskeforbud for turister, eller hvordan med det? Og gætter jeg helt forkert, hvis jeg tænker på en flod med tradition for store steelhead på tørflue? Hvis det er den, hvordan fungerer det så med samspillet med guiderne fra lodgen?

Claus

http://www.ussingbech.dk
31-07-2013 23:25