Valg af fluelinie? Hjælp
Mr.Petersen

Besked: #1
Valg af fluelinie? Hjælp
Hej glade fluefiskere derude!

Jeg er den glade ejer af en fantatisk Ron Thompsom fluestang af modellen Mirage som har 10 år på bagen nu og det samme har linen desværre..... da jeg måske højst for tid til at svinge stangen 6-8 gange om året.

Men nu er tiden kommet hvor jeg har sagt til mig selv at nu skal der friske line på hjulet, og jeg har kigget lidt på nettet men det er jo blevet en sand jungle at finde rundt i, bare hvad angår flueliner...

Er her nogen som kan hjælpe mig på vej til en fornuftig flueline? Det skal være til fritidsbrug og behøver ikke være den dyreste og fineste der ligger på hylden.

Det skal være en flydeline da jeg oftest bruger denne stang til tørfluer og nymfer.
Og stangen er en 9 fod som har AFTM 4-5

Evt. nogle gode bud til et nyt hjul? gerne et hvor der følger en ekstra spole med til en sink-tip line?
06-03-2010 13:14
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Valg af fluelinie? Hjælp
(06-03-2010 13:14)Mr.Petersen Skrev:  Hej glade fluefiskere derude!

Jeg er den glade ejer af en fantatisk Ron Thompsom fluestang af modellen Mirage som har 10 år på bagen nu og det samme har linen desværre..... da jeg måske højst for tid til at svinge stangen 6-8 gange om året.

Men nu er tiden kommet hvor jeg har sagt til mig selv at nu skal der friske line på hjulet, og jeg har kigget lidt på nettet men det er jo blevet en sand jungle at finde rundt i, bare hvad angår flueliner...

Er her nogen som kan hjælpe mig på vej til en fornuftig flueline? Det skal være til fritidsbrug og behøver ikke være den dyreste og fineste der ligger på hylden.

Det skal være en flydeline da jeg oftest bruger denne stang til tørfluer og nymfer.

Evt. nogle gode bud til et nyt hjul? gerne et hvor der følger en ekstra spole med til en sink-tip line?

Hej Hr. Petersen

Et bud på en billig allround WF'er i god kvalitet.

http://www.tackleshop.dk/shop/rio-mainst...-692p.html

Og et hjul der holder til det hele og prisen er helt rigtig, ekstra spole kan købes for det halve.

http://shop.leisuretime.dk/group.asp?group=51

Både line og hjul får tommel op herfra.........

Venligst

Claus
06-03-2010 13:30
Sølvræven
Gæst

Besked: #3
(06-03-2010 13:30)Sølvræven Skrev:  
(06-03-2010 13:14)Mr.Petersen Skrev:  Hej glade fluefiskere derude!

Hej Hr. Petersen

Et bud på en billig allround WF'er i god kvalitet.

http://www.tackleshop.dk/shop/rio-mainst...-692p.html

Og et hjul der holder til det hele og prisen er helt rigtig, ekstra spole kan købes for det halve.

http://shop.leisuretime.dk/group.asp?group=51

Både line og hjul får tommel op herfra.........

Venligst

Claus

Det gik vist lidt hurtigt med første indlæg, så link til hjul er nu opdateretBlush

venligst

Claus
06-03-2010 15:26
Mr.Petersen

Besked: #4
tusind tak for lidt hjælp på vejen Smile

Når jeg nu har en stang som er både klasse 4 og 5 på samme tid, hvilken klasse line vil jeg så få mest ud af?
Jeg kunne forestille mig at en klasse 4 line til stangen ville kaste utroligt nemt? hvor en klasse 5 line måske ville kaste længere men ik så elegant? Huh
06-03-2010 19:11
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Umiddelbart vil jeg prøve om det var muligt at anskaffe både en 4'er og 5'er line til stangen hvis du kan låne dem et sted for lige prøve og finde ud af hvad der passer bedst til dig og kastestil.

Nu kender jeg ikke stangen så godt, men du vil godt kunne kaste pænt også med en 5'er line, men til dit fiskeri vil jeg umiddelbart starte med at prøve en 4'er line først.

Hvordan er aktionen i stangen ?? Meget stiv og hurtig eller mere harmonisk ? For hvis den er stiv, kan en 5'er være en god mulighed da den også er med til at dæmpe stangen en lille smule.. Men nok bedst at komme ud og prøv hvad der passer bedst med din kastestil Smile

En rigtig lækker line kunne være S.A GPX (ved denne, start med en 4'er da den er vejet 0.5 gram op for at bedre kunne lade stænger) men du får en suveræn lækker allaround line der kan præsentere selv de mindste fluer flot

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
06-03-2010 19:16
Mr.Petersen

Besked: #6
det står ikke på stangen hvilken aktion den har, men jeg vil hælde mest til den er blød/medium..... den er ihvertfald ikke stiv og hurtig.
06-03-2010 19:31
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
De skriver heller ikke på stangen, var mere også hvordan du oplevede den.. Smile

Syntes helt sikkert du skal prøve og kigge på denne line i kl. 4 så til stangen..

S.A GPX

Det er en line jeg selv også benytter + kender mange der også er utrolig glad for denne line

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
06-03-2010 19:36
Adversering
Mr.Petersen

Besked: #8
Lyder spændende men denne line som du linker til, har de kun fra klasse 5 og op? synes generelt det er sværere at finde en god men billig wf line i klasse 4?
06-03-2010 23:39
Sølvræven
Gæst

Besked: #9
(06-03-2010 23:39)Mr.Petersen Skrev:  Lyder spændende men denne line som du linker til, har de kun fra klasse 5 og op? synes generelt det er sværere at finde en god men billig wf line i klasse 4?

Hej Petersen,

Normalt når man klassificere en stang som eks 4-5 så er den mindste lineklasse en DT line og højeste lineklasse en WF'er

Nu har RT- aldrig mig bekendt, være dem som lavede de blødeste stængerBig Grin så jeg ville klart vælge en femmer..

Venligst

Claus
06-03-2010 23:55
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #10
Nu har jeg ikke de vildeste erfaringer med RT stænger, så som sølvræven skriver kunne det være en mulighed med at prøve en 5'er line og se hvordan det går .. Smile

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
07-03-2010 00:07
Mr.Petersen

Besked: #11
Synes faktisk jeg har hørt nogen om det før, nu når sølvræven nævner det.... så det bliver en femmer line jeg prøver først
07-03-2010 21:13
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
Hej Petersen.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men skal det være rigtig billigt og full value for money så tjek dette ud:

http://profish.dk/Fluefiskeri/Fluelinerb...liner.html
(Artisan feks, DT, WF eller WF sinktip i #5 = 99kr,-)

Okuma SLV hjul til 250kr,-
http://www.pindsmoelle.dk/news.php?readmore=34
- Koster normalt 500kr,- på "tilbud" alle andre steder!

Mvh
Stig
07-03-2010 21:20