Stjerner:
  • 4 stemmer - 4.75 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den halve Pattegris/Torpedogrisen
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Den halve Pattegris/Torpedogrisen
Som tidligere lægger jeg en flue ind på Fiskevandet, hvor teksten er forfattet med det formål at blive bragt i NL-Fiskeren, som er Nordjysk Lystfiskeriforenings medlemsblad. Derfor forekommer der i teksten "en ferskvands-vinkel" på denne kystflue.

Tilføjelse til indlægget:
Hr Peter Mulbjergs skarphed fornægtede sig ikke, da han så nærværende flue - "Torpedogrisen" måtte være det rette navn til fjerkosten. Dette navneskift kan jeg kun bifaldeSmile

En halv Pattegris
Sæsonen i åen er slut, men mon ikke mange af foreningens medlemmer fordriver nogle af de sparsomme lyse vintertimer i Mariager fjord eller i andre småsalte fiskerevirer, hvor blanke havørreder er at finde på denne tid? Små hvide eller lyserøde fluer sidder ofte i enden af forfanget som lokkemiddel til disse fisk.
I de seneste år har Pattegrisen, der vist ikke behøver nogen nærmere præsentation, gået sin sejrsgang rundt omkring på de danske kyster. Den er en rigtig solid mundfuld for en sulten fisk – men i det kolde vintervand er fiskenes stofskifte lavt, og det samme er deres appetit. Derfor skal fluerne gerne være mindre. Så kan man vel bare binde en lille Pattegris? Jo, det kan sagtens lade sig gøre, men man kunne vel også bare binde ½ Pattegris – det må da være nemmere!

[Billede: 021_zps4fa7c75b.jpg]

Krogen skal være kortskaftet til denne flue. C47SD Shrimp fra Mustad fås de fleste steder, og den krog passer i str. 8 ideelt til Den halve Pattegris - (evt. str. 6)
• Bindetråd: Standard tråd i rød, pink, grå eller hvid. Tråden kan ses gennem fluens krop, hvis denne vælges i transparent udførelse. Man kan også vælge oliven bindetråd, der så vil illuderer plankton spist af rejen.
• Munddele: Lille bundt teal, der som det første bindes ind. Der suppleres med et par antenner af EP-fiber, SF-fiber eller Fluorofibre.
• Krop: Lidt SLF-dub i farven fl. shell pink spindes i dubbingløkke, og der laves en kort kugleformet klat dubbing bagerst på krogskaftet.
• Øjne: Et par rejeøjne af brændt nylonsnøre indbindes. Bubbingkuglen får øjnene til at stritte ud til siderne.
• Hackel: En lille salmonfarvet speyhacklefjer indbindes og tørnes.
• Derefter endnu en smule krop af samme SLF-dubbing som før.
• Rygskjold (eller ”pandehår”): Et bundt Fluorofibre i farven salmon bindes ind midt på fibrene lige bag krogøjet, hvorefter den halvdel, der ligger fremad over krogøjet, bøjes bagud og bindes ned. Her laves nu det, som på andre fluer kaldes hovedet, men som på denne flue retfærdigvis må kaldes ”den indre vom”. Denne legemsdel bør afpasses i længde efter den valgte ”Swing-tube-krop” (se næste punkt). Nu klippes pandehåret skråt af i passende længde. Hvis fibrene holdes skråt opad med den ene hånd og saksen holdes vandret, så får fibrene ikke alle samme længde. Man kan vælge at efterlade et par af pandehårene meget lange som et par ekstra antenner, hvis man syn’s.
• Fluen er sådan set færdig nu. Rejens bagkrop udgøres af en såkaldt Swing-tube, der er en form for ”løsthængende krogstyr”, der anvendes til rørfluer i situationer, hvor man ikke ønsker en fikseret krog. (Dimsen er genial til langvingede rørfluer, hvor vingen ved anvendelsen af løsthængende krog aldrig fanges under krogen). Til denne rejeflue er jeg især glad for den helt klare model af Swing-tuben, da den giver et transparent look, men hvis man mener, at de vintersøvnige fisk skal chok-fristes, så skifter man bare til en fluo-orange tube! Mine Swing-tubes er fra Propellerfly og størrelsen er 10mm.
Fluen kan naturligvis bindes i de farver, som man ønsker. En grå-oliven udgave ser i mine øjne også fornuftig ud. Da fluen nu præsenteres i en å-forenings spalter, så skal det siges, at kystfluer faktisk fanger fortrinligt i åen. Det er for pokker de samme fisk! Kystfluen Brenda er et herligt eksempel på en flue, der i diverse udgaver bliver dyppet i grumset åvand. Men for mere konservative å-flue-fiskere, der ikke mener, at å-rejefluer kan være lyserøde (Chillimps, GP, Irlandsfluen, og alle de andre er jo orange), så har jeg bundet et par Halve Pattegrise i traditionelle ferskvands-rejeflue-farver. Jeg tror, at de vil fungere fortræffeligt til forårets grønlænderfiskeri. Ud over den ændrede farve, så har jeg ændret krogen til en modhageløs ferskvandskrog for at skåne de ofte lidt for små fisk. Krogen er fra Tiemco og hedder 2499SP-BL. Str. 10 og 8 vil fungere fint. Denne krog er desuden fremragende som rørfluekrog, hvor jeg oftest bruger den i str. 8 og 6. Fiskene falder IKKE af, selvom modhagen er væk!

[Billede: 025_zpsd2dc4f4b.jpg]

I dag anvender mange fluefiskere Rapalaknuden til fluemontering, således at fluen sidder frit bevægeligt i en løkke. Det kan man ikke med Den halve Pattegris. Til gengæld vil fluen altid sidde korrekt i linens forlængelse – ingen skæve knuder her. Selv vil jeg oftest anvende en ”femmer-stang” til fiskeri efter små blanke havørreder – hvad enten det er i det salte eller i åen. Dertil en ikke for kraftig forfangsspids. Af denne grund giver fravalget af Rapalaknuden ikke anledning til bekymring hos mig.
Fluen er, modsat den originale Pattegris, bundet uden belastning. Da knuden er beskyttet af Swing-tuben, kan man roligt montere et messinghoved eller et conehead løst på linen foran fluen. På den måde kan man frit variere eventuel belastning. Hvis situationen kræver belastning, vil jeg foretrække at bruge et conehead, da det nemt kan fores med en stump rørflue-inderrør, for maksimal beskyttelse af linen.

[Billede: 003_zpsf9a32ee7.jpg]

Take it - or leave it!

Knæk og bræk
Brandt

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 16-11-2013 af 22:34 Brandt.)
16-11-2013 16:45
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Den halve Pattegris
Flot indlæg, flot flue og spændende ideSmile

Venligst Nikolai

16-11-2013 18:52
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Torpedogrisen er født Big Grin Fremragende!

Peter

"There is nothing permanent except change"

16-11-2013 19:16
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(16-11-2013 19:16)PeterMulbjerg Skrev:  Torpedogrisen er født Big Grin Fremragende!

Jeg må bøje mig i støvet og dømme navneskift: Torpedogrisen bliver det hermed Cool

16-11-2013 19:40
klgre

Aalborg
Besked: #5
RE: Den halve Pattegris/Torpedogrisen
Synes mere det ligner en kondomgris.Confused
17-11-2013 09:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(17-11-2013 09:56)klgre Skrev:  Synes mere det ligner en kondomgris.Confused

I stedet for at mobbe den stakkels amputerede rejewannabe, så skulle du komme forbi og få afklaret dit fluelinedilemma Idea

17-11-2013 11:46
klgre

Aalborg
Besked: #7
Jeg ringer lige til dig en af dagene.
17-11-2013 17:53
Adversering
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #8
som altid nogle fantastiske fluer du får kreeret... der skal helt sikkert prøves et par ture efter grønlændere med den..

angående swingtubes, gør det noget for gangen eller hvordan?? og kan man benytte almindeligt krogstyr i stedet??

Mvh René Carlsen
17-11-2013 17:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Smile. Vi ses

17-11-2013 18:00
LCB

Besked: #10
Fed ide, Jørgen! Den tror jeg lige jeg skal afprøve når jeg sætter mig til stikket næste gang!

I øvrigt mener jeg at den ellers superfede Mustad C47SD er udgået Huh

LCB
17-11-2013 20:37
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(17-11-2013 17:59)Renefrh Skrev:  som altid nogle fantastiske fluer du får kreeret... der skal helt sikkert prøves et par ture efter grønlændere med den..

angående swingtubes, gør det noget for gangen eller hvordan?? og kan man benytte almindeligt krogstyr i stedet??

Det er muligt, at et alm. krogstyr påvirker gangen - hullet er jo noget større og fronten er ikke afrundet.

17-11-2013 21:38
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(17-11-2013 20:37)LCB Skrev:  I øvrigt mener jeg at den ellers superfede Mustad C47SD er udgået Huh

LCB

Almas havde godt nok kun et beskedent antal poser på væggen i sidste uge - og ingen i str. 6. Det vil være ærgerligt, hvis den forsvinder.

17-11-2013 21:42