Et generelt spml til CCS
123

Besked: #1
Et generelt spml til CCS
Hej,

I en anden tråd om CCS nævner bl.a. Karlsson at ERN værdien ikke kan overføres til praksis. Altså en stang som har en værdi mellem 7,0-7,9 ikke nødvendigvis kaster bedst med en 7'er line. Hvis dette er tilfældes, hvad i al verden kan man så bruge CCS til, udover at sætte tal på hvor stiv en stang er? Bare en tanke Huh
09-03-2010 18:49
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Et generelt spml til CCS
(09-03-2010 18:49)schreiber Skrev:  Hej,

I en anden tråd om CCS nævner bl.a. Karlsson at ERN værdien ikke kan overføres til praksis. Altså en stang som har en værdi mellem 7,0-7,9 ikke nødvendigvis kaster bedst med en 7'er line. Hvis dette er tilfældes, hvad i al verden kan man så bruge CCS til, udover at sætte tal på hvor stiv en stang er? Bare en tanke Huh

Hej Thomas

Jeg tror, at den største anke imod ERN er, at det er en unøjagtig og unødvendig omregning. Jeg læser CCS data med stor fornøjelse - men kun for sjov .. jeg vil stadig kaste med en stang, inden jeg køber den!
Jeg bruger IP værdien (stivhed) og i mindre grad AA (bl.a. har jeg ikke den helt store fidus til præcisionen i folks målinger Blush ) til at sammenligne stænger indbyrdes.
Jeg kigger f.eks. lidt på Orvis Hydros/Helios for øjeblikket .. i vores CCS database ser det ud til, at stangen ligger lige under TCX i stivhed men med samme topfart (AA) - og det synes jeg lyder meget spændende Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
09-03-2010 20:23
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
Hvilken Helios er det Martin ?

Jeg har kastet med Helios ZG tipflex i 9" #6 og den er efter min mening ligeså interessant som et afbrudt samleje...AngryAngryAngry

Tcx er derimod en ganske anden snak TongueTongueTongue

/Allan

http://www.customflies.dk
09-03-2010 20:39
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
(09-03-2010 18:49)schreiber Skrev:  Hej,

Hej Thomas

Man kan bruge ERN værdien (foretrækker selv IP, pga. ovenstående) til at sætte tal på hvor stiv en stang er ved en bestemt belastning, derudover kan man bruge den som en rettesnor for andre stænger, hvis du er i markedet for en afløser og ønsker noget i samme stil. Det gør det nemere at indskrænke pinde til afprøvning. Dernæst så kan man bruge det til at klippe skydehoveder efter, hvis man ved hvilken vægt/længde man synes godt om til en given stang, så kan man bruge det som rettesnor når man kender tallene. Dernæst så er det rigtig sjovt endelig at få nogle stort set objektive tal på kastekanoner, stive kosteskafter, og bløde nuddelpinde Wink Det er en smule trættende i længden at høre om hvor hurtigt/godt/nemt/elendigt en stang"lader"....
Med lidt fantasi kan man helt sikkert også finde flere ting at bruge mere viden til Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-03-2010 21:07
Stefan

Aalborg
Besked: #5
(09-03-2010 20:39)A.O. Skrev:  Hvilken Helios er det Martin ?

Jeg har kastet med Helios ZG tipflex i 9" #6 og den er efter min mening ligeså interessant som et afbrudt samleje...AngryAngryAngry

Tcx er derimod en ganske anden snak TongueTongueTongue

/Allan

Lidt uden for emnet, men skriver alligevelBlush

Interessant nok, jeg havde nemlig også en Helios magen til. Skilte mig dog hurtigt af med den igen, da jeg ikke rigtigt kunne forlige mig med den. Havde forinden gået med en tcr på 9,6fod #6. På græs syntes jeg orvis-stangen var fin nok, dog fik jeg aldrig den samme føling med stangen som jeg gjorde med min tcr. På kysten var jeg nødt til at koncentrere mig mere om at kaste, end om at fiske, havde simpelthen ikke den samme føling med stangen. Det samme har jeg oplevet med den sidst ankomne sage-stang jeg købte, (Tcr 691Heart) altså mere føling med sage-stangen.

Venligst Stefan
09-03-2010 22:01
123

Besked: #6
(09-03-2010 20:39)A.O. Skrev:  Jeg har kastet med Helios ZG tipflex i 9" #6 og den er efter min mening ligeså interessant som et afbrudt samleje...AngryAngryAngry

LOL Big Grin

Jeg synes selv det er en fin stang, men den har slet ikke de samme kræfter som en TCX når man presser den. Til gengæld vejer den intet og kaster nærmest af sig selv. Men sjov sammenligning Tongue
09-03-2010 22:03
123

Besked: #7
(09-03-2010 21:07)karlsson Skrev:  Man kan bruge ERN værdien (foretrækker selv IP, pga. ovenstående) til at sætte tal på hvor stiv en stang er ved en bestemt belastning, derudover kan man bruge den som en rettesnor for andre stænger, hvis du er i markedet for en afløser og ønsker noget i samme stil. Det gør det nemere at indskrænke pinde til afprøvning. Dernæst så kan man bruge det til at klippe skydehoveder efter, hvis man ved hvilken vægt/længde man synes godt om til en given stang, så kan man bruge det som rettesnor når man kender tallene. Dernæst så er det rigtig sjovt endelig at få nogle stort set objektive tal på kastekanoner, stive kosteskafter, og bløde nuddelpinde Wink Det er en smule trættende i længden at høre om hvor hurtigt/godt/nemt/elendigt en stang"lader"....
Med lidt fantasi kan man helt sikkert også finde flere ting at bruge mere viden til Smile

Mvh
Lasse

Meget fine pointer du kommer med der Lasse. Havde ikke lige luret den med sammenligningsgrundlag. Smart. Betyder det så, at hvis vi - rent teoretisk - fandt to pinde i samme længde og i samme klasse(eller klassen er vel ikke så relevant igen?) som havde tilsvarende CCS data, så kunne man godt tage udgangspunkt i at de kaster lige godt med samme liner? Som du selv siger, så kunne man via objektive tal gøre rede for hvor stiv en kæp egentlig er, og måske komme til meget.... lad os sige interessante konklusioner om folks beskrivelser af stænger Wink

Kan man overhovedet sige noget om hvilken belastning en stang skal have ud fra CCS? Lidt stillet på spidsen er CCS er vel bare teoretikerens måde at "teste" stænger på i kvistlejligheden, mens praktikeren finder en græsplæne, smider en line gennem øjerne og prøver sig frem til hvad som virker Rolleyes
09-03-2010 22:11
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Thomas

CCS kommer ikke til at erstatte praktisk afprøvning på nogen måde Wink Dertil er der for få data og for meget teori Big Grin

Citér: så kunne man godt tage udgangspunkt i at de kaster lige godt med samme liner?

Sikkert, hvis man er typen der går den vejBlush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-03-2010 22:30