Sinktip line
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Sinktip line
Hej gutter Smile

Er der nogen af jer der ved lidt om sinktip liner? Jeg overvejer om jeg skal investere i en til den kommende sæsson.

Jeg fisker i kolindsund, der er mellem 1-2 meter dybt, og stort set ingen strøm. Hidtil har jeg klaret mig med en hurtigt synkende 5 fods polyleader på min wf flydeline. Vil der være fordele ved at skifte til en flydeline med sinktip, nu når jeg alligevel altid har den polyleader på?

Jeg har kigget på en loop multi flydende, med synke 3 spids. Er der billigere alternativer til sådan én? Artisan f.eks? Smile

Mvh.
10-03-2010 00:54
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #2
RE: Sinktip line
Kan det virkelig passe vi ikke har nogle erfarne å fiskere der ved lidt om disse liner? Smile
11-03-2010 19:31
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Hej Janus.

Jeg leder også selv efter en,den billigste jeg har kunne find er Taimen.com egen line til 223,- kr Der står ikke noget om længde på hoved/spids og de svarer ikke på mail Undecided
Jeg ender nok med Loop Multi linen eller S.A. Mastery Series Wet Tip™ III

Mvh
Esben
11-03-2010 19:52
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Jeg havde vidst ikke læst dit spørgsmål ordentligt Blush Hvis der kun er 1-2m dybt ville jeg nøjes med en 5" fast/super fast sinking polyleader og 1½m tip.
Med en Sinktip tror jeg du vil skrabe bunden.
11-03-2010 20:59
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Hej Janus

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig så meget med de sink tip liner da jeg selv fisker intermidate hoved + poly i forskellige synk.. og når der er mere end 2m eller høj vand stand, vælger jeg gerne en synk 1/2 eller 2/3 alt efter hvilken å og strøm jeg fisker i

Men kunne nemt ske man lige skulle tage og kigge lidt nærmere med de sink tip liner og give dem en chance..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
11-03-2010 22:19
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
Hej

Jeg har også en sink tip line, som jeg har fisket en del med tidligere. Idag bruger jeg decideret synkeline, elller en kombination af intermediate line og synkende polyleader, når jeg skal ha fluen ned.

Men de forhold du beskriver med relativt begrænset dybde og meget stille vand, så ville jeg klart holde mig til en synkende poly, eller alternativt montere et lille splithagl på almindelig fluocarbonforfang, hvis linen døjer med at bære et polyforfang.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
11-03-2010 22:47
Janus H.

Djursland
Besked: #7
(11-03-2010 20:59)EsbenL Skrev:  Jeg havde vidst ikke læst dit spørgsmål ordentligt Blush Hvis der kun er 1-2m dybt ville jeg nøjes med en 5" fast/super fast sinking polyleader og 1½m tip.

Det var ikke så meget synkehastigheden jeg tænkte på, jeg kan godt få det til at synke med polyleaderen ja Smile Men om den var nemmere at kaste med, osv Smile Jeg havde tænkt om en sinktip + nylon forfang ikke ville gøre det godt ud for en 5 fods super fast sinking polyleader + flurocarbon forfang?
11-03-2010 22:51
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
(11-03-2010 22:51)Janus H. Skrev:  
(11-03-2010 20:59)EsbenL Skrev:  Jeg havde vidst ikke læst dit spørgsmål ordentligt Blush Hvis der kun er 1-2m dybt ville jeg nøjes med en 5" fast/super fast sinking polyleader og 1½m tip.

Det var ikke så meget synkehastigheden jeg tænkte på, jeg kan godt få det til at synke med polyleaderen ja Smile Men om den var nemmere at kaste med, osv Smile Jeg havde tænkt om en sinktip + nylon forfang ikke ville gøre det godt ud for en 5 fods super fast sinking polyleader + flurocarbon forfang?

Det er lige nemt at kaste med.. Men vil umiddelbart også vælge den med sinktip + fluo forfang eller nylon.. Smile Det vil fungere ganske fint uden tvivl og måske endda en meget let belasted flue så den selv giver det ekstra og svinger lavere nede

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
11-03-2010 22:55
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #9
Hvilken lineklasse bruger du? Polyforfang i synkende er jo tunge og kaster dårligt med lette liner. Der kan en sinktip komme til sin ret mener jeg.

F.eks et synkende poly der vejer 2,7 gram er ikke skønt at kaste med en klasse 6 line der overholder standarden. Smile

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
11-03-2010 22:59
Janus H.

Djursland
Besked: #10
(11-03-2010 22:59)Lars T. Skrev:  Hvilken lineklasse bruger du? Polyforfang i synkende er jo tunge og kaster dårligt med lette liner. Der kan en sinktip komme til sin ret mener jeg.

F.eks et synkende poly der vejer 2,7 gram er ikke skønt at kaste med en klasse 6 line der overholder standarden. Smile

Hilsen

Lars T.

Jeg fisker med en 9.4 fods klasse 7, med en loop multi #7 og en 9.6 fods klasse 8, med en scierra avalanche #8. 8 eren bruger jeg næsten kun om natten, jeg har dog overvejet at bruge 7 eren her også. Det er bare rart med lidt ekstra muskler i mørket Smile Så det var nok mest til min 7er.
11-03-2010 23:10
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #11
Nu kender jeg intet til Kolindsund kanal,men jeg tænkte om en intermediate med 9 eller 12" flourocarbon forfang ikke er nok når der kun er 1-2m dybt. Eks.Guidelines nye http://www.guideline.no/?module=Webshop;...engWebshop

Det er i hvertfald en jeg har overvejet til Karup å
11-03-2010 23:46
Janus H.

Djursland
Besked: #12
(11-03-2010 23:46)EsbenL Skrev:  Nu kender jeg intet til Kolindsund kanal,men jeg tænkte om en intermediate med 9 eller 12" flourocarbon forfang ikke er nok når der kun er 1-2m dybt. Eks.Guidelines nye http://www.guideline.no/?module=Webshop;...engWebshop

Det er i hvertfald en jeg har overvejet til Karup å

Jo jeg har godt set den guideline coastal, men jeg har dog aldrig rigtig overvejet den til åen. Loop multi laves også i en flyde med intermediate hoved, den tror jeg faktisk også ville kunne bruges. Sådan en line vil vel også kunne anvendes til en masse andet Smile
12-03-2010 00:06