Stjerner:
  • 1 stemmer - 3 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klympen
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #1
Klympen
I forberedelserne til årets bornholmer tur har jeg besluttet mig for at have til forskellige klassiske bornholmermønstre med.
Klympen er vist svær at komme uden om og har efterhånden også set den nævnt en del gange i forbindelse med norsk havørred fiskeri.

Synes at det er lidt svært at finde frem til hvordan originalen så ud, men har forstået at det i korte træk er vigtigst at den er nem at binde og meget holdbar. Så er udseendet mere op til den enkelte bruger. (Ret mig hvis jeg er forkert på den.)

Som de fleste ved, er det i de rullende dønninger på Bornholm at havørrederne kommer helt ind under land for at mæske sig i de tanglopper som bliver hvirvlet op i vandsøjlen. Med dette i baghovedet endte min klympen med at se således ud alá XL-loppeBig Grin:

[Billede: image.jpg]

Materialeliste:
Krog: orner kappa sw-1 #6
Belastning
Tråd: rød
Krop: tynd rød snor, sølv tinsel og lak.
Hoved: mørk rusten dubbing

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
25-12-2013 17:38
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: Klympen
Du behøver såmænd ikke lede så længe, eller så langt væk, for at finde beskrivelsen af Klympen:

http://globalflyfisher.com/patterns/klympen/

Lars
25-12-2013 18:29
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #3
(25-12-2013 18:29)LCB Skrev:  Du behøver såmænd ikke lede så længe, eller så langt væk, for at finde beskrivelsen af Klympen:

http://globalflyfisher.com/patterns/klympen/

Lars

Tak

Ah men altså.. Udfra den beskrivelse er det jo kort sagt kun kobbertråd som går igen i de forskellige mønstre. Må lave et par stykker med kobber wire også. ;-)

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
25-12-2013 19:54
LCB

Besked: #4
Ja, jeg kan jo ikke gøre for, at den ser ud som den gør Smile

LCB
26-12-2013 10:33
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #5
[Billede: 20iyry8.jpg]

Et forsøg med kobberwire.. Der er et eller andet der ikke spiller helt med farverne i mine øjne. Måske er det den smule pearl der er i dubbingen.Dodgy

Men kobberwire er der.. :-D

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
26-12-2013 11:51
yojonas

Vanløse, København
Besked: #6
Klympen skal da med i lidt forskellige varianter. Cool

Hvad er grunden til, du ikke binder hale på, Emil?
29-12-2013 04:12
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #7
(29-12-2013 04:12)yojonas Skrev:  Klympen skal da med i lidt forskellige varianter. Cool

Hvad er grunden til, du ikke binder hale på, Emil?

Jeg blev vist inspireret til at binde mønstret af nogle norske gutter og de bandt en variation meget alá den jeg har bundet. Som Martin også skriver i sin artikel på global, så er der siden hem bundet man variationer af klympen også uden hale. I mine øjne ligner det originale mønster på global en klodset bundet "badger Big hole demon" og uden hale mere en XL loppe.

Havde klympen(den øverste) i vandet i går og synes at den var rigtig fræk. Den bliver mere brunlig i vandet og farven stemmer meget godt overens med en rigtig tangloppe. Så har den bare lidt ekstra størrelse og glans til at friste de svage sjæle. Den kvitterede med en fed fisk lige under målet og et par drillenytårsnisser som ikke blev siddende.

Mine sammensvorne gik med mere nyklassiske vinterfluer "pjattegris" og flimmerrejer og fik intet. Sammenfald, sikkert ikke. Men måske? Cool

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
29-12-2013 11:54
Adversering