Saks
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Saks
Om det er buklerne eller husets børn, ved jeg ikke, men mine sakse har det med at forsvinde sporløst, så jeg skal have nye.

Hvilke sakse er de absolut bedste I har prøvet/ejet/ejer/ville ønske I ejede ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

24-01-2014 08:58
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Saks
(24-01-2014 08:58)PeterMulbjerg Skrev:  Om det er buklerne eller husets børn, ved jeg ikke, men mine sakse har det med at forsvinde sporløst, så jeg skal have nye.

Jeg har prøvet flere forskellige, men vender altid tilbage til min snart 20 år gamle Anvil - den med de blå fingergreb. Min næstbedste er en næsten nyindkøbt Anvil. De betydeligt dyrere modeller fra Petit Jean m.fl. bliver sjældent brugt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
24-01-2014 09:57
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
(24-01-2014 08:58)PeterMulbjerg Skrev:  Om det er buklerne eller husets børn, ved jeg ikke, men mine sakse har det med at forsvinde sporløst, så jeg skal have nye.

Du skal ikke købe dem for dyre, hvis børn og bukler "negler" dine sakse Big Grin

Anvil saksene er rigtig gode ...... har lige anskaffet mig en Anvil Ultimate Curved, så jeg kan klippe CDC vinger i facon, og sammen med min anden Anvil saks er det nok dem jeg bruger mest.

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 24-01-2014 af 10:36 Allan Wermuth.)
24-01-2014 10:03
LCB

Besked: #4
Jeg er HELT på linje med Brandt. Jeg har, og har haft, mange sakse, men når pris, kvalitet, anvendelighed og holdbarhed tages i betragtning, så er der ingen der kan slå Anvils.

Jeg bruger to forskellige.

Denne: http://anvilusa.com/products/scissors/fl...70-AC2.htm

Og denne: http://anvilusa.com/products/scissors/flytying/40-A.htm

Jeg foretrækker dem med "micro serration", hvor det ene blad har bitte små takker, som griber fat i de fine materialer, så de ikke glider ud af saksen når man klipper.

Dem der er to "glatte" blade har den fordel at man selv kan slibe dem op.

Lars
24-01-2014 10:04
123

Besked: #5

Dyrelæge saksen (Rubis) er den jeg bruger, og har brugt de sidste 10 år. Der har været meget inde og vende i mellemtiden, men det er den jeg altid vender tilbage til. Jeg har en fra 2003 som har klippet i en del den ikke burde, og den virker stadig perfekt.

Den absolut ringeste saks jeg har prøvet er Dr Slick Razor. De første ti gange du bruger den er den uovertruffen, men så bliver den sløv. Har haft to af dem, og de var begge sløve efter et par måneder ved let brug. Hold fra dig fem. Har ikke prøvet Anvil som der også bliver anbefalet.
24-01-2014 11:31
123

Besked: #6
(24-01-2014 10:04)LCB Skrev:  Og denne: http://anvilusa.com/products/scissors/flytying/40-A.htm

Måske har vi talt om det før Lars, men er det korrekt husket, at du ikke plejer at lægge saksen fra dig under binding? Eller måske var det Fensten (hår han binder til butik?)

Tænkte på om saksen var behagelig at bruge, hvis du ikke har den siddende på hånden hele tiden?
24-01-2014 11:33
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
Hej Peter

Jeg bruger kun skæddersakse. De er billige men superskarpe. Ofte klipper jeg ikke men bruge saksen skær til at skære/klippe tråden.
I mit tilfælde holder sådan en saks til ca. 1/2 - 1 års binding før den bliver pensioneret til neglesaks i husholdningen. De har pensioneret dyrlægesaksen o.a. sakse.

Jeg kan sende en op til dig og så kan du se om det er noget for dig.

Mvh.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
24-01-2014 11:35
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #8
Jeg er enig med Thomas, dyrelægesaksen trumfer dem alle.
Den er super skarp, vildt spids og den er voldsomt holdbar.
Og så koster den næsten ingenting, hvilket også er en fordel Blush

Mvh Stefan Skovbo
24-01-2014 12:22
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Tak for alle svarene Cool

Jan, jeg har sendt dig en pb Cool

Peter

"There is nothing permanent except change"

24-01-2014 13:00
skn

Besked: #10
Hvorfor hedder den egentlig dyrlægesaksen?

Jo, for en del år siden (mindst 20-25?) var vi en lille gruppe af fluebindere den mødtes med faste intervaller – det var i et lokale i Svenstrup, syd for Aalborg.

Vi bandt fluer og fortalte røverhistorier om Laks og havørreder. På holdet var en dyrlæge, der brugte en af sine gamle operationssakse til fluebindingen.
Det var en rigtig god saks, som efterhånden havde været i hænderne på os alle – Dyrlægen kontaktede leverandøren og vi købte alle nogle sakse. Derved var dyrlægesaksen skabt.

Senere fik Korsholm saksen på programmet og derefter spredte den sig til flere forretninger.

Søren
24-01-2014 15:45
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #11
(24-01-2014 12:22)Stefan Skovbo Skrev:  Jeg er enig med Thomas, dyrelægesaksen trumfer dem alle.
Den er super skarp, vildt spids og den er voldsomt holdbar.
Og så koster den næsten ingenting, hvilket også er en fordel Blush

Hvor fås de henne?
24-01-2014 16:26
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #12
Sportshuset har dem, ved jeg :-)

Mvh Stefan Skovbo
24-01-2014 17:17