hjælp: er en scierra ctc stang ikke beregnet til at kaste med skyde-hovede ????
kenneth n

kbh
Besked: #1
hjælp: er en scierra ctc stang ikke beregnet til at kaste med skyde-hovede ????
hejsa lystfiskere håber der er et par herinde der kan hjælpe mig , snakkede med en mand idag ,der sagde at en scierra ctc stang ikke er beregnet til at kaste med skyde-hoveder , mest på grund af den aktion stangen har ,nogen der kan bekræfte det som manden fortalte mig ?????Huh

når jeg bruger wf liner , spiller det max!!! men ligeså snart jeg sætter mit med købte scierra mvf v2 skyde/running system på , så føles det bare forkert ,, og linen køre af lort , og det føles for mig som om det ikke helt passer sammen, troede det var mig der var noget galt med indtil jeg hørte det med ctc stangen og skydehoveder!!!
10-03-2010 15:45
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: hjælp: er en scierra ctc stang ikke beregnet til at kaste med skyde-hovede ????
Jeg har fisket med en CTC 12,6" #8/9 i en sæson med scierras MWF liner og jeg havde ikke nogle problemer. Må indrømme at jeg har aldrig har hørt om det og ville da gerne høre begrundelsen Rolleyes
10-03-2010 16:30
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
RE: hjælp: er en scierra ctc stang ikke beregnet til at kaste med skyde-hovede ????
Hej Kenneth

Manden aner ikke hvad han taler om Blush

Alle stænger, uden undtagelse, kan bruges med alle typer liner!

Hvad er det der ikke spiller sammen?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
10-03-2010 17:27
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Mon ikke det er enten:

Forkert klassificering?
For meget overhæng? (Mindre god teknik?).

Mvh
Stig
10-03-2010 17:42
kenneth n

kbh
Besked: #5
hej igen igen mangel på teknik mht til mit fluekast .
dog nok mangel på teknik mht at kaste med skydehovede på 1hånds da jeg er vant til wf liner ... men manden beskrev at ctc stangen ikke er hurtig nok i aktion til en sådan skydehovede line .
tror bare jeg holder mig til wf liner og takker for svarne
10-03-2010 18:01
kenneth n

kbh
Besked: #6
karlsson det der ikke spiller helt er at linen virker meget tung altså skydehovedet . sammenlignet med en wf line
men nok mig der skal lære at kaste med skydehovede da jeg mest er vant til wf-line .

vis jeg har forstået rigtigt skal skydehovedet så ikke være udenfor stangen altså de 10,7mtr . før jeg lader linen skyde/ender kastet .. vis du forstår??
10-03-2010 18:10
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
kenneth>

Skydehoved + ~1-2 meter skydeline uden for topøjet = afsted med skidtet Big Grin

Alt efter evne kan man have mere skydeline ude end ovenstående, men det virker ikke godt for mig i hvert fald..
10-03-2010 18:12
Adversering
kenneth n

kbh
Besked: #8
stig med den rette teknik kan man så ikke ha skydehovedet 1mtr inde på stangen og stadigvæk fyrre den afsted . vis altså man kan mærke der er spænd/træk nok i stangen da ??? eller er det mest optimale skydehovede 1mtr running line udenfor stangen og afsted ???
10-03-2010 19:21
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #9
(10-03-2010 19:21)kenneth madsen Skrev:  stig med den rette teknik kan man så ikke ha skydehovedet 1mtr inde på stangen og stadigvæk fyrre den afsted . vis altså man kan mærke der er spænd/træk nok i stangen da ??? eller er det mest optimale skydehovede 1mtr running line udenfor stangen og afsted ???

Det er ikke lige noget jeg har prøvet på at praktisere, da forbindelsen ved skydehoved<->skydeline vil fare igennem øjerne hver gang jeg dobbeltrækker og det vil larme fælt og kan ødelægge øjerne hvis det lige får fat. Undecided

Prøv med hele skydehovedet uden for topøjet +~1½ meter skydeline og lav dine blindkast med dobbeltrækket her. Så skulle du gerne kunne mærke at det spænder stangen hvis ellers klassificeringen passer bare nogenlunde da Wink

Når du stripper linen ind efter kast, så er det helt i orden at du tager så meget line ind at du har starten af skydehovedet i linehånden. Det skal bare blindkastes roligt ud igen (gøres i et enkelt blindkast feks.) og når det er ude for topøjet + lidt skydeline, så dobbeltrækker du og skyder.

Mvh
Stig
10-03-2010 19:35
kenneth n

kbh
Besked: #10
ok super det må jeg lige ud og øve lidt på . mærkeligt for med en wf line har jeg ingen problemer og den lapper afsted ud på 20-25mtr + forfang og forfanget ligger perfekt ,,, men det skydehovede driller mig bare sindsygt .. men er nok bare noget jeg skal vænne mig til .. takker stig :-)
10-03-2010 19:44
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #11
(10-03-2010 19:44)kenneth madsen Skrev:  ok super det må jeg lige ud og øve lidt på . mærkeligt for med en wf line har jeg ingen problemer og den lapper afsted ud på 20-25mtr + forfang og forfanget ligger perfekt ,,, men det skydehovede driller mig bare sindsygt .. men er nok bare noget jeg skal vænne mig til .. takker stig :-)

Nu er overgangen på WF fra klump til runningline også lidt mere 'blød' i det end et traditionelt skydehoved-system, hvor det måske kan være lidt mere brat. Jeg kender ikke lige MWF V2 så ved ikke lige hvordan bagtaperingen er på disse.

Jeg har også en passende WF til min kyststang og her kan jeg bestemt også blindkaste med dobbeltrækket selvom hele klumpen ikke er ude af topøjet - og jeg kan også få fluen til at lande de +20 meter.
Men det kan nu tydeligt mærkes når hele klumpen er ude med de 1-1½ meters overhæng (runningline), så spiller det maks og fluen kommer endnu længere ud Wink

Hvis det stadig ikke kommer til at passe dig, så ved jeg ikke om skydehovedet måske er for langt til dig?
Altså når du kaster for distance på kysten så er det jo bare med at få så meget line ud for topøjet som muligt, som du kan håndtere og som ikke kræver for mange kræfter kontra hvad du får ud af det i meter.

Som regel: skydehoved + ~1-2 meter overhæng (skydeline).

Mvh
Stig
10-03-2010 19:55
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
Fik du det til at spille, Kenneth?

Mvh
Stig
15-03-2010 12:13