Sverige midt eller nord
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Sverige midt eller nord
Jeg er i syv sind - er der fisk med ordentlig størrelse (stalling, ørred) i området omkring Fuluälven, Görälven i Sverige og måske Ljøra i Norge eller skal jeg bruge lidt ekstra tid og køre helt op til Laiselven ? Jeg har 14 dage til rådighed i august og vil gerne ha de bedste muligheder for stalling med lidt størrelse på.

Er der nogen der har "hands on" erfaring med fiskeriet i Dalarna ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

07-02-2014 15:18
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Sverige midt eller nord
Med 14 dage ville jeg køre langt op, hvor der er længere mellem folk. Laiselven vil være et stærkt bud. Længere sydpå kan der være masser af ørred/stalling, men meget længere mellem dem over 40 cm. 50+fisk er meget sjældne dernedeDodgy

Selv om køreturen er lang, så er den for mig en del af arrangementet - man mærker på ryg og røv, at man er kommet et stykke hjemmefra Tongue

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 07-02-2014 af 16:16 Brandt.)
07-02-2014 16:14
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Jeg tror også det ender med at jeg tager den lange tur. Det ser flot ud i mellemsverige og der er sikkert masser af fiskeoplevelser, men når man så læser om fangsterne så er der sørme mange "småfisk".

Peter

07-02-2014 17:12
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Her kommer lidt input fra Härjedalen - først et stemningsbillede fra Öster- Vingarne

[Billede: IMG_4592.jpg]

- bare lige for at komme i rette stemning.

Men Tännäs som udgangspunkt er der en god vifte af muligheder for fluefiskeren. Tännån er en naturskøn mindre elv, som giver fin mulighed for fiskeri efter ørred og stalling - mest mindre fisk. Hvis man tager grusvejen ud mod Rogens naturreservat, så er der mange søer og flere mindre vandløb med fint fiskeri. En af søerne med større fisk er førnævnte (foto). Der skal vandres en lille time, og der skal fiskes fra lejet båd. Store gedder, stallinger og de største giga-aborre jeg nogensinde har set. Et par svenskere sad i hytten på billedet. De havde netop tilberedt og fortæret en aborre på 3 pund. Udenfor hytten lå en basse på over to kilo! Jeg fik intet foto, men synet glemmer jeg aldrig, farverne var imponerende - størrelsen ufattelig. Selv fik jeg en på et enkelt pund.

[Billede: IMG_4595.jpg]

Farverne kan ses her, størrelsen må klares i fantasiens verden.

En anden mulighed er Skärkån, som findes, når du fra Tännäs kører nordpå over Flatruet og kommer ned på den anden side. Turen over flatruet er et must for alle Sverigeselskere. Det er Sveriges højst beliggende vej, der passerer Mittådalen (også et godt fiskeri et stykke nedstrøms, se FiN nr. 5/6 2012)
Skärkån har, som Vindel, et fiskeri efter en mindre population af storörring, som har topsæson netop i august (c&r). Skärkån løber sammen med Ljungan opstrøms (lille) Storsjön. (ikke Storsjön ved Östersund, men længere inde mod VSV). Udløbet af den bette Storsjö er den berømte Sölvbackström (Ljungan), hvor der også er en bestand af storörring.
Oppe i Skärkån ligger søen Nedre Skärvallen, hvor der er god mulighed for at redde aftensmaden:

[Billede: 2009IMG_9021_zpsee25297e.jpg]

Desuden kan man iføre sig vandrestøvlerne og begive sig på fjeldørredtur til Öjön (?stavning), hvor der fiskes fra lejet båd.

Det er mine bedste bud til fisk i anstændig størrelse, hvis man ikke vil for langt væk.

(Denne besked var sidst ændret: 07-02-2014 af 21:09 Brandt.)
07-02-2014 20:38
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Ja, det ser jo bestemt også tillokkende ud - tak for det Jørgen Cool

Det største problem er nok i virkeligheden bare at tage en beslutning Confused

Peter

07-02-2014 22:29
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(07-02-2014 22:29)PeterMulbjerg Skrev:  Ja, det ser jo bestemt også tillokkende ud - tak for det Jørgen Cool

Det største problem er nok i virkeligheden bare at tage en beslutning Confused

Det seneste indslag var nu ikke for at få dig til at skifte mening. Hvis jeg kun havde en uge til rådighed, så ville Härjedalen have gode odds. Med 10+ dage, så valgte jeg Vester-/Nordbotten. Der en muligheden bedre for større fisk - også uden lang vandring/ heli-transport. Det sidste har jeg aldrig prøvet, men det kunne nu godt friste.

Der er dog så meget vand i broderlandet, og noget af det, der ligger i den sydlige halvdel, har givetvis fornemt fiskeri. Det er bare med at finde det rigtige.

Lidt halvlangt oppe ligger Vojmån. Der har jeg også haft et fint fiskeri ved Kittelfjäll med gode stallinger og ørred på op til 52 cm, hvilket er ganske pænt i de let tilgængelige vande.

Alle de steder, som er nævnt i tråden, er vandsystemer, som lokale ildsjæle prøver at opgradere mht. miljøforbedring og bestandsophjælpning. SØ for Östersund ligger Gimdalen, der er meget "fiskerireguleret". Jeg har aldrig fisket der, men fiskeriet skulle være godt. Det er et meget omtalt sted, hvor alle de svenske fluefiskerkendisser har fisket i mange år siden Hans Lidmans dage. Lidmans bøger kan du vel udenad? Det er guld fra dengang der blev skovlet storørred op. Gimån er vist mest et stallingvand(?)

(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2014 af 12:29 Brandt.)
07-02-2014 23:11
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
Med 14 dage til rådighed, så ville jeg helt klart tage turen til det nordlige Sverige ....... , hvilket jeg så gør i juli måned Big Grin

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2014 af 12:51 Allan Wermuth.)
08-02-2014 11:03
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #8
Her er et par billeder fra det nordlige Sverige Wink

Brøndum og Brandt ude ved øerne .....

Janus med en god stalling ....

Og Janus skulle jo lige prøve at fiske med en DT line, han opdagede hurtigt at det slet ikke var så tosset Big Grin

Og så et billede godt langt opstrøms i Vindelelven

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2014 af 16:24 Allan Wermuth.)
08-02-2014 15:09
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Tak for endnu flere gode råd og flotte billeder.
Det er efterhånden ved at trænge ind at fiskene vist bare er større deroppe mod nord. Jeg kan først komme afsted sidst i august men det må jo gå som det går med stallingerne så. Jeg kan se på statistikkerne deroppefra at det ikke er helt skidt i august.

Peter

08-02-2014 16:21
Allan Wermuth

Odense
Besked: #10
(08-02-2014 16:21)PeterMulbjerg Skrev:  Tak for endnu flere gode råd og flotte billeder.
Det er efterhånden ved at trænge ind at fiskene vist bare er større deroppe mod nord. Jeg kan først komme afsted sidst i august men det må jo gå som det går med stallingerne så. Jeg kan se på statistikkerne deroppefra at det ikke er helt skidt i august.

Nej, juli og august er nok de 2 mest sikre måneder, og stallingerne fanges hele sæsonen igennem ........ , men vær beredt ...... pludselig kan en stor Ammarnäs Öring tage tørfluen ....... det skete for Brøndum for et par år siden Wink

mvh
Allan
08-02-2014 16:28
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Jeg smider lige lidt ekstra backing på hjulene Big Grin

Peter

08-02-2014 16:35
OBH

Fraværende
Besked: #12
xx
(Denne besked var sidst ændret: 02-09-2017 af 02:46 OBH.)
13-02-2014 19:30