Tenkara
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Tenkara
Så kom posten med min nye Sakura Seki Rei 3.3m tenkara stang - ret unik farve på klingen. Sammen med stangen var en 3.3m Masterline line, så nu mangler kun lidt tippet og en håndfuld Sakasa Kebari - altså fluer (Kebari) med fremadvendt hackle (Sakasa) og så er vi good to go.

Tankara er jo det nye sort Wink

Og så er man jo fri for at tænke på alt det der med kastelængder osv...en fordel for nogle af os Big Grin

Jeg følger op på tråden når jeg har fået bundet lidt fluer.....

Peter

"There is nothing permanent except change"

12-02-2014 15:45
Adversering
martin_b

Sønderjylland
Besked: #2
RE: Tenkara
Spændende. Er du på tenkarafisher.com?

Hvor har du tænkt at fiske med sådan et setup?
12-02-2014 15:47
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Hej Martin,
ja det er jeg - et fint forum Smile

Jeg har tænkt mig at bruge stangen i de øvre dele af åerne, f.eks. Nørreå (Ryå) og Lerkenfeld og så har jeg da planlagt at tage den med til Sverige også Smile

Så håber jeg bare der ikke er en af de store havbasser der snupper fluen Confused

Peter

12-02-2014 15:54
martin_b

Sønderjylland
Besked: #4
Fedt. Glæder mig til at høre om dine erfaringer - gerne med billeder. Jeg har selv tænkt på at anskaffe mig en Tenkara-stang.
12-02-2014 16:07
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Jeg skal nok vende tilbage når der er nyt Wink

Peter

12-02-2014 16:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Hvis nu klingen var monteret til alm. fluekast - hvilket #-tal mon der så havde stået på den? Og hvordan kan aktionen beskrives? (Bare for at få en fornemmelse af, hvilket redskab du har anskaffet dig).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-02-2014 17:59
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
(12-02-2014 17:59)Brandt Skrev:  Hvis nu klingen var monteret til alm. fluekast - hvilket #-tal mon der så havde stået på den? Og hvordan kan aktionen beskrives? (Bare for at få en fornemmelse af, hvilket redskab du har anskaffet dig).

Lad mig lige begynde med at jeg ikke ved en hel masse om det her endnu - stangen kom hurtigere end beregnet - sendt fra Japan i fredags og ankommet i dag - så jeg har ikke helt styr på alle termer osv endnu.

3.3m Seki Rei'en er en såkaldt 6:4 stang - dvs. at de første 6 dele er stivere og de øverste 4 dele er blødere. Man kan få stænger i mange kombinationer og længder. Men generelt er en Tenkara stang en lang blød stang efter de flestes opfattelse. Jeg vil tro den kan sammenlignes med en kl. 0-1-2 stykker, men den er stivere i bunden end de fleste fluestænger i de klasser.
Man siger generelt at fisk op til 50 cm. kan håndteres med sikkerhed på en Tenkara stang.
Jeg læste om en der fiskede bonefish med sådan en - det gik ikke så godt Big Grin

Jeg kan lige tilføje at en 13' line vejer 1,35 gram - så det er vel nærmest kl. minus 3

Peter

12-02-2014 18:41
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Interessant! Det bliver spændende at se, om den nye hobby udvikler sig til livslang lidenskab, eller om tenkaraeventyret ender som en døgnflue Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-02-2014 23:50
U.L.Fisk

Herning
Besked: #9
"Unik farve" skriver du - den er da helt fantastisk. - Grøn er det nye sort Wink

Tight Lines fra Nordahl
http://www.ULFISK.com
"Feel The Fish - Ultra Light Spinning"
12-02-2014 23:56
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #10
jeg er spændt på at høre om dine erfaringer med dette setup og denne teknik.. så lidt film da du jo som sædvanlig gør en nysgerrig Big Grin

Det ser fint ud, men jeg er spændt på om du kan få det til at lykkedes med det øvre af de vande du besøger, de vande jeg besøger kan en 3,3 meter stang ikke komme til, her vil en kort stang og en kort klumpet wf nok gøre sig bedre Tongue

men held og lykke med projektet, og håber da du får lidt erfaring med fisk på teknikken..

Mvh René Carlsen
13-02-2014 07:02
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Ja nu må vi se hvordan det ender. Jeg betragter det som et supplement til alm. fluefiskeri. I små overgroede bække/åer med høj bevoksning hvor man alligevel ikke kan komme til at lægge 20 meter line ud kan jeg se fordelene i en lang stang og kun lidt line og ultra let præsentation. Inde i skoven tror jeg ikke det har sin berettigelse.
Men det er efterhånden en udbredt metode og folk er glade for det, så hvorfor ikke i Danmark?

Peter

13-02-2014 10:04
Lillewilder

Besked: #12
Super nice! Glæder mig til at høre mere om dit fiskeri i denne genre. Det er jo ikke bare en kæp med snor og krog såvidt jeg kan se påYoutube. Wink
13-02-2014 10:45