Backing.. Og nok af det!
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Backing.. Og nok af det!
Ja jeg ser det alle veje; "Mindst 100 meter backing", til laksefiskeri: "Mindst 200 meter backing".

Hvad skal alt det backing gøre godt for?
Jeg har ikke selv haft fornøjelse af at have en stor laks på krogen endnu, men har set mange videoer og DVD'er med laksefiskeri.

Feks Henrik Mortensen har jeg da efterhånden set fange et par stykket på de +10-12 kilo, og i videoen ser det ikke ud til at laksen aldrig er mere end maks 50 meter fra ham - og det er jo med forfang, flueline (skydehoved/skydeline) osv.

Jeg ved godt at backingen også skal have lidt "under sig" så skidtet evt. ikke bare drejer rundt på hjulet, men alligevel?

Hvem har feks. herinde nogensinde haft +50 meter backing ude (backing!) ved havørred/laks?
- vel og mærke hvor man fighter en fisk HÅRDT, vi kan jo alle lade en fisk lege hvis man synes det giver en federe oplevelse.. Angel

Mvh
Stig
11-03-2010 09:39
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Backing.. Og nok af det!
(11-03-2010 09:39)Stig Sørensen Skrev:  Jeg ved godt at backingen også skal have lidt "under sig" så skidtet evt. ikke bare drejer rundt på hjulet, men alligevel?

Mvh
Stig

hej Stig.

Hva vil du lægge under backingen?? ...
11-03-2010 10:04
Sølvræven
Gæst

Besked: #3
(11-03-2010 09:39)Stig Sørensen Skrev:  Ja jeg ser det alle veje; "Mindst 100 meter backing", til laksefiskeri: "Mindst 200 meter backing".

Hvem har feks. herinde nogensinde haft +50 meter backing ude (backing!) ved havørred/laks?
- vel og mærke hvor man fighter en fisk HÅRDT, vi kan jo alle lade en fisk lege hvis man synes det giver en federe oplevelse.. Angel

Mvh
Stig

Hej Stig,

Til lakse fiskeri i de stor nordiske elve er det et must at du har mindts 200 meter backing på, de første 100m kan være væk på få sekunderBig Grin og det er ikke bare en historieCool

Der er mange der har stået på elv bredden, med et tomt udtryk i fjæset og en tom spoleBig GrinBig GrinBig Grin

En anden ting som gør sig gældende, er at backingen bruges til at "løfte" linen så langt ud på spolediameteren som muligt for at undgå "krølleri"

Venligst

Claus,
11-03-2010 10:18
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
(11-03-2010 10:04)Jakob Hansen Skrev:  
(11-03-2010 09:39)Stig Sørensen Skrev:  Jeg ved godt at backingen også skal have lidt "under sig" så skidtet evt. ikke bare drejer rundt på hjulet, men alligevel?

Mvh
Stig

hej Stig.

Hva vil du lægge under backingen?? ...

Nah, jeg mente at man kan selvfølgelig ikke nøjes med 10 meter backing, for når fisken så hiver de 7-8 meter ude vil resten af backingen på hjulet nok ikke give nok modstand, så det vil dreje med rundt.

- Så jeg er godt klar over at man skal have mere backing end man reelt får brug for, men jeg hentydede mest til historier/fortællinger fra hvor man virkelig har haft +100 meter backing ude. (Kan godt se nu mit første indlæg står lidt uklart hen, beklager).

Jeg har aldrig set det på film endnu i hvert fald Wink

Mvh
Stig
11-03-2010 10:19
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(11-03-2010 09:39)Stig Sørensen Skrev:  Ja jeg ser det alle veje; "Mindst 100 meter backing", til laksefiskeri: "Mindst 200 meter backing".

Hvad skal alt det backing gøre godt for?
Jeg har ikke selv haft fornøjelse af at have en stor laks på krogen endnu, men har set mange videoer og DVD'er med laksefiskeri.

Feks Henrik Mortensen har jeg da efterhånden set fange et par stykket på de +10-12 kilo, og i videoen ser det ikke ud til at laksen aldrig er mere end maks 50 meter fra ham - og det er jo med forfang, flueline (skydehoved/skydeline) osv.

Mvh
Stig

Hej Stig
Du skal ikke tro på alt hvad du ser i Scierras reklamefilmCool
HM lakse fights er selvfølgelig gode nok .. men de er også stort set allesammen filmet under optimale forhold - sikkert bl.a af billed mæssige grunde. Der er som regel forholdsvist roligt vand og god plads til at følge fisken (.. der er da også et par fights, hvor han må småløbe ned langs bredenWink )
Når vi overhovedet kan fange en stor laks på flue - så har det fiske psykologiske grunde. Laksen flygter kun til den føler sig sikker og finder beskyttelse. Hvis en stor laks bare satte skruen i nedstrøms .. så ville det være hamrende ligemeget om vi havde 500 meter backing på hjulet - vi kan ikke stoppe den før den selv vil (det ved jeg fra kystenCool )
Når den flygter i stærkt strømmende vand .. så kommer backingen selvfølgelig i brug - men det er stadig bedre at følge den så godt som muligt, i forhold til at forlade sig på en masse line (kontrol, strømpres osv.)
Jeg tror nu stadig, at 200 meter backing mest er af psykologiske grunde - denne gang fiskerensCool
Hvis man virkelig har lad os sige 175 meter backing ude .. så er der altså ca. 225 meter til fisken - det er fandme langtAngel
Jeg snakkede med en af gutterne nede fra GoFi der havde været i caribien med kunder.. de havde haft en Orvis backing med, der skifter farve for hver 40 meter (tror jeg?). Der hører man jo også masser af historier om 200 meter backing der fyger af hjuletAngel
Ingen af de erfarne fra butikken havde haft mere end højst 60 meter backing i vandet .. selvom de havde fange masser af bones på let grej, og Tarpon, Jacks og Baracuda på kraftigt. Det er ikke fordi en 100 punds Tarpon ikke kunne tømme en fluerulle hvis den ville - men fordi de ligesom havørreder og norske laks kun flygter, indtil de føler sig tryggeCool
Rigtig store fisk med større bevægelser - f.eks. Sail, Tun og Marlin .. de kan jo i realiteten kun fanges på fluegrej, fordi bådens motor indgår i fightenAngel

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
11-03-2010 11:50