Hjulholder
dmj

København
Besked: #1
Hjulholder
Jeg har 4 klinger jeg skal have monteret, jeg har styr på det meste, men mangler lidt inspiration til hjulholderne.

Klingerne er følgende:

Tom Morgan Glas - 7' #4
Epic Glas (Nude) 7'6" #4
Tom Morgan Glas - 8' #5
Tom Morgan Glas - 8'6" #6

På den 7' #4 tror jeg at jeg kommer til at gå med hjulholderringe, de må ikke være for poppede, men klassisk og afdæmpede. Hvad er hot?

På Epic'en må det gerne være en fræk/moderne/krads hjulholder. Eventuelt med noget indlæg i krads rød.

8' #5 skal være en let hjulholder, eventuelt med noget kork eller burl indlæg.

8'6" #6 her tænker jeg mørk træ, evt. Cocobolo som jeg har bygget en del stænger med, så den ville matche i reolen. Alternativt noget elderwood, da jeg af en eller anden årsag er blevet vild med det, men ved ikke om det er en fase.

Bud på specifikke hjulholdere modtages gerne, jeg har selv kigget og har et nogenlunde overblik over markedet, men det kunne jo være der var nogen der havde noget fantastisk inspiration Smile

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
27-02-2014 20:56
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #2
RE: Hjulholder
(27-02-2014 20:56)dmj Skrev:  Jeg har 4 klinger jeg skal have monteret, jeg har styr på det meste, men mangler lidt inspiration til hjulholderne.

Klingerne er følgende:

Tom Morgan Glas - 7' #4
Epic Glas (Nude) 7'6" #4
Tom Morgan Glas - 8' #5
Tom Morgan Glas - 8'6" #6

På den 7' #4 tror jeg at jeg kommer til at gå med hjulholderringe, de må ikke være for poppede, men klassisk og afdæmpede. Hvad er hot?

På Epic'en må det gerne være en fræk/moderne/krads hjulholder. Eventuelt med noget indlæg i krads rød.

8' #5 skal være en let hjulholder, eventuelt med noget kork eller burl indlæg.

8'6" #6 her tænker jeg mørk træ, evt. Cocobolo som jeg har bygget en del stænger med, så den ville matche i reolen. Alternativt noget elderwood, da jeg af en eller anden årsag er blevet vild med det, men ved ikke om det er en fase.

Bud på specifikke hjulholdere modtages gerne, jeg har selv kigget og har et nogenlunde overblik over markedet, men det kunne jo være der var nogen der havde noget fantastisk inspiration Smile

FÅÅÅÅRK - det er lækkerier du har fat i der Heart

Du kender garanteret godt Bellinger, men I min verden så er Morgan lig med lækkert træ (og nysølv) i hjulholderen og det lækreste træ kommer fra Bellinger - period!

På de små, en dovnlocking cap and ring og den store også en downlocking men med gevind osv...
Jeg ved godt det ikke er specielt kreativt, men jeg kan kun se en Morgan i klassisk montering Undecided

Man kunne forfalde til Lemke, men der skal man være opmærksom på at de normalt ikke er med rent nysølv, men derimod er coatede.

Hvis du skaffer hardware til Epic klingen så kan du sikkert få een til at dreje et indlæg i noget rød akryl eller lignende halløj - det fås med og uden mønster og alt muligt dillerdaller. Jeg skal gerne give det et forsøg hvis du er interesseret. Der findes et hav af den slags materiale på nettet, mest til fremstilling af penne. Prøv at søge på "acrylic pen blanks".

Og så vil jeg gerne se nogle billeder hen ad vejen Cool

Peter

"There is nothing permanent except change"

28-02-2014 08:17
dmj

København
Besked: #3
Jeg er helt enig i at Morgan klingerne skal holdes klassisk, de bliver ikke voldtaget på nogen måde. Efter at have sovet på det, så tror jeg at jeg holder mig til Elderwood på dem alle tre. Jeg er ved at være lidt træt af mørkt træ og kan godt lide Elder, måske Ahorn som alternativ, men så hælder jeg mest til Elder. Bellinger kender jeg godt og er helt klart med i opløbet, men det er helt perfekt det bliver nævnt. Indlægget er jo netop oprettet for at der ikke skal være noget jeg lige misser Smile

Epic'en bliver monteret med knaldrødt skydeøje og beviklinger, derfor min tanke på at matche hjulholderen. Jeg må lige Google det med akryl penne og se om det er noget jeg tør begive mig ud i Smile

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
28-02-2014 11:53
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
http://www.penturners.org/forum/f45/acry...sert-4397/

sådan kan akryl indlæg se ud, men jeg mener også man kan få det i ren rød.

Peter

"There is nothing permanent except change"

28-02-2014 13:09
dmj

København
Besked: #5
(28-02-2014 13:09)PeterMulbjerg Skrev:  http://www.penturners.org/forum/f45/acry...sert-4397/

sådan kan akryl indlæg se ud, men jeg mener også man kan få det i ren rød.

Det virker simpelt nok, har dog ikke fundet nogle blokke i ren rød. Jeg er ikke til for meget pop, så umiddelbart er en kraftig ren rød nok for mig Smile

Jeg leder lidt videre og ser om ikke det kan støves op et sted, det kan det jo nok.

28-02-2014 17:39
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #6
(28-02-2014 17:39)dmj Skrev:  Det virker simpelt nok, har dog ikke fundet nogle blokke i ren rød. Jeg er ikke til for meget pop, så umiddelbart er en kraftig ren rød nok for mig Smile

Jeg leder lidt videre og ser om ikke det kan støves op et sted, det kan det jo nok.

Hvad med kunstrav?
01-03-2014 02:28
dmj

København
Besked: #7
(01-03-2014 02:28)Arnt Christensen Skrev:  Hvad med kunstrav?

Jeg tror nu jeg er mere til massiv farve, jeg har fundet mange "sjove" røde og måske jeg kommer til at gå med en hvor der er noget struktur i, men umiddelbart så hælder jeg nu mest til en ren rød Smile

01-03-2014 11:01
Adversering
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #8
Her er lidt til fantasien
I højre side med billederne, klik på den røde, og se billederne især det med fyldepennen
(Denne besked var sidst ændret: 01-03-2014 af 11:33 Jeppe Madsen.)
01-03-2014 11:30
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Hej,

Det er lidt skævt på emnet, men jeg kunne godt være nysgerrig efter din oplevelse af, hvordan Morgans klinger er i forhold til Epics.

Claus

http://www.ussingbech.dk
01-03-2014 11:59
dmj

København
Besked: #10
(01-03-2014 11:59)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej,

Det er lidt skævt på emnet, men jeg kunne godt være nysgerrig efter din oplevelse af, hvordan Morgans klinger er i forhold til Epics.

Claus

Det er helt OK.

Der er meget stor forskel på dem, dels er Morgans klinger 2-delt (med undtagelse af 6'eren som er 4-delt og som jeg stadig mangler at få leveret. Jeg har skrevet en del med Tom og netop 6'eren har han bokset lidt med at få i en kvalitet han kunne stå inde for. Han siger dog at det er ved at være på plads og er klar til at sende indenfor et par uger). Jeg har ikke monteret nogle af dem endnu, så det er udelukkende de umonterede klinger jeg kan kommentere på. Begge klinger er i god kvalitet (feruller lukker fint og finishen er god), umiddelbart virker Morgan klingerne en tand mere velpolerede. Til gengæld kan man jo selv bestemme farven på Epic klingerne. Jeg synes dog at farven på Morgan klingerne er rigtigt flot, men hvis man er ude efter en "So Blue", så finder man den ikke hos Morgan. Det måske vigtigste er aktionen, jeg synes aktionen på Epic klingen er relativt moderne og hvis man ikke vidste det var glas, så kunne man måske godt forfalde til at tro det var en kulklinge. Morgan klingerne er mere traditionelle med en lidt mere jævn progressiv arbejdskurve, nogle vil nok beskrive den som en slatten sag og (det er nok ingen overraskelse) det er nok ikke det typiske valg blandt den danske kystfisker. Jeg synes dog det er herlige klinger og glæder mig til at prøve dem monteret. Ingen tvivl om at der er mere pondus i Epic klingerne, de er ret forskellige uden montering, hvordan det vil ændre sig når først de er monteret og der er en line på må tiden vise.

01-03-2014 12:27
dmj

København
Besked: #11
Som kommentar til ovenstående, så vil jeg mene at de er tro mod deres oprindelse.

Epic er mere til den New Zealandske mentalitet hvor der skal kæmpes med vind og hvor man lægger masser af pres på de forholdsvis store fisk.

Morgan er mere typisk amerikansk med korte distancer og mindre fisk og det bærer de også præg af. De passer meget godt med ånden i Morgans tidligere stænger også.

01-03-2014 12:30
christian tramm

8700 Horsens
Besked: #12
Hvad står sådan en epic. Klinge i kr og hvor har du handlet hvis man må spørge om det
01-03-2014 13:15