Efter endt fisketur, hvad gør I så?
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Jeg er selv lidt overbeskyttende for mit grej, trods det nok er noget af det billigste herinde Tongue
Efter endt tur, specielt i saltvand har jeg følgende rutine:
  • Fiskestangen får en tur med en fugtig klud, og bliver herefter stillet hen i et ekstra værelse, til tørring.
  • Om det er flue eller spin, så er det ud på ét med hjulet. Den bliver skyllet i kold vand under hanen.
    Ved fluehjul tager jeg spolen af, og linen bliver skyllet godt igennem. [1]
    Ved spinnehjul tager jeg også spolen af og skyller grundigt fletlinen igennem.
    Begge hjul bliver herefter tørret med en tør klud.
  • Fluer, blink etc. bliver også skyllet under den kolde hane og lagt ind i et varmeskab til tørring.
  • Evt. andet værktøj bliver også skyllet, feks. priest, peang osv.

Jeg vasker stort set aldrig mine waders eller ligende. Det er kun i forbindelse med 'storrengøring' af fiskegrej, når fiskevesten også skal en tur i vaskemaskinen at waders'ne får en tur under bruseren.

Det var mine vaner, efter endt fisketur, hvordan er dine? Shy

[1]
I ny og næ stripper jeg alt linen af, lader det ligge i lunken vand med mild sæbe, herefter tørring, lidt babyolie, og mens jeg strækker det ud, får det lov til at ligge i store cirkler på et bord.
20-07-2009 21:41
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Efter endt fisketur, hvad gør I så?
Hehe.. Selv mine billige stænger får samme tur som det dyre grej, for det virker lige så godt.. Smile

Efter hver en fisketur tørrer jeg stang af med en tørklud inden den kommer i posen og rør

Hjul bliver skyllet under en hane ved hjemkomst hvergang, Waders, støvler og jakke ryger en tur i bruseren og bliver skyllet grundigt ( Er nok lidt overbeskyttende, men kan godt lide det rent og frisk). Fluerne gør jeg ikke noget ved da det er for nemt at bare binde et par nye.. hehe..

Dog får både stang og line en omgang smøring (TMC middel) efter hver 2 eller 3 tur, især ved saltvand hvilket gør det både kaster nemmere men også nemt holder en seasson mere end ellers Smile

Baljen har det også med nogengange snige sig med ud under bruseren så den også kan blive skyllet en tur, men syntes ikke det er nødvendigt, men flot ser det alligevel ud Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
20-07-2009 21:51
John Ø

Besked: #3
Hej Stig

Gør næsten lige som dig, dog ikke så gennemført.
Blink og fluer bliver kun hængt til tørrer, og ikke i tørrerskab, for sådan et forekommer ikke i mit hjem.
Stang bliver ikke vasket hver gang.
Jeg fisker meget i perioder (det tillader kone og børn nemmere) så vaders og jakke må godt lugte lidt af mandfolk. Når fiskevenner beder mig tage bussen, eller vaders og jakke lugter af død odder er de klar til at blive vasket.Tongue

Venlig hilsen

John Ø.
20-07-2009 22:03
kasper w

Besked: #4
Det godt at se nogle passer på deres grej...:-) jeg for ikke gjort noget ved mit når jeg har været af sted, men i vinter månederne for både hjul og stænger en tur, dog vasker jeg mine line en gang om måneden. Jeg har aldrig oplevet nogle problem men mine dovenskab :-)
21-07-2009 12:00
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Jeg bruger nogenlunde samme framgangsmetode som Klaus og Stig.

Stangen bliver skyllet og tørret grundigt. Jævnligt får stangen en let tur med noget linedressing (især øjerne bliver renset og smurt) Det giver stangen et "næsten nyt" look igen og det minimerer friktionen. Som linedressing bruger jeg den lille blå/hvide fra S.A.

Hjulet bliver også altid skyllet og sat til at lufttørre inden det kommer i hjultetuiet igen.

Linen bliver renset med linedressing ca. 5-6 gange om året alt efter hvor ofte jeg kommer afsted. 1 gang om året bliver den vasket i lunkent sæbevand.

Mine waders og jakke får alt for dårlig pleje. Det bliver allerhøjest til en omgang med vandslangen efter fisketuren. 1 enkelt gang er det blevet til vask med en gang impregneringsmiddel (nik-wax?) men det tror jeg, at jeg vil ændre på fremover. Måske burde de få en tur i vaskemaskinen med impregneringsmiddel 1 gang om året?

Fluerne opbevarer jeg i to æsker. En stor CF-boks til de tørre/nye og en lille Loop flamingoboks til de våde/brugte fluer. Den lille boks bliver åbnet og holdt ind under rindende vand efter fisketuren og bagefter sat til tørre ved siden af hjulet. Det forlænger levetiden på fluerne, men der går alligevel nogle til af rust - det giver jo så mulighed for at binde nogle nye fluer i vinterhalvåret Smile

Knæk og bræk

Nikolai
21-07-2009 13:05
Bjarke

Besked: #6
Hmmm grejpleje kunne være man skulle prøve det.

Nej passer ikke helt, skylder hjulet hvis jeg husker det. Men det er nok også det. Og så bliver det skilt, renset smurt. 2 - 3 gange om året.

Vaders, jakke og vest blive hængt til tørre så det ikek bliver jordslået.

Hvad skal man ellers bruge af undskyldning over for konen for kunne købe nyt, hvis det gamle ikke er slidt op.
21-07-2009 16:05
Stephen Frandsen

Agedrup
Besked: #7
hmmm,stangen bliver skyllet et par gange om året.
Hjulet hver gang/hver 2 gang.
Line 3-4 gange om året.
Fluerne bliver lige skyllet efter hver tur,for at undgå rustne kroge,og rust i min C&F boks...
Vest,Jakke og waders bliver hængt op til tørring efter hver tur.

Stephen Frandsen
bidt i røven af en gal XXXXX flue....pattegris!
23-07-2009 19:09
Adversering
Holm

Besked: #8

hmm, jeg kører hjem, parkerer bilen, går ind og opdaterer fiskelog. Hvis jeg husker det Smile

Jeg er uden tvivl det største svin ved mit grej, indrømmet. Det koster en formue at behandle det sådan og jeg lærer nok en gang at være bedre ved det. Men jeg nyder altid at have grejet i bilen, klar til næste tur uanset hvor jeg er omkring fjorden Smile
24-07-2009 11:16
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
Hejsa

Jeg tror på, at der er to forskellige former for pleje - den ene for et syns skyld .. fordi man godt kan lide at passe på det dyre grej - og så den der nytter nogetCool

Jeg er fuldstændig overbevist om, at mine stænger og hjul fungerer lige godt hvad enten de bliver skyllet eller ej - men jeg er øm om følgende:

Jeg lægger ALDRIG en våd stang tilbage i røret - heller ikke under transport.
Hjulholdere med træindlæg får et tyndt lag linolie inden brug i saltvand - og de bliver skyllet efterfølgende.
Åndbar beklædning bliver skyllet efter hver tur - og vasket og vokset regelmæssigt.
Mine liner bliver vasket og behandlet med vinyl pleje til biler efter behov..

Mine hjul er hermetisk lukkede - og de bliver dyppet i vand under fisketuren, hvis der kommer skidt iCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
24-07-2009 12:57
Morten H

Besked: #10
Mine hjul bliver smurt efter behov og mine waders ligeså.
Det eneste jeg skyller grundigt hver gang jeg har brugt det er min belly-boat.
Den bliver pumpet op på badeværelset, skyllet grundtigt og får lov at stå til den er tør, så jeg kan pakke den sammen uden, at skulle bekymre mig om at den bliver "råden"

Mit øvrige grej, som stænger og endegrej, må gerne se ud som om det bliver brugt flittigt, hvilket det jo også gør.

Det kunne dog være jeg skulle til at passe bedre på mine flueliner

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
13-09-2009 23:30
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Man sidder næsten og bliver helt flov....

Mit grej bliver ikke skyllet, ej heller kommer mine stænger i rør, de ryger bag i bilen, og ud igen når de skal bruges. Hjulene har endnu ikke i min brugstid fået så meget som en dråbe olie eller fedt. Mine liner bliver kun skyllet når de har været brugt på græs i så lang tid at jeg kan se de er beskidte. Jeg har endnu ikke formået at slide et eneste skydehoved op på 20 års fiskeri med skidtet, mine hjul kører stadigvæk som de skal og stængerne hænger stadigvæk sammen...... Gør jeg noget galt?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
14-09-2009 12:06
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
(14-09-2009 12:06)karlsson Skrev:  Man sidder næsten og bliver helt flov....

Mit grej bliver ikke skyllet, ej heller kommer mine stænger i rør, de ryger bag i bilen, og ud igen når de skal bruges. Hjulene har endnu ikke i min brugstid fået så meget som en dråbe olie eller fedt. Mine liner bliver kun skyllet når de har været brugt på græs i så lang tid at jeg kan se de er beskidte. Jeg har endnu ikke formået at slide et eneste skydehoved op på 20 års fiskeri med skidtet, mine hjul kører stadigvæk som de skal og stængerne hænger stadigvæk sammen...... Gør jeg noget galt?

Mvh
Lasse

Tror bare det er os andre der 'gør for meget' Tongue

Må dog indrømme, at jeg er begyndt ikke at overpleje grejet efter hver tur. Det tager for lang tid Wink Og når jeg samtidig kan læse at det åbenbart sagtens kan holde uden alt overplejeriet, ja så Big Grin
14-09-2009 16:51