Hjælp til at købe liner
nissarup

Besked: #1
Hjælp til at købe liner
Jeg købte i går min første fluestang. En Fenwick Techna AV Saltwater #8. AVF-908-3E hvis det skal være helt præcist. Der fulgte et hjul med.

Jeg vil gerne købe liner til den, men det har vist sig at være en jungle uden lige. Jeg har læst lidt om de forskellige kastemetoder og de der lige fangede mig som ligetil at gå til var skagit.

Jeg har en bagline. Så det jeg mangler er vel en running line, et skydehoved og en tip der passer til min stang, og hinanden.

Mit bud er:
AIRFLO / ECHO Skagit Compact, flydende 35g.
AIRFLO / ECHO Ridge running line (20 lbs)
Men jeg er så lidt usikker på hvilke tips jeg skal vælge.

Gode råd modtager gerne Smile

Jeg bor på Langeland og fisker mest fra kysten.
12-03-2014 11:03
Adversering
christian tramm

8700 Horsens
Besked: #2
RE: Hjælp til at købe liner
Vil vælge alm. Skydehoved 18g intermediate og en god skydeline også vil jeg bruge overhåndskast
12-03-2014 11:16
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej nissarup

Det skagit hoved du linker til er til tohånds, det bliver i den meget tunge ende til en enhåndsstang Smile

Vil anbefale istedet at kigge på enten Echo scandi compact eller rage i en 17-19 grams udgaverne.

http://www.balticflyfisher.com/DK/DKcata..._Head.html

http://www.balticflyfisher.com/DK/DKcata...Float.html

Skydelinen er fin nok Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 12-03-2014 af 18:56 L.K..)
12-03-2014 12:55
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Og glemte lige, til normalt kystfiskeri og overhåndskast på normale dybder (optil 2 meters penge) der er det fint med enten et intermediate polyleader eller almindelige monofile nylonforfang, alternativt fluorocarbon.

Mvh
Lasse

12-03-2014 18:51
Erik Nielsen

Besked: #5
Hej.
Og velkommen i klubben af "evigt søgende".
Har en non-saltwater T-AV i #7.
Den "skal" overbelastes for at kaste godt, imho. Dvs. en tung #7wf'er eller en let #8wf'er.
Har primært brugt min med en Loop Optistream wf7 som reelt er en 7,5+ (efter hvad jeg har hørt ?).
Det spiller rigtig godt imho og efter flere andre (inkl. div garvede)
Saltwater er så vidt jeg ved mere stiv (?) end non-sw.
Hvis den er det ( ?) - så er det nok en #8wf'er.
Jeg er kun til wf, så du må selv oversætte til sh vægt.
Fører mig til et spørgsmål: Er dit valg af skydehoved-løsning over wf dit valg eller fordi andre siger at det er det der spiller?
12-03-2014 22:44
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
(12-03-2014 22:44)Erik Nielsen Skrev:  Hej.
Og velkommen i klubben af "evigt søgende".
Har en non-saltwater T-AV i #7.
Den "skal" overbelastes for at kaste godt, imho. Dvs. en tung #7wf'er eller en let #8wf'er.
Har primært brugt min med en Loop Optistream wf7 som reelt er en 7,5+ (efter hvad jeg har hørt ?).
Det spiller rigtig godt imho og efter flere andre (inkl. div garvede)
Saltwater er så vidt jeg ved mere stiv (?) end non-sw.
Hvis den er det ( ?) - så er det nok en #8wf'er.
Jeg er kun til wf, så du må selv oversætte til sh vægt.
Fører mig til et spørgsmål: Er dit valg af skydehoved-løsning over wf dit valg eller fordi andre siger at det er det der spiller?

Hej Erik

Din Opti stream er reelt set et skydehoved med integreret skydeline Smile Hvis man skulle sætte den rigtige AFFTA klasse på den ville det blive en 9'er!

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 12-03-2014 af 23:28 L.K..)
12-03-2014 23:26
Erik Nielsen

Besked: #7
Alle wf-er er vel
Citér:skydehoved med integreret skydeline
?

Citér:Din Opti stream er reelt set et skydehoved med integreret skydeline Smile Hvis man skulle sætte den rigtige AFFTA klasse på den ville det blive en 9'er!

Nok derfor den passer til en stiv T-AV ?

IMHO burde klassificering af liner også gøres efter vægten udenfor topøjet når man kaster / efter slut tappering, og ikke kun på 30' ?
(ved godt at nogen kan lide mere line ude og andre mindre...)
13-03-2014 09:15
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Erik

Yup, alle liner er bare skydehoveder....

Kan du ikke komme med en god forklaring til hvorfor standarden skulle ændres? Den giver rigtig god mening som den er.

Og en stiv stang behøver ikke mere vægt, den kaster glimrende med et meget bredt spektre af vægte. Ligesom en blød gør!

Mvh
Lasse

13-03-2014 09:39
Erik Nielsen

Besked: #9
@ niisarup
Beklager at vi har hugget din tråd. Håber det er ok og at du kan bruge lidt af det 'udenoms'.
Hvis nogen mener det er 'for meget', så sig til.

@ Lasse
Kaster du altid med præcis 30' line udenfor topøjet (i blindkastet)?
Hvis man har en line med en klumplængde på 12m og har hele klumpen udenfor topøjet, vil du så opfatte den som samme klasse som med kun de første 9,15m udenfor?
De fleste har vel en opfattelse af at limit for hvor meget line de kan holde i luften i blindkastet, er omkring der hvor klumpen ender ?
Vil det ikke sige at en line med en klump på 12m i praksis har mere vægt udenfor topøjet og at den derfor tit vil føles (alt andet lige) som vægtklassemæssigt som tungere end AFFTA indikerer?
Hvis du lagde mærke til det skrev jeg 'også' i mit tidligere indlæg. AFFTA er bedre end ingenting, men jeg kunne godt tænke mig lidt mere. Lidt ligesom at en given klasse stang tit opleves forskelligt afhængig af aktion mm. ?
Og ja de fleste stænger kan kaste med mange linevægte. Men det vel er ikke det samme som at den "for let/tung" line spiller lige så godt som den "rigtige"?
Jeg købte min Optistream sammen med min T-AV, da jeg startede med fluefiskeri. Og min grejpusher synes jeg solgte mig en rigtig god begynderkombination.
Havde han solgt mig en 'korrekt' AFFTA klassificeret line havde det måske ikke spillet lige så godt som nybegyndersæt ?
13-03-2014 12:45
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Erik

Nej, jeg kaster med alt fra kun forfang til en 25-26 meter udenfor topøjet, jeg ved at længere line giver mere vægt, så jeg tilpasser mine bevægelser efter det. Alt afhængigt af fiskeri forståes. Jeg ved også at AFFTA standarden er et godt udgangspunkt for begynderen, og ikke mere. Stænger er ikke og bliver næppe omfattet af samme form for standard, det ville alligevel ikke give nogen mening! Det er helt og holdent personlig smag der afgører hvilken type man kan lide.

Ja jeg vil mene at en retklasset line stadigvæk føles som dens klasse selvom jeg har mere end målepunktet ude. Den bærer samme størrelse fluer lige godt.

Din grejpusher leverede en stang med en line der er wannabe skydehoved uden den fordel et rigtigt skydehoved også giver, og sikkert også udfra meningen om at begyndere skal have korte tunge liner...Han kunne ligeså godt have solgt dig et rigtigt skydehoved og en god skydeline! Men så havde du selvfølgelig ikke haft en "rigtig" wf line....

Mvh
Lasse

13-03-2014 14:07
Erik Nielsen

Besked: #11
Hvorfor mener du (og mange andre) at et skydehoved og line er det eneste rigtige?
Jeg ved godt at kastelængden, alt andet lige, er bedre end med en wfer?
Og prisen pr. kast, muligvis er en brøkdel lavere på SHSL.
Men er den ekstra længde det eneste saliggørende?
Prisen er, i forhold til, hvad det i øvrigt koster at fluefiske (benzin, fisketegn, stænger, hjul, beklædning - you name it...), da ikke særligt væsentligt imho ?
Imho er den eneste fordel, at at man kan tune sit setup lidt mere end med en wf, og det kræver vist at man er lidt mere end nybegynder,så man kan mærke forskellen ?
og at man gider bruge tiden på det, fremfor bare at fiske ?
13-03-2014 15:09
nissarup

Besked: #12
Jeg har intet imod diskussion. Jeg lærer også af at i snakker Smile

Jeg fik støvet en line op. En brugt en. Den hed vidst noget med "speed" eller "quick".
Den er i et stykke. Skydehoved og skydeline er i et.

Jeg har prøvet at kaste med den. Først med ca. halvdelen af den tunge del af linen uden for stangen. Det gik mildest talt ikke. Det gik noget bedre efter jeg trak mere line ud så det kun var skydelinen der var på stangen. Det er dog stadig svært at få megen fremdrift på kastet.

Måske et kursus ville være en god ide.
13-03-2014 20:01