Tidevand/fisketider
Aggergaard

Fraværende
Besked: #1
Tidevand/fisketider
Hej Alle i glade fiskere

Kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer omkring "Det rette tidspunkt" for at fange en ørrede. Der er mange faktorer som kan spille ind som temperatur vejrskift samt tidevands tider. Personligt har jeg fisket på alle tider af døgnet og samtidigt været heldig også at fange der men er der tider som er bedre for jer end på andre tidspunkter? Og her tænker jeg primært langs kysterne.

Tænker at det kunne være en god debat og samtidig med lidt læring i for nogen.
(Denne besked var sidst ændret: 21-03-2014 af 10:07 Aggergaard.)
21-03-2014 10:04
Adversering
123

Besked: #2
RE: Tidevand/fisketider
Højvande og faldende vand virker godt for mig. På Djursland hvor jeg dyrker 99.9% af mit kystfiskeri, er der mange pladser der ændrer sig drastisk mellem højvande og lavvande. Jeg mindes ikke umiddelbart at have fisket pladser ved lavvande som har været særlig givende. Men igen - jeg fisker når tiden byder sig uanset vandstand.
21-03-2014 10:16
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
Hej

Der er jo forskellige typer kyststrækninger, og nogen af typerne er ret afhængige af tidevand eller vandstand. Således kan jeg da nævne et par eksempler .......

Badekaret (inderste dybe vand mellem kysten og 1. revle) fisker normalt bedst i højvande. Til tider er der kun trukket fisk ind i karet, når højvande indtræffer. Tit kan det betale sig, at opsøge denne type kyster i pålandsvind, hvor man kan lokalisere revlegennembrud ved at betragte hvor bølgerne brækker/ikke brækker på revlen. Denne information kan være guld værd til senere ture i mere behagelige vindforhold, idet fiskene tit trækker ind/ud, igennem revlegennembrudene ........ og på disse steder vil der være en større koncentration af trækkende fisk.

Ved lavvande får kystfiskeren mulighed for at vade ud på 1. eller 2. revle, og dække noget vand, som ikke kan nås ved højvande.

På rev eller andre steder, hvor der kan være en kraftig strøm, er tiden omkring tidevandsskiftet tit et godt tidspunkt at fiske, idet fiskene flytter på sig ......... hvilket havørredens fødedyr også gør.

På kyststrækninger med dybt vand ind under land, er min erfaring at tidevandet har mindre betydning .........

Håber at du kunne bruge ovenstående betragtninger til noget Wink

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 21-03-2014 af 10:19 Allan Wermuth.)
21-03-2014 10:18
Aggergaard

Fraværende
Besked: #4
(21-03-2014 10:16)Mayfly Skrev:  Højvande og faldende vand virker godt for mig. På Djursland hvor jeg dyrker 99.9% af mit kystfiskeri, er der mange pladser der ændrer sig drastisk mellem højvande og lavvande. Jeg mindes ikke umiddelbart at have fisket pladser ved lavvande som har været særlig givende. Men igen - jeg fisker når tiden byder sig uanset vandstand.

Hej Mayfly

Sjovt at du skrev netop højvande->lavvande . Jeg tog ud tidlig formiddag her idag. Efter tidevands grafen hos dmi skulle tidevand netop starte stigende ved min ankomst. Da stod allerede en som var ved et hive en ørrede ind. I løbet af 1 1/2 time have jeg fået to små som røg tilbage i baljen igen, det samme havde sidemanden som tidligere ved min ankomst var ved at hive en ind. Derefter døde det ud, hvorefter jeg kørte hjem ved 14:30 tiden.
21-03-2014 16:46