Favorit knude
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Favorit knude
Hej

Hvad er din favoritknude til flue eller blink?

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
09-04-2014 12:13
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Favorit knude
Rapala knude til flue alm. blinkknude til spin Smile

Mvh.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
09-04-2014 12:25
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Jeg bruger også Rapala-knuden (eller noget der ligner). Jeg kan godt lide at fluen "hænger" frit i en løkke og ikke bliver styret af linen. Jeg bruger det også til lakse- havørredfiskeri i strømvand.

...og så bruger jeg perfection loop til samtlige links mellem forfangsspids, forfang og skydelinen (monfil) er også monteret med perfection loop

Kaad

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-04-2014 14:45
Allan Wermuth

Odense
Besked: #4
Jeg bruger følgende knuder .......

Blink - Clinch- eller UNI-knot, Rapala knuden til gennemløbere

Kystflue - Rapala knude

Vådflue og Streamer i strømvand - Turleknude eller en anden én jeg ikke kan huske navnet på.

Tørfluer- og nymfer - Davy Knot , http://www.netknots.com/fishing_knots/davy-knot

- Allan
09-04-2014 16:03
john2000

Hundested
Besked: #5
Jeg bruger perfection loop på alle mine kystfluer, det er en nem og hurtig knude at binde.

Må din bindetråd aldrig knække
09-04-2014 19:09
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Palomar til spin og diverse superliner.

Blinkknude til nylon, stort set uanset om jeg bruger en tørflue eller en ormekrog.

http://www.ussingbech.dk
09-04-2014 20:54
dmj

København
Besked: #7
Jeg har brugt 16/20 knuden en del, de sidste måneder, den holder og den er nem og hurtig at binde. Det er efterhånden kun når jeg skal bruge en ikke låsende knude at jeg tyer til andet.

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
09-04-2014 21:01
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Perfection loop til 99 %

/Allan

http://www.customflies.dk
09-04-2014 23:26
Thorsen

Århus C
Besked: #9
(09-04-2014 20:54)Claus Bech-Petersen Skrev:  Palomar til spin og diverse superliner.

Blinkknude til nylon, stort set uanset om jeg bruger en tørflue eller en ormekrog.

Det samme her plus rapala til kystfluer og perfection loop til forfang.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
10-04-2014 00:04
Swebbe

Besked: #10
Forsimplet Rapala-knude til det meste - Tror desuden også fremover jeg vil binde løkker på tippets osv. med denne, da den lader til konsekvent at være stærkere end perfection loops, som jeg hidtil har brugt, når der skulle laves loop-til-loop samlinger. En anden fordel er, at tafsen ikke står vinkelret på loopet men ligger parallelt i stedet, hvilket jeg synes er et andet minus med perfection loopet.
Til spin er det en blinkknude af variende udførsel jeg bruger afhængigt af linetype/tykkelse.

- Jeppe Lyngsø
(Denne besked var sidst ændret: 10-04-2014 af 10:32 Swebbe.)
10-04-2014 10:23
jesper

Besked: #11
(10-04-2014 10:23)Swebbe Skrev:  Forsimplet Rapala-knude til det meste - Tror desuden også fremover jeg vil binde løkker på tippets osv. med denne, da den lader til konsekvent at være stærkere end perfection loops, som jeg hidtil har brugt, når der skulle laves loop-til-loop samlinger. En anden fordel er, at tafsen ikke står vinkelret på loopet men ligger parallelt i stedet, hvilket jeg synes er et andet minus med perfection loopet.
Til spin er det en blinkknude af variende udførsel jeg bruger afhængigt af linetype/tykkelse.

Jeg har også erfaret at perfection lopp svækker linen meget.
jeg prøvede for sjovt at trække i en 20 punds linen med en perfection loop i begge ender, den knækkeder ved omkring 5 kg, men ved jo så ikke hvor godt den opgivne brudstyrke passer
10-04-2014 14:33
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
Hej

Tak for svarene Smile
Jeg har tidligere brugt Albright, Blodknude, Palomar, Blinkknude og Rapala - men jeg har nu eksperimenteret med at bruge Uni- (eller Duncan) knude till alt .. line til line, blink, tørflue og vådflue .. og jeg har kun gode erfaringer med den. Den er ekstremt nem at binde - selv for svagtseende eller i dårligt lys - og den danner en meget fin lille knude:

http://www.animatedknots.com/duncan/inde...dknots.com

Hvis hovedlinen strammes først lukker knuden til - hvis tafsen strammes først, så låser den og danner et loop Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-04-2014 15:12