Masser af småsej på Djursland
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Masser af småsej på Djursland
I weekenden blev flere af Djurslands pladser besøgt. Kun i Gjerrild havde vi ingen småsej på land. Ved Kobberhagen kogte vandet i går aftes af utallige småsej, der fråsede i mysis i et strømskel. Det var som et dambrug ved fordingstid. De huggede i stort set hvert kast, så vi måtte flytte lidt til siderne. Fiskene var mellem 20 og 30 cm. Jeg kender ikke mindstemålet Blush men vi tog én med hjem for at se maveindholdet - den var proppet med mysis.

Ved tidligere besøg i landsdelen har sej været en sjældenhed - hvad sker der? Hvad siger de lokale?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 15-04-2014 af 00:25 Brandt.)
14-04-2014 23:31
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #2
RE: Masser af småsej på Djursland
Hej Jørgen

De var der også sidste år, det virker til at de er lidt større i år, de største er knap 40cn, man kunne håbe de blev et par år mere Big Grin

Jeg svarer dig lige på pb en senere, skal fiske nu og jeg ved lige hvor de er Wink
15-04-2014 05:57
Daniel Heinrichsen

Besked: #3
Jeg mener at mindstemålet er 30 cm. Jeg synes dog personligt, at de skal over 40 cm før, at der er kød på dem, til de er er værd at tage hjem. De smager virkelig fantastisk.

Torskefrikadeller med 50 % sej og 50 % torsk - det er virkelig lækkert. Iøvrigt et tip jeg har fået af min nordjyske onkel, som er tidligere erhvervsfisker Wink

Der er også en del sej i Øresund, helt op til 2 kilo hører jeg om. Fik selv en rigtig god, da jeg var ude og pirke sidste gang Smile

Lidt off-topic. Min allerførste torskefisk var en sej på 3½ kilo der tog en gul sprutte CoolCool

Mvh
Daniel
(Denne besked var sidst ændret: 15-04-2014 af 10:40 Daniel Heinrichsen.)
15-04-2014 10:39
Thorsen

Århus C
Besked: #4
Nu er jeg vel ikke det man betegner som lokal, men jeg frekventerer da Djursland fra tid til anden, så jeg vover pelsen.

Sidste år var der rigtigt mange helt små sej på 15-25cm på Djursland, Århus bugten og syd for de hviies by. Jo længere skyggerne blev jo svære var det at holde fluen i vandet uden kontakt af banditterne. De er her så igen i år, men hvad årsagen til denne pludselig forekomst er skal jeg ikke kune sige. Måske DTU kan give et godt bud på det.

For tre år siden væltede vi rundt i fjæssinger og for to år siden var der lidt færre fjæsinger, men en del småtorsk. Selvom det kan være voldsomt frustrerende for havørredfiskeriet når man står i det, er det da dejligt at havet også holder andre fisk en dem med fedt finner. Om fjorten dage er der alligevel næbdyr over alt, men mon ikke vi stadig kan fange en havørred Smile

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
15-04-2014 10:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(15-04-2014 10:39)Daniel Heinrichsen Skrev:  Jeg mener at mindstemålet er 30 cm. Jeg synes dog personligt, at de skal over 40 cm før, at der er kød på dem, til de er er værd at tage hjem. De smager virkelig fantastisk.

Torskefrikadeller med 50 % sej og 50 % torsk - det er virkelig lækkert. Iøvrigt et tip jeg har fået af min nordjyske onkel, som er tidligere erhvervsfisker Wink

Der er også en del sej i Øresund, helt op til 2 kilo hører jeg om. Fik selv en rigtig god, da jeg var ude og pirke sidste gang Smile

Lidt off-topic. Min allerførste torskefisk var en sej på 3½ kilo der tog en gul sprutte CoolCool

Mvh
Daniel

Heroppe i det NV-Jyske er sej så små som 3,5 kg nærmest at regne for sjældenheder (her en lille dublé hevet op fra ca 100 meter) - modsat Djursland og åbenbart også NØ-Sjælland Wink

[Billede: IMG_0494.jpg]

- men herligt med alle de små sej. Også fedt, at hornfiskene snart kommer, når man nu engang har ikke længere kan finde ud af at fange en sk... havørred Rolleyes

(Denne besked var sidst ændret: 15-04-2014 af 12:11 Brandt.)
15-04-2014 12:08
Daniel Heinrichsen

Besked: #6
(15-04-2014 12:08)Brandt Skrev:  Heroppe i det NV-Jyske er sej så små som 3,5 kg nærmest at regne for sjældenheder (her en lille dublé hevet op fra ca 100 meter) - modsat Djursland og åbenbart også NØ-Sjælland Wink

- men herligt med alle de små sej. Også fedt, at hornfiskene snart kommer, når man nu engang har ikke længere kan finde ud af at fange en sk... havørred Rolleyes

De ser godt nok fine ud! Lækker dublé.

Er de taget ude på det gule?

Mvh
Daniel
(Denne besked var sidst ændret: 15-04-2014 af 12:47 Daniel Heinrichsen.)
15-04-2014 12:47
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(15-04-2014 12:47)Daniel Heinrichsen Skrev:  De ser godt nok fine ud! Lækker dublé.

Er de taget ude på det gule?

Mvh
Daniel

Ja, ude over et vrag. 3 - 4 træk henover vraget, så er der sej til alle mand. Nogen af os fik 5 - 6 stk. - en enkelt fik lidt flere. Det giver udbrændte biceps så det klodser Cool

15-04-2014 17:02
Adversering
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #8
Det er tit her om foråret, at jeg render ind i sådan en børnehave af små sej, her på de Djurske kyster. 30 cm så møder jeg dem ikke større, det kunne ellers være sjovt med sådan en fætter på 60-70 cm på flue
15-04-2014 21:58