Fiskenes lugtesans
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Fiskenes lugtesans
Tænker I over at laksefisk har en superudviklet lugtesans der kan opfange ned til 5 ppm ?
Dvs 5 partikler ud af 1 mio... (korrektion: 1 partikel per 8 millioner)
Efter at have gennempløjet en del amerikanske artikler er der nok noget om snakken. Flere lakseguides bruger gummihandsker for ikke at afsætte menneskelugt på fluer og blink.
En ældre erfaren fisker oplevede fx. at efter han begyndte at få blodtryks medicin, ophørte han stort set med at fange fisk, indtil han fik et tip og begyndte at bruge gummihandsker når han satte fluerne på.

Spytter du nogen gange på linen for at få knuden til at glide sammen?
Stoffet L-serin som findes i kropsvæsker hos alle pattedyr er fx. meget afskrækkende for fisk.
Nogle mennesker udskiller mere af stoffet end andre.
Men et tip er måske bare at tænke lidt mere over hvordan vi håndterer agn og opbevarer dem.

Go Påske

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 19-04-2014 af 21:33 Morten Knudsen.)
17-04-2014 23:14
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #2
RE: Fiskenes lugtesans

Venligst,
Morten
-----------
17-04-2014 23:39
Lillewilder

Besked: #3
Så kommer emnet op omkring smøger og antal fanget fisk. Tvivler på ingen måde hvorvidt fiskene opfanger lugt/duft, men føler dog ikke de er sky for en smøg i ny og næ. Tongue
Spændende læsning dog Smile
18-04-2014 07:21
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #4
5 ppm er retteligt 5 partikler ud af 1 mio, men ja det er da interessant at fiskene har så udviklet en lugte sans...

jeg tror dog nok stadig på at de skal forbinde lugten med noget "farligt" før det betyder de ikke tager agnenDodgy

men nu har jeg da endnu en undskyld for manglende fangst af fisk..

Mvh René Carlsen
(Denne besked var sidst ændret: 18-04-2014 af 09:08 Renefrh.)
18-04-2014 09:07
Aggergaard

Fraværende
Besked: #5
(17-04-2014 23:14)Morten Knudsen Skrev:  Tænker I over at fisk har en superudviklet lugtesans der kan opfange ned til 5 ppm ?
Dvs 5 partikler ud af 1 mio...
Efter at have gennempløjet en del amerikanske artikler er der nok noget om snakken. Flere lakseguides bruger gummihandsker for ikke at afsætte menneskelugt på fluer og blink.
En ældre erfaren fisker oplevede fx. at efter han begyndte at få blodtryks medicin, ophørte han stort set med at fange fisk, indtil han fik et tip og begyndte at bruge gummihandsker når han satte fluerne på.

Spytter du nogen gange på linen for at få knuden til at glide sammen?
Stoffet L-serin som findes i kropsvæsker hos alle pattedyr er fx. meget afskrækkende for fisk.
Nogle mennesker udskiller mere af stoffet end andre.
Men et tip er måske bare at tænke lidt mere over hvordan vi håndterer agn og opbevarer dem.

Go Påske

Hvis man virkelig tænker den der igennem, så ville jeg ikke være så urolig for hverken at ryge en cigar, for derefter at spytte på linen for at stramme knuden til også til sidst bruge mine bare fingre til at sætte blink/flue på. Det har man gjort lige siden farfar var ung og det har ikke fra holdt dem at fange store fine fisk. Skulle der nu være det mindste noget om snakken tror jeg at efter at være pløjet igennem flere meters vand, så tror jeg ikke at der ville være menneske færd at spore.

Ser man evt Havørredens hemmeligheder, så piller Thomas tit ved sine fluer for at rette til under sit fiskeri og det fraholder ham langt fra at hive den ene fisk ind efter den anden.

God påske herfra Big Grin
18-04-2014 12:15
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
Der skal i hvert tilfælde eksperimenteres som jeg jo altid gør.
Smile

Venligst,
Morten
-----------
18-04-2014 13:30
jesper

Besked: #7
(18-04-2014 12:15)Aggergaard Skrev:  Hvis man virkelig tænker den der igennem, så ville jeg ikke være så urolig for hverken at ryge en cigar, for derefter at spytte på linen for at stramme knuden til også til sidst bruge mine bare fingre til at sætte blink/flue på. Det har man gjort lige siden farfar var ung og det har ikke fra holdt dem at fange store fine fisk. Skulle der nu være det mindste noget om snakken tror jeg at efter at være pløjet igennem flere meters vand, så tror jeg ikke at der ville være menneske færd at spore.

Ser man evt Havørredens hemmeligheder, så piller Thomas tit ved sine fluer for at rette til under sit fiskeri og det fraholder ham langt fra at hive den ene fisk ind efter den anden.

God påske herfra Big Grin
Men det spændene ved det, er vel ikke det at han stadigt fanger fisk, det er vel nærmere om han ville fange flere hvis han var mere forsigtig med at afsætte duft. Men ved ikke lige hvordan man skal lave et forsøg der kan konkludere at hverken det ene eller det andet, der er så meget der spiller ind hvis man forsøger.
Mener jeg har har hørt at de nogle steder sprøjter Wd-40 på deres agn.
18-04-2014 14:21
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #8
Jeg havde gode resultater med Gulp! Spray i 2012 - især under natfiskeri.
Skrev om det i " Jagten på den store"
Niels Vestergaards nyeste film og undervandsoptagelserne har vist nogle ret spændende ting som har givet mig nogle ideer.

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 18-04-2014 af 16:44 Morten Knudsen.)
18-04-2014 15:01
Aggergaard

Fraværende
Besked: #9
(18-04-2014 13:30)Morten Knudsen Skrev:  Der skal i hvert tilfælde eksperimenteres som jeg jo altid gør.
Smile

Ha ha, ja det kunne jeg forstille mig, og det dejligt at vi har sådan nogen som dig Morten så vi andre kan gøre nytte af alle dine nørderier Big Grin.

Hilsen Aggergaard Smile
18-04-2014 19:02
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #10
Jeg har tænkt tanken. Men har også skudt den fra mig igen.
rigtig mange af df gutter jeg fisker med ryger som skorstene.
Drikker sprut, bajer, laver bål og bruger multibrænder på fisketur.
Det virker ikke som at der bliver fanget mindre af den grund.

/Allan.

http://www.customflies.dk
18-04-2014 19:29
Bech

Randers
Besked: #11
Jeg giver ikke en skid for fiskenes lugtesans AngelBlush

Min fatter fiskede ret meget med JPH i tidernes morgen, og de fangede sgu ret mange store fisk, på trods af de begge røg heeelt ekstremt meget ! Angel

Rasmus

“When life gives you lemons, you go sell some of your grandma’s jewelry and you go clubbin" - Jean Ralphio!

http://www.urbanflyfishing.dk
18-04-2014 19:49
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #12
Var der ikke også et eller andet med ål og dieselolie på hænderne, der ikke gik så godt sammen ??

Peter

"There is nothing permanent except change"

18-04-2014 20:07