Stanglængde - 9'6 vs. 9'
Sunemon

Besked: #1
Stanglængde - 9'6 vs. 9'
Halløjsovs,
jeg er en forholdsvis ny fluefisker og har set mig lun på TFO BVK.

Da jeg kun fisker på fynske kyster og odense å havde jeg sådan set bestemt mig for 9' #7.
Kan se at samme stang findes i 9'6 #7 også og kan fås billigere.

Er der nogen der kan kaste lidt visdomsord af sig omkring hvad de ekstra ~15 cm gør ved oplevelsen? Er det mon noget en rookie som mig mærker?
14-05-2014 09:29
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Stanglængde - 9'6 vs. 9'
Hej Sunemon

Ofte vil en længere stang opleves tungere i kastet og ved affiskningen idet vægten (linen) er længere væk fra håndtaget. Dette opleves meget forskelligt og kan variere fra mærke til mærke. Men en længere stang vil trætte dit håndled/kastearm mere end en kort stang (groft sagt) Smile

Visse stangserier kan også være ret så forskellige i hhv. 9 og 9,6 fods versionen. Jeg har selv en SAGE XP på 9,6 fod og den opleves markant roligere/langsommere end den XP på 9 fod jeg har prøvet. Det er som om den ekstra halve fod er med til at gøre aktionen en smule langsommere. Jeg har oplevet samme forskel på en Z-axis 690 og en Z-axis 6100.

Mange fluefiskere vælger en stang på 9 fod til kystfiskeri og en lidt længere stang til å-fiskeri. Ved å-fiskeri giver den ekstra længde/rækkevidde visse fordele når man kæmper med høje siv og udhængende brinker/buske mv Smile

Håber det kunne bruges

Mvh

Kaad

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
14-05-2014 09:59
Sunemon

Besked: #3
RE: Stanglængde - 9'6 vs. 9'
Tusind tak for svaret, stangen er nu bestilt!
14-05-2014 10:01