L-rig rørfluer
Leif Chr.

Besked: #1
L-rig rørfluer
Hej

Jeg trænger til lidt hjælp. Jeg vil afprøve om det nu også er så godt med det der l-rig og små kroge. Så nu skal der jo lige bindes et par farlige fluer, selvfølgelig med både uv 1 og uv2 matarialer, hvad kan så næsten gå galt Big GrinRolleyes

Nå men problemerne opstår når jeg skal have mit tynde klare plastrør, med en indvendig diameter på 0,7 mm. sat fast på den nål som jeg bruger så røret ikke drejer rundt når jeg binder???

Normalt når jeg binder rørfluer bruger jeg koniske nåle som løser det problem. men har ikke noget der passer til en så lille diameter på røret. Det skal jo helst være så småt som muligt så det ikke kommer til at se klodset ud Smile

Håber at i har et par gode råd som i vil dele

Mvh Leif
17-05-2014 10:32
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: L-rig rørfluer
(17-05-2014 10:32)Leif Chr. Skrev:  Hej

Jeg trænger til lidt hjælp. Jeg vil afprøve om det nu også er så godt med det der l-rig og små kroge. Så nu skal der jo lige bindes et par farlige fluer, selvfølgelig med både uv 1 og uv2 matarialer, hvad kan så næsten gå galt Big GrinRolleyes

Nå men problemerne opstår når jeg skal have mit tynde klare plastrør, med en indvendig diameter på 0,7 mm. sat fast på den nål som jeg bruger så røret ikke drejer rundt når jeg binder???

Normalt når jeg binder rørfluer bruger jeg koniske nåle som løser det problem. men har ikke noget der passer til en så lille diameter på røret. Det skal jo helst være så småt som muligt så det ikke kommer til at se klodset ud Smile

Håber at i har et par gode råd som i vil dele

Mvh Leif

Hej Leif

Du kan låne mit HC rørflueholder tilbehør Smile

Mvh.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
17-05-2014 10:35
Leif Chr.

Besked: #3
Hej Jan

Tak for det Smile Har selv den gamle model, men har kun den tykke pind tilbage Huh

Er du sikker på at den er under 0,7 mm?

Mvh Leif
17-05-2014 10:55
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Jeg har lige bundet en flok.
Jeg løste problemet med en helt alm nål.
Vend den om i stikket. Så nåleøjet vender udad.
Så holder det flade nåleøje på røret så det ikke drejer rundt.
Det kræver lige at man funder den rigtige diameter nål.
Men det tog mig 3 min. I konens sykasse.
Problem solved og ret billigt.
/Allan.

http://www.customflies.dk
17-05-2014 12:39
Leif Chr.

Besked: #5
(17-05-2014 12:39)aov Skrev:  Jeg har lige bundet en flok.
Jeg løste problemet med en helt alm nål.
Vend den om i stikket. Så nåleøjet vender udad.
Så holder det flade nåleøje på røret så det ikke drejer rundt.
Det kræver lige at man funder den rigtige diameter nål.
Men det tog mig 3 min. I konens sykasse.
Problem solved og ret billigt.
/Allan.

Tak for det Allan

Nålen jeg har passer, så det er bare at sætte røret på nålen inden den monteres i stikket. næsten alt for enkelt Rolleyes

Mvh Leif
17-05-2014 16:26
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Jeg bruger altid de tyndeste rør, som jeg kan opdrive. Dertil en filtenål i str. medium (eller small?) - det er så længe siden jeg sidst købte, men du får adskillige for en flad 50'er i en sybutik, som jeg lige husker det.

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=3534

Nålen kan monteres direkte i de fleste fluestik, men siden jeg fik ovenstående idé, har jeg benyttet mig af kombinationen af filtenål og mit gamle rørfluestik. Det virker godt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
17-05-2014 23:50
JTHL

Aalborg
Besked: #7
Skriv til Peter, han kan formentlig lave nogle som med garanti passer og virker.

http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/90438460

Med venlig hilsen
Jan
18-05-2014 00:03
Adversering
Leif Chr.

Besked: #8
Tak for gode forslag Smile

Nu virker det godt med nålene som jeg har, når lige jeg vender den rigtigt først Rolleyes

Filtnåle har jeg også en håndfuld af. Men syntes at det tynde stykke som kan gå ind i røret er lidt for kort.
De rør jeg bruger er fra http://www.fishmadman.com de heder 1,4mm/0,7mm

Eneste lille ulempe ved nålen er at den nemt bøjer, så man skal være lidt forsigtig med de tykke fingre. Men det problem bliver vist svært at komme ud over.

Mvh Leif
18-05-2014 21:49
Janus H.

Djursland
Besked: #9
Jeg binder også en del lange tobis fluer på 1,5mm rør for tiden, det går lige med den filtenår, med lidt forsigtighed Smile

Selve L rigget kommer jeg aldrig til at bruge på fluer. Jeg var igang med at lave et release tackel til den gennemløber vi fik derude, men det er sgu for omstændigt. Og jeg er ellers rimelig fiks på fingrene Rolleyes
19-05-2014 00:32
Leif Chr.

Besked: #10
(19-05-2014 00:32)Janus H. Skrev:  Jeg binder også en del lange tobis fluer på 1,5mm rør for tiden, det går lige med den filtenår, med lidt forsigtighed Smile

Selve L rigget kommer jeg aldrig til at bruge på fluer. Jeg var igang med at lave et release tackel til den gennemløber vi fik derude, men det er sgu for omstændigt. Og jeg er ellers rimelig fiks på fingrene Rolleyes

Hej Janus

Min plan er at give fluerne en chance. Nu har jeg bundet et par fluer til putten, hvor jeg har lidt mulighed for at se hvad der sker og med rimelig sikkerhed hurtigt kan få mig lidt erfaringer.

Jeg har bundet mig et par Cat whisker, også for at se hvor meget hale man kan have og stadig undgå at få for meget bøvl med den løsthængende krog. Ellers er planen også at få prøvet med et par Brendas mor til kysten til en start.

Jeg har kun planer om at prøve L-riggen da det er meget simpelt. Nu er det ikke så tit jeg fisker med spinnestangen, tror heller aldrig at jeg komme til at forsøge mig med det til blinket.

Så mangler jeg bare at komme afsted til vandet, istedet for at ligge og køre ræs med sorte franske biler op gennem Jylland Wink

Mvh Leif
19-05-2014 10:27
Janus H.

Djursland
Besked: #11
Du må lige vende tilbage når du har prøvet det af, om der er noget ved det.

Den røde japaner gjorde det nu meget godt Wink

Jeg var faktisk ved åen i weekenden, men så ikke skyggen af hverken laks eller ørred. Jeg fik dog øvet mit spey kast, og der var en hel del overfladeaktivitet, også af større fisk så måske skal #4 eren med næste gang Smile
19-05-2014 12:13
Allan Wermuth

Odense
Besked: #12
(19-05-2014 12:13)Janus H. Skrev:  Jeg var faktisk ved åen i weekenden, men så ikke skyggen af hverken laks eller ørred. Jeg fik dog øvet mit spey kast, og der var en hel del overfladeaktivitet, også af større fisk så måske skal #4 eren med næste gang Smile

Ja Janus, du må ud med #4 stangen og lufte lidt tørfluer Big Grin

Husk også at tage tørfluegrejet med, når i skal nord på til august ........ , men du må være forberedt på, at de nok er lidt "krogsky", når jeg har været deroppe i Juli måned Big Grin

mvh
Allan
19-05-2014 12:58