The ONE has landed :)
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
The ONE has landed :)
Så kom den nyindkøbte ONE 590 med posten og jeg er kisteglad - i weekenden skal der fiskes med femmerstangen Smile

Sidst jeg fiskede jævnligt med en femmer på kysten var det en TCR 590 - her havde jeg et enkelt SH på knap 9,5 meter og 12,7 gram, som jeg brugte hele tiden. Det virkede - også i blæsevejr, så jeg fik aldrig suppleret op.

Derfor vil det også være startlinen til den nye femmer - men jeg er alligevel ude efter et nyt SH. Det gamle er klippet af et int. RIO Seatrout (salmonfly) på 14 gram. Jeg syntes det er lige til den korte side og så synker det også lidt for hurtigt til min smag.

Derfor vil jeg gerne have gode bud på et SH i let intermediate/evt. flydende(?), som kan klippes/købes til ca. 12-13 gram og 10 meter. Ender det på 10,5 meter gør det heller ikke noget Smile

Jeg har allerede et SAGE Coastal Int. på ca. 14,5 gram, men jeg nænner ikke at klippe i det - det bliver sikkert også bare for kort??

Er der andre herinde, som bruge denne stang på kysten og hvilke SH bruger I?

Mvh

Kaad

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 22-05-2014 af 11:16 Nikolai Kaad.)
22-05-2014 11:15
Adversering
Aggergaard

Fraværende
Besked: #2
RE: The ONE has landed :)
Tillykke med din nye stang Wink
22-05-2014 12:04
OBH

Fraværende
Besked: #3
xx
(Denne besked var sidst ændret: 02-09-2017 af 02:47 OBH.)
23-05-2014 00:00
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
(23-05-2014 00:00)OBH Skrev:  Hej Nikolai Smile

Tillykke med den! Smile

Det er en forholdvis dyr løsning (kr 599,-) ; men du kan overveje at købe en SA GPX WF5 Hover (synker med 0,5"/sek - hvilket er lidt hurtigere end f.eks Lawson Neutral men ikke tilnærmelsesvis så hurtigt som Rio Salmonfly Intermediate) og klippe til et skydehoved. Klumpen på WF5'eren er 11m lang incl bagtapering og vejer præcis 12,5 gram. Det fungerer glimrende på min CTS X 590. Hvis du synes hovedet bliver for langt (lange hoveder flyver langt - såfremt man kan styre det i vinden og fluestørrelsen tillader et positivt turn over med et forfang i standardlængde på 3,5-4m), kan du vælge linen i WF6 istedet - så nærmer du dig 10m med en vægt mellem 12 og 13 gram Smile

Hej Ole

Tak for tippet - om end det er i den dyre ende, som du skriver.

Jeg kigger lidt rundt og ser hvad der dukker op - af en eller anden grund, er de fleste SH-producenter enige om, at man starter ved 14 gram og gerne under 10 m?? F.eks. Zpey Scandi mv.

Men jeg skal nok finde noget der dur Smile

Nu skal der bare gerne komme noget fiskevejr i halen på det skybrud, som står ned over Randers lige nu?!?!

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
23-05-2014 08:17
Allan Wermuth

Odense
Besked: #5
(23-05-2014 08:17)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Ole

Tak for tippet - om end det er i den dyre ende, som du skriver.

Jeg kigger lidt rundt og ser hvad der dukker op - af en eller anden grund, er de fleste SH-producenter enige om, at man starter ved 14 gram og gerne under 10 m?? F.eks. Zpey Scandi mv.

Men jeg skal nok finde noget der dur Smile

Nu skal der bare gerne komme noget fiskevejr i halen på det skybrud, som står ned over Randers lige nu?!?!

Mvh

Nikolai

Vision Kust har en klump på 10 meter og vejer 12 gram i #5/6 udgaven.

http://www.visionflyfishing.com/page.php...32&pid=337

Ellers må du købe dig en DT line og komme igang med saks, målebånd og vægt.

-Allan
23-05-2014 08:52
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
(23-05-2014 08:52)Allan Wermuth Skrev:  Vision Kust har en klump på 10 meter og vejer 12 gram i #5/6 udgaven.

http://www.visionflyfishing.com/page.php...32&pid=337

Ellers må du købe dig en DT line og komme igang med saks, målebånd og vægt.

-Allan

Super Allan!!

Den ser interessant ud Smile

Jeg kan se at Loop har lanceret en Opti V5 med en klump på 12,1 meter og 14 gram - kunne også være interessant at prøve enagng, men kan ikke finde den i DK? Den gamle Stillwater er jo også en fed line, men vil nok helst over i noget SH??

http://www.looptackle.se/fly-lines/opti-lines/

Tak

(Denne besked var sidst ændret: 23-05-2014 af 10:39 Nikolai Kaad.)
23-05-2014 08:58
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Jamen for pokker hvor er det en fed stang!!!! Big GrinBig GrinBig GrinCoolCoolAngel

Var ved fjorden i går aftes i ret så kraftig østenvind. Fiskede på nordsiden med mit Rio Salmonfly int SH og en pink Lawson runningline. Det fungerer rigtigt godt i blæsevejr, men ellers er det et træls hoved til den stang. Det er for kort og for tungt (kombinationen giver let voldsomme overslag) Jeg har tjekket det og det er kun 9,2 meter og vejer 12,7 gram. Og så syntes jeg det synker for hurtigt - måske er det bedre ude på åben kyst, men i fjordens vand ryger det for hurtigt ned Sad

Stangen opfører sig til gengæld som en engel Angel og gør hvad den bliver bedt om - og så er det med et WW F2 hjul den letteste kystudrustning jeg har haft i hænderne Smile

Men den skal have et par nye SH - jeg fortsætter jagten på et SH på 10-11 (måske 12?) meter og en vægt på 12-13 gram - det tror jeg bliver fedt på den stang. Hermed et opfordring til SAGE om at lave et Coastal SH på 10,5 meter og 12,5 gram - gerne i hover/int Big GrinBig Grin

Mvh

kaad

28-05-2014 09:11
Adversering