Faldtid på liner
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Faldtid på liner
Halløj.
Vil en int/synkeline have en kortere faldtid end en ditto flydende pga. den mindre diameter?

/Allan

http://www.customflies.dk
15-03-2010 21:12
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Faldtid på liner
Hej Allan

Det må den da ha' .. den mindre luftmodstand fra den tyndere line er da ret mærkbar under kast!
Hvorfor har faldtiden betydning .. fordi du skal kunne nå at kroge alle de fisk du fanger?Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
15-03-2010 21:32
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
Nu tænker jeg bare lige på Tyngdekraften og Newtons sten og en fjer ????

/Allan

15-03-2010 22:04
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(15-03-2010 22:04)A.O. Skrev:  Nu tænker jeg bare lige på Tyngdekraften og Newtons sten og en fjer ????

/Allan

Hej Allan

Så tænker du også på et lufttomt rum, hvis du ikke regner med, at linen med størst luftmodstand falder langsomstCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
15-03-2010 22:37
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
Næææ, det gjorde jeg nu ikke Martin :-)
Lige et copy/paste.
Ved hjælp af Isaac Newtons mekaniske love ser man, at tyngdekraften ganske rigtigt er proportional med legemets masse, men de forskellige tyngdekræfter der påvirker legemer med forskellige masser, skal tilsvarende accelerere forskellige masser. Slutresultatet er at alle frit faldende legemer i samme lokale tyngdefelt, tunge som lette, falder med en fælles, konstant acceleration.

Så derfor tænker jeg om det er noget vi bilder os ind eller om der er noget om snakken ?

/Allan

15-03-2010 22:40
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(15-03-2010 22:40)A.O. Skrev:  Næææ, det gjorde jeg nu ikke Martin :-)
Slutresultatet er at alle frit faldende legemer i samme lokale tyngdefelt, tunge som lette, falder med en fælles, konstant acceleration.

Så derfor tænker jeg om det er noget vi bilder os ind eller om der er noget om snakken ?

/Allan

Hej Allan
Der står at de falder med samme hastighed uanset vægt.
Men det gør de ikke uanset overflade areal (egentlig tværareal i forhold til faldretningen!), undtagen hvis faldet foregår i et lufttomt rum.
Det er derfor, at en sten rent faktisk falder hurtigere end en fjer eller en ballon (i atmosfærisk luft)..

Synkelinen falder ikke hurtigere fordi den er tungere - men fordi den har mindre tværareal og dermed yder mindre luftmodstand.

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
15-03-2010 23:04
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Martin

Hvor meget hurtigere falder en synke 6 line i samme klasse som en flydende?

Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
15-03-2010 23:09
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
ok tak for det Martin.

/Allan

15-03-2010 23:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(15-03-2010 23:09)karlsson Skrev:  Hej Martin

Hvor meget hurtigere falder en synke 6 line i samme klasse som en flydende?

Angel

Mvh
Lasse

Jeg tror, at du mere om det end mig .. mon ikke det er ret proportionalt med, hvor meget længere en synke 6 line kaster i forhold til en flydende i samme klasse?

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
15-03-2010 23:37
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Martin

Ærligt, så har jeg ingen tal på det, men min fornemmelse siger mig at der stort set ikke er en forskel, det er i hvert fald ikke faldtiden som påvirker længden på kastene, selvom nogen guru'er mener det Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
16-03-2010 00:04
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(16-03-2010 00:04)karlsson Skrev:  Hej Martin

Ærligt, så har jeg ingen tal på det, men min fornemmelse siger mig at der stort set ikke er en forskel, det er i hvert fald ikke faldtiden som påvirker længden på kastene, selvom nogen guru'er mener det Wink

Mvh
Lasse

Næh .. men det gør den tyndere lineprofil med deraf følgende lavere luftmodstand vel?
Var det ikke herinde, at vi havde en tråd kørende, hvor du selv var inde på noget med tunge synke liner til distance rekorder .. jeg ka' ikke lige hitte denHuh

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
16-03-2010 00:23
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #12
Hejsa

Nu har jeg ikke den store erfaring i fluekastets finesser - selvom jeg interesseret følger med i diskussionerne. Men her kan jeg dog se, at der sker noget mellem teori og praksis.

En tynd line må nødvendigvis falde hurtigere end en tyk grundet vindmodstand. Til gengæld så bremses den tykke line mere i fremkastet igen grundet vindmodstand. Hvilken der har størst betydning, må handle om hvilken kraft der virker størst, og mon ikke i de fleste tilfælde, at den kraft der driver fluelinen fremad i de fleste tilfælde samlet set er større end tyngdekraften, og derfor vil en tynd line kaste længst, selvom den falder minimalt hurtigere?!

mvh, Rasmus
16-03-2010 09:32