Flatwings tobis
Aggergaard

Fraværende
Besked: #1
Flatwings tobis

Min første Flatwings tubis. Jeg har prøvet at efterligne Daniel Holms Fl. Flatwings. Synes selv at den ligner en killer Big Grin

Aggergaard
03-11-2014 10:24
Adversering
john2000

Hundested
Besked: #2
RE: Flatwings tobis
Hej. Det kan godt være det er en killer, men at kalde den en flatwing er forkert. Den er helt forkert opbygget, da der mangler en del fjer. Men prøv at se videoen igen, eller Google flatwing så kan du se hvad jeg mener.

Må din bindetråd aldrig knække
04-11-2014 01:45
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #3
Som John skriver er det ikke en faltwing. Men Bucktail Tobis ville være et rigtig godt navn/beskrivelse af mønsteret. Fræk ser den ud under alle omstændigheder Smile
04-11-2014 16:07
Aggergaard

Fraværende
Besked: #4
Ja i må sku lige bær over med mig, idet at jeg er ret ny med fluebinding. Tror at jeg var lige glad nok og fik kaldt den en Flatwing.

Jeg tog som sagt udgangspunkt i Daniel Holms fl. Flatwings, men jeg har ikke fået det hele med som jeg skulle i købet. Så jeg endte ud med noget som ligner farvemæssigt. Jeg havde dog ikke forståelsen af hvordan en flue rent faktisk skulle se ud hvis den skulle kunne kaldes en flatwing.
05-11-2014 17:48
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #5
Navnet flatwing kommer fra fjervingen, som en dygtig fluebinder Bill Peabody fandt på at ligge ned ved inbindingen, for at give fluen en mere svævende gang op og ned i vandsøjlen.

I dag er der deciderede flatwing nakker og sadler på markedet, alle med lange tynde fjer, som pulserer i vandet og imiterer havørreden, bass'en, striperen og alle mulige andre rovfisks elskede baitfish eller tobis-byttedyr.

Derfor er der faktisk kun en enkelt mangel på din flue, nemlig fjeren som definerer fluemønsteret. Wink

Et eksempel på en klassisk flatwing:

[Billede: RaysRD2.jpg]

og en moderne:

[Billede: flatwing1.jpg]
05-11-2014 21:40
Saltflyfish

Besked: #6
Der er vist bred enighed om, at ophavsmanden til flatwingsteknikken (i saltvand) er Kenn Abrames.

Bill Peabody er især kendt for mønstret Rhody Flatwing. Bill Peabody har selv angivet Kenn Abrames som ophavsmanden til flatwingsteknikken (i saltvand).

Angående antallet af fjer, så er det måske værd at bemærke, at såvel Kenn Abrames som Bill Peabody også beskriver flatwingsmønstre med kun een fjer.

Kenn Abrames mønstre blev oprindeligt offentligtgjort i maj 1990 i en artikel af Ray Bondorew, men teknikken med at binde fjeren ned fladt er beskrevet i litteraturen om ferskvandsstreamers længe før denne artikel.

/Christian
(Denne besked var sidst ændret: 06-11-2014 af 10:24 Saltflyfish.)
06-11-2014 10:22