Lukket 
Flydering og redningsvest - closed
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
[split] Foråret der kom, og blev :-)
(10-03-2010 18:22)schreiber Skrev:  Fin fisk. Hvordan har I det med at fiske fra bellyboat på den åbne kyst? Bruger i redningsveste? Hvilke modeller evt.?

Hej Thomas S.
jep det er på åben kyst, de fleste fjorde, nor og vige er der stadig is på herovre,
Men kan man finde nogle små bugte, gerne med lidt læ og dybt vand, så er der absolut mulighed for at møde fisken :-)

Mht redningsvest, Nej vi bruger den ikke, det er overvejet men jeg mener der er så meget sikkerhed i de fishcats at man skal være mere end ekstremt uheldig for at drukne i den.
1. Der er 2 adskilte pontoner, så hvis du planter fluen i den ene kan du sagtens klare dig ind på 1 ponton, desuden er det ikke sådan at luften bare fiser ud på nul kommafem fordi fluen sidder i pontonen, man skal dog lade være med at pille fluen ud før end man er inde, så hindrer man luften i at fise for hurtigt ud.
2. Sædet og rygstøtte er lavet i noget skum materiale så selvom begge pontoner mister luft så bruger du skumindlæggene som flyder og kommer ind på dem.
3. Hvis der er høj sø og rigtig dårligt vejr med masser af blæst så sætter jeg en snor fast i flyderen og den anden ende fast vadejakken, så forvinder den ikke hvis jeg skulle falde ud af ringen, hvilket praktisk talt er umuligt, jeg vil tro at det svarer til at falde ud af et biograf sæde i imperial :-)

/Allan

http://www.customflies.dk
10-03-2010 20:45
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: Foråret der kom, og blev :-)
Helt eniog med Overgaard her - jeg har heller aldrig brugt redningsvest i flyderingen på kysten. Er man utryg er det dog en god sikkerhed at have. Der findes nogle diskrete modeller, der puster siog selv op ved kontakt med vand - dem bruger de fleste redningsvest brugere vist.

Jeg har gennem mange år brugt en Guideline Drifter på kysten - den har to adskilte pontoner, som hver er delt op i 2 separate kamre. Derudover er ryglæn og sæde også luftfyldte og separate, så at bruge redningsvest i den er altså i mine øjne totalt overflødigt. Drifteren har i øvrigt en tværstang foran, der gør det praktisk umuligt at falde ud - man *kan* godt klemme sig ud, hvis man virkelig vil :-).

Uden at vil skræmme nogen, så har eg faktisk engang oplevet en fiskekammerat glide ud af en Prowler - det var i stille vejr, blankt vand og hvordan den f.... det kunne ske aner jeg ikke. Men det så dælme sjovt ud :-).

Misundelsesværsige fisk, i øvrigt!

Lars
11-03-2010 09:26
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Hej

Jeg er ikke selv bruger af flydering, men vil blot alligevel påpege, at skulle man ryge i vandet, så er en redningsvest nok det eneste som kan redde én ved et pludseligt ildebefindende, hvor man mister bevidstheden.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
11-03-2010 09:51
123

Besked: #4
Flydering og redningsvest - closed
Måske skal man være både dum og noget andet for at for at falde i vandet fra en flydering, men en udgift på en tusse i vores hobby (1000kr er jo nærmest ikke at regne for noget) som kunne afgøre, at udfaldet ved en ulykke ender med livet i behold synes jeg personligt er komplet uanstændigt og en ligegyldig eller nærmere arrogant holdning at have til livet. Tænk på Jeres kærester, koner og børn hvis - gud forbyde det - det skulle ske Jer noget på havet og I druknede. Måske ser det ikke kool ud med en redningsvest, men som Lars skriver, findes de som ultra diskrete og nærmest uden at påvirke ens bevægelser. Undskyld mig, men jeg kan kun ryste på hovedet ad Jer som argumenterer med at flyderingen har flere luftkamre etc. Det er jo ikke det der typisk vil skyldes en ulykke. En syning kunne gå op, eller man kunne få krampe, et ildebefindende eller lign. ude på havet og så hjælper 1000 luftkamre ikke en dyt - med mindre de sidder på en redningsvest der puster sig selv op. Ja undskyld mig, men mit liv er mere værd en 1000kr! Måske lyder jeg som en streng gammel bitter mand, og det var ikke min hensigt at ramme nogen personligt, men tænk lige over det endnu engang. Det er naturligvis et frit land og alle må gøre som de lyster indenfor lovens rammer, men at spare hvad der svarer til prisen på 1.5 flueline på en redningvest forstår jeg simpelthen ikke.
17-03-2010 18:21
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Gutter

Jeg er helt enig med Thomas her!
Jeg ved godt at Allan er professionel dykker og sikkert i nul grader koldt vand kan svømme herfra og til Bornholm uden at blive underafkølet, og at Lars er godt isoleret, men I er også begge rollemodeller, og har koner og børn, og venner der gerne vil se jer igen (gælder sq også Per den gamle traver Wink) så at sidde der med store fisk og vise ulovligheder og være tåbelige, det holder bare ikke Sad

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
17-03-2010 18:57
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
Jamen i har da ret til jeres holdninger.
Jeg er bare ikke enig.

/Allan

17-03-2010 19:10
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Jeg har selv gået med tanken om at anskaffe en flydering.
Her kom dilemmaet også ang. redningsvest - skulle jeg også bruge penge på sådan een eller?

Jeg kan godt forstår jer, Thomas og Karlsson, men jeg kom frem til, at skulle jeg engang købe en flydering, så ville jeg formentligt ikke købe en redningsvest ligeså.

Jeg blev enig med mig selv om, at det eneste scenarie hvor redningsvesten ville kunne redde mit liv, var ved et ildebefindende (altså hvor jeg mister bevidstheden).

- De scenarier hvor flyderingen skulle tabe luft, punktere etc, så ville jeg aldrig være så langt væk fra kysten, at jeg ikke hurtigt kunne komme ind på land.

Der hvor jeg vadefisker, er jeg oftest mutter alene. Så skulle jeg få et ildebefindende under vadefiskeri ville jeg med garanti også dø.

Så jeg kan godt forstå prædiken for redningsvest under flyderingsfiskeri, men man skulle måske lige så meget prædike for redningsvest under normal vadefiskeri - for man er lige så meget udsat, efter min mening og i mit tilfælde.

- og hvor mange vader rundt med redningsvest? Wink

Mvh
Stig
17-03-2010 19:23
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Hørt hørt stig.
Desuden er det ikke pænt at kaste med sten når man selv bor i glashus.
Jeg har nemlig selv haft fornøjelsen af at se Hr. Karlsson fange gedder fra flydering i sverige, uden vesten vel at mærke Huh
(17-03-2010 19:23)Stig Sørensen Skrev:  Jeg har selv gået med tanken om at anskaffe en flydering.
Her kom dilemmaet også ang. redningsvest - skulle jeg også bruge penge på sådan een eller?

Jeg kan godt forstår jer, Thomas og Karlsson, men jeg kom frem til, at skulle jeg engang købe en flydering, så ville jeg formentligt ikke købe en redningsvest ligeså.

Jeg blev enig med mig selv om, at det eneste scenarie hvor redningsvesten ville kunne redde mit liv, var ved et ildebefindende (altså hvor jeg mister bevidstløsheden).

- De scenarier hvor flyderingen skulle tabe luft, punktere etc, så ville jeg aldrig være så langt væk fra kysten, at jeg ikke hurtigt kunne komme ind på land.

Der hvor jeg vadefisker, er jeg oftest mutter alene. Så skulle jeg få et ildebefindende under vadefiskeri ville jeg med garanti også dø.

Så jeg kan godt forstå prædiken for redningsvest under flyderingsfiskeri, men man skulle måske lige så meget prædike for redningsvest under normal vadefiskeri - for man er lige så meget udsat, efter min mening og i mit tilfælde.

Mvh
Stig

17-03-2010 19:25
LCB

Besked: #9
Risikoen for at dø ved et ildebefindende er i den grad tilstede når man sidder i flyderingen. Men, den er i lige så høj grad tilstede når man vadefisker - går i alle rundt på kysten med en redningsvest?

Lars
17-03-2010 19:59
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #10
(17-03-2010 19:23)Stig Sørensen Skrev:  Jeg har selv gået med tanken om at anskaffe en flydering.

Jeg blev enig med mig selv om, at det eneste scenarie hvor redningsvesten ville kunne redde mit liv, var ved et ildebefindende (altså hvor jeg mister bevidstløsheden).

Mvh
Stig

Hehe undskyld!! men kunne ikke lade være >(altså hvor jeg mister bevidstløsheden).< det lyder godt nok vildt og kan vidst ikke rigtig lade sig gøre Angel

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
17-03-2010 20:05
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #11
Kenneth> Angel

Jeg må undskylde mig med, at der kom en fra Jehovas Vidner og ringede på min dør mens jeg skrev indlægget.

De forstår ikke et nej Angry

(Rettet mit indlæg)

Mvh
Stig
17-03-2010 20:24
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Nu er det jo heldigvis de færreste tilfælde ildebefindende eller situationer hvor man mister bevidstheden, som rammer som lynet.

I de fleste tilfælde vil man kunne nå at gå i land hvis man begynder at få det dårligt mens man vadefisker. Det er unægteligt lidt svært hvis man er faldet i vandet fra sin flydering

Risikoen for at få kramper, ildebefindende, kuldechock mv er også noget større hvis man skal ligge i vandet i længere tid fordi der er langt ind til land. Derfor ville jeg personligt vælge at tage redningsvest på hvsi jeg skulle ud i flydering/kajak eller pontonbåd.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
17-03-2010 20:49
Lukket