Flatwing fjer
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Flatwing fjer
Hvad er det helt præcis for nogle fjer man skal bruge til flatwing fluerne ?

På Go-Fishings hjemmeside får man det indtryk at Whitings Flatwing sadler er lidt anderledes end almindelige hanesadler - lidt stivere osv....men umiddelbart ligner det "bare" tørfluesadler. Man kan desværre ikke se teksten på emballagen.

Peter

"There is nothing permanent except change"

13-04-2015 14:50
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #2
RE: Flatwing fjer
Flatwing sadler er flatwing sadler i Whitings terminologi. Forskellen på fjerene i forhold til en klassisk tørfluesaddel er længden og størrelsen på fjerene. Så synes jeg til gengæld at fjerene er blødere på en flatwingsaddel end på en tørfluesaddel.

Jeg bruger Ewing hane sadler, de er lige så fine, dog ikke så lange, men koster også kun en brøkdel.
13-04-2015 16:40
Swebbe

Besked: #3
De fleste af Whitings Flatwing sadler er noget større i både gennemsnitlig bredde på fjerene og længden. De er så generelt pænt meget for lange til de fleste mønstre 30-35 cm, men virkeligt flotte fjer helt sikkert. Du kan vel bruge alle de moderne lange tynde saddelhackler til flatwing-fluerne. Dem der er graded til tørfluebinding er bare generelt noget mere pebrede i indkøb. Så længe det er lange tynde saddelfjer med gennemgående tynd fjerstamme, så de bevæger sig super-levende i vandet, ja så spiller det Smile

- Jeppe Lyngsø
13-04-2015 18:33
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Flatwingsadlerne er vel bare tørfluesadler til str. 10 - 6 tørfluer. Når fjerene kommer i vand bliver de fleste ret bløde. Jeg er ret ligeglad med kvaliteten til flatwingsfluer, bare de har størrelsen og farven, som jeg ønsker. - (og så skal der naturligvis være mange anvendelige fjer på skindstykket!). Til tørfluerne er jeg så slet ikke ligeglad med kvaliteten.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
14-04-2015 02:05
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Tak for opklaringen D'Herrer Cool

Peter

"There is nothing permanent except change"

14-04-2015 07:43
killerbug

Besked: #6
Binder jeg Joe Cordeiro style, bruger jeg kun en enkel saddelfjer, her er det vigtigeste at kunne styre sin bukkehale.
(Denne besked var sidst ændret: 08-11-2016 af 17:15 killerbug.)
08-11-2016 17:14
Søren Lysholm

Besked: #7
Findes der en bedre måde at nedbinde hacklerne på? Jeg synes, de er slemme til at hægte krogbøjningen ved alm. nedbinding ved hovedet... Jeg har tænkt på den der måde, som der nedbindes ved tropiske fluer eller geddefluer; altså oven på krogbøjningen...
Vh Søren
21-11-2016 19:07
Adversering