Høj / lav vandstand
Allan Bojesen

Besked: #1
Høj / lav vandstand
Hej

Er havørreders træk langs kysten ikke bestemt lidt af om det er høj- eller lavvande? Med andre ord, hvornår er sandsynligheden for at få bid størst - er det ved høj- eller lavvande eller lige når det skifter eller hur? Det skal selvfølgelig også samholdes med om det er morgen eller aften.

Når jeg taler om kysten er det nærmere bestemt strækningen fra Århus til Horsens.

Mange hilsner
Allan

Mangler du en energikonsulent/-rådgiver? -> http://www.aeb-energi.dk
23-03-2010 18:08
Adversering
kenneth n

kbh
Besked: #2
RE: Høj / lav vandstand
mine erfarringer er at i og omkring vandskiftet fra høj til lavt vande sker der noget . men betyder ikke at man ikke kan fange fisk uden for disse punker
hvor fisker du henne af i århus eller horsens??
er nemlig selv fra horsens og fisker en del ved kyst og fjord
23-03-2010 18:24
Allan Bojesen

Besked: #3
Hej Kenneth

Jeg skal faktisk først til at starte med kystfiskeriet. Er først startet med at fiske i efteråret, og var afsted i P&T søer indtil isen lukkede det hele. Men nu vil jeg ud og prøve lykken på kysten.

Jeg kommer fra Solbjerg og regner med stille og roligt at prøve kysten af fra Århus til Horsens, og har således ikke p.t. præference for et bestemt område. Jeg er jo også i læringsprocessen med hensyn til at kaste med flue, og har et krav om god plads bagud Wink

Men det kunne da være hyggeligt at mødes på strækningen. Håber på at få waders i denne uge.

Mange hilsner
Allan

23-03-2010 20:21
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(23-03-2010 18:08)Allan Bojesen Skrev:  Hej

Er havørreders træk langs kysten ikke bestemt lidt af om det er høj- eller lavvande? Med andre ord, hvornår er sandsynligheden for at få bid størst - er det ved høj- eller lavvande eller lige når det skifter eller hur? Det skal selvfølgelig også samholdes med om det er morgen eller aften.

Når jeg taler om kysten er det nærmere bestemt strækningen fra Århus til Horsens.

Der er utallige faktorer, der kan have indflydelse på fiskeriet - flod og ebbe er bare en af dem. Det er næster umuligt, at isolere de forskellige faktores virkning. Det varierer meget fra plads til plads.
De to vigtigste faktorer er:
1) Tro på det!
2) Hav fluen i vandet!
De andre) Vandstand, vindstyrke, vindretning, lufttryk, vand/luft-temperatur, årstid, tidspunkt på døgnet, lysforhold, fødeforhold, antal fisk i området (ret vigtigt!), vandets klarhed, iltforhold, bølgegang, mm. Der er heldigvis undskyldninger nok Wink

Selv lader jeg i høj grad vindforholdene styre fiskeriet. Det hænger nøje sammen med begrænsninger i mine evner som fluekaster Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-03-2010 23:51
Allan Bojesen

Besked: #5
(23-03-2010 23:51)Brandt Skrev:  De to vigtigste faktorer er:
1) Tro på det!
Det gør jeg også - med et barns naivitet Big Grin

(23-03-2010 23:51)Brandt Skrev:  2) Hav fluen i vandet!
Den er jo straks værre, men jeg øver og har indimellem held med at fluen rammer vandet. Den kommer bare ikke så langt ud endnu Blush

(23-03-2010 23:51)Brandt Skrev:  De andre) Vandstand, vindstyrke, vindretning, lufttryk, vand/luft-temperatur, årstid, tidspunkt på døgnet, lysforhold, fødeforhold, antal fisk i området (ret vigtigt!), vandets klarhed, iltforhold, bølgegang, mm. Der er heldigvis undskyldninger nok Wink
Rigtig fine undskyldninger - de skal huskes når konen står og spørger hvor fiskene er efter fisketuren Big Grin

(23-03-2010 23:51)Brandt Skrev:  Selv lader jeg i høj grad vindforholdene styre fiskeriet. Det hænger nøje sammen med begrænsninger i mine evner som fluekaster Big Grin
Selvfølgelig har du ret i at der er mange flere parametre der spiller ind, og et eller andet sted er det vel også bare et spørgsmål om at komme afsted når der er tid og vinden ikke er helt åndsvag.

Var på kastekursus i søndags, og stod i starten et sted hvor der kom en del vind ind fra venstre - og det er noget l... når man er venstrehåndet Undecided Men det skal nok komme Smile

Mange hilsner
Allan

24-03-2010 00:51
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Hej Allan

Når jeg fisker i den nederste del af Lindenborg å, skal der være lav vandstand i fjorden - ellers "kører strømmen ikke", og fiskeriet er besværligt/dårligt.

Når jeg fisker på kysten er jeg helt ligeglad med høj/lavvande. På nogle specielle pladser skulle det have en stor betydning, men om det er højvande, lavvande, faldende- eller stigende vand eller selve vandskiftet, der giver hug, er også forskelligt. Det beror på lokale forhold.

Det er bare om at komme ud i foråret Smile

24-03-2010 01:09
Thorsen

Århus C
Besked: #7
Citér:Der er utallige faktorer, der kan have indflydelse på fiskeriet - flod og ebbe er bare en af dem. Det er næster umuligt, at isolere de forskellige faktores virkning. Det varierer meget fra plads til plads.
1) Tro på det!
2) Hav fluen i vandet!
De andre) Vandstand, vindstyrke, vindretning, lufttryk, vand/luft-temperatur, årstid, tidspunkt på døgnet, lysforhold, fødeforhold, antal fisk i området (ret vigtigt!), vandets klarhed, iltforhold, bølgegang, mm. Der er heldigvis undskyldninger nok Wink

Er det sådan at du vil give mig tilladelse til at laminere denne kommentar og smide den i fisketasken. Så har jeg altid nogle gode undskyldninger ved hånden, hvis der er nogen der spørger mig om jeg har fanget noget og det ikke er tilfældet.Wink

K&B

Vh. Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
24-03-2010 08:53
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(24-03-2010 08:53)Thorsen Skrev:  
Citér:Der er utallige faktorer, der kan have indflydelse på fiskeriet - flod og ebbe er bare en af dem. Det er næster umuligt, at isolere de forskellige faktores virkning. Det varierer meget fra plads til plads.
1) Tro på det!
2) Hav fluen i vandet!

Er det sådan at du vil give mig tilladelse til at laminere denne kommentar og smide den i fisketasken. Så har jeg altid nogle gode undskyldninger ved hånden, hvis der er nogen der spørger mig om jeg har fanget noget og det ikke er tilfældet.Wink

Du skal være så hjertelig velkommen - jeg har alligevel så sjældent brug for undskyldninger Cool Angel
K&B

Vh. Lars

24-03-2010 16:12