Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flueline shootout
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #1
Flueline shootout
Lidt bedre test end de sædvanlige subjektive stangtests Big Grin
http://www.tridentflyfishing.com/blog/fl...yers-guide

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
02-03-2016 21:48
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Flueline shootout
Læste vurderingerne af de fleste liner, og faldt over deres bemærkninger og opmåling af Rio Light Line, hvor de bemærker at den er meget lig Wulff TT linen.

Spøjst, når nu Rio selv fremhæver at Light Line har kort fronttapering Wink

Tror umiddelbart, at de har været lige hurtige nok mht opmåling af Light Line ......... ville da også være mærkeligt, hvis Rio lavede deres Trout LT, som jo minder en del om Wulff TT, og så også lavede en Light Line der stort set havde samme tapering .....

mvh
Allan
03-03-2016 10:33
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Altså ligesom avid, grand og trout der har stort set samme tapering imellem dem... Tvivler nu på de har målt forkert Wink

Mvh
Lasse

03-03-2016 12:35
Allan Wermuth

Odense
Besked: #4
De skriver bare, at Rio Light Line minder en del om Wulff TT linen ......... og når man ser på Rio's beskrivelse af Light Line, samt den angivne line profil, så synes jeg ikke rigtigt det stemmer over ens.

Rio nævner "short fronttaper" om Light Line, samt publicerer nedenstående billede af linens profil/tapering.

http://www.rioproducts.com/skin/summit/i...htLine.jpg

Spørgsmålet er så om det er Rio eller anmelderne, som har lavet en "smutter" .....

Mvh
Allan
03-03-2016 12:46
LCB

Besked: #5
Det er spændende læsning, og en øvelse jeg selv har lavet på rigtigt mange liner og det er ofte noget af en øjeåbner.

Men selve taperingen af en line er kun en del af dens egenskaber, og noget der meget ofte overses, også i denne test, er diameteren af selve spidsen, som også er meget afgørende for hvordan linen kaster og opleves.

Derfor - spændende test og god, lødig læsning, men der mangler lidt for den er helt dækkende :-).

Lars
03-03-2016 13:43
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Allan

Jeg vælger at tro på micrometer målinger, et er jo fabrikanternes målsætning, noget andet om de opnår det i slutproduktet... Og jeg har selv haft gang i det samme i en del liner efterhånden, og det er det billede der tegner sig Wink

Mvh
Lasse

03-03-2016 17:20
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #7
Hej Lasse

Interessant test du har fundet. Fik bekræftet at jeg ikke behøver at udskifte mine gamle SA GPX liner til fordel for den nye MPX, hvis testen altså holder stik :-)

Ærgerligt at GPX'en fremadrettet kun bliver lavet i en hajskindsudgave :-(

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 03-03-2016 af 18:45 MTL.)
03-03-2016 18:43
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Martin

Kan nu godt lide hajslkinds overfladen på deres liner Smile
Men er det ikke bare at tage en anden af SA's liner med ca. samme klumplængde, i en klasse over, det er jo det der er GPX'ens største force, den vejer mere?

Mvh
Lasse

03-03-2016 22:17
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #9
(03-03-2016 18:43)MTL Skrev:  Ærgerligt at GPX'en fremadrettet kun bliver lavet i en hajskindsudgave :-(

er det "larm" der bekymrer dig Huh

er svært at finde nogle danske test af sharkwave linerne, men på udenlandske forums ser det ud til flere skriver lyden er som ved en mastery texture line..

har tidligere fisket med sharkskin som skydeline, der var lyden ikke noget der irriterede mig, men den var hård ved fingrene..

regner med at jeg skal prøve sharkwave ultimate trout i år, så kan du evt teste den en dag hvis du vil prøve den hans on Cool

Mvh René Carlsen
04-03-2016 07:21
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #10
(03-03-2016 22:17)L.K. Skrev:  Hej Martin

Kan nu godt lide hajslkinds overfladen på deres liner Smile
Men er det ikke bare at tage en anden af SA's liner med ca. samme klumplængde, i en klasse over, det er jo det der er GPX'ens største force, den vejer mere?

Mvh
Lasse

Hej Lasse

Er det ikke kun en 1/2 klasse SA reklamerer med at GPX vejer over standarden?

Det kunne være fedt at eksperimentere, som du foreslår, men det er samtidig en pebret fornøjelse, med mindre man finder en line sponsor :-)

Med venlig hilsen

Martin
04-03-2016 19:16
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #11
(04-03-2016 07:21)Renefrh Skrev:  er det "larm" der bekymrer dig Huh

er svært at finde nogle danske test af sharkwave linerne, men på udenlandske forums ser det ud til flere skriver lyden er som ved en mastery texture line..

har tidligere fisket med sharkskin som skydeline, der var lyden ikke noget der irriterede mig, men den var hård ved fingrene..

regner med at jeg skal prøve sharkwave ultimate trout i år, så kan du evt teste den en dag hvis du vil prøve den hans on Cool

Hej Rene

Du må gerne tage sharkskins linen med til en FFFD-kasteaften her i foråret. Jeg vil rigtig gerne prøve denWink

Med venlig hilsen

Martin
04-03-2016 19:20
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
(04-03-2016 19:16)MTL Skrev:  Hej Lasse

Er det ikke kun en 1/2 klasse SA reklamerer med at GPX vejer over standarden?

Det kunne være fedt at eksperimentere, som du foreslår, men det er samtidig en pebret fornøjelse, med mindre man finder en line sponsor :-)

Hej Martin

Jo de reklamerer med ½ klasse, en retklasset femmer skal veje mellem 8,7 og 9,5 gram på 9,15 meter eklsusiv level tip, en 6'er skal veje mellem 9,9 og 10,9 gram. så den der halve klasse ligger altså i et mindre spektrum end det tilladelige udsving i de respektive klasser Wink

SA's mål er at en 5'er GPX skal veje 9,75 gram med samme tolerance som normalt i AFFTA standarden altså mellem 9,35 og 10,15 gram på 9,15 meter.
Så man kan være uheldig at ens GPX'er vejer mere som en normal 5'er eller som en 6'er i den lette ende Blush

Heldigvis er det lettere akademisk, ved vandet har det ikke den store betydning andet end en lidt tungere line for det meste giver de fleste en bedre oplevelse Smile Hvilket jo også lader til at være Tridents opfattelse Wink

Og ja, billige liner vil være fedt Big Grin

Mvh
Lasse

04-03-2016 22:39