Backing
Stefan

Aalborg
Besked: #1
Backing
Hej..

Jeg har fornyligt investeret i et nyt hjul, vil derfor spørge hvilken backing i bruger, og kan man lave løkker på dem?

På mine gamle hjul sidder der noget dacron, som var ret nemme at lave løkker på, men nu kan man jo købe gel spun osv. Er de lige så nemme at lave løkker på, så jeg kan lave en løkke til løkke samling, til min rio coatet skydeline?

Venligst Stefan
19-04-2016 18:07
Adversering
Bendix

Varde
Besked: #2
RE: Backing
Hej

Nu ved jeg ikke hvad du mener med at "lave løkker", men jeg har som regel blot bundet en almindelig løkke knude i mine bagliner, og så lavet løkken stor nok til at hjulet kan gå igennem. Jeg ved ikke hvad den knude jeg laver hedder, men der findes jo også mange forskellige... Så vælg blot en du stoler på.

Jeg har gjort dette med både Dacron, Gelspun og fletliner, og har endnu ikke oplevet problemer. Men det skal også retfærdigvis siges, at jeg kun har haft brug for min bagline een gang. Det var med en arrig Steelhead Hen i BC, og der holdt det hele fint, og fisken blev landet.

Mvh Bendix
19-04-2016 20:02
Bendix

Varde
Besked: #3
Hej igen

En anden ting du kan overveje, som er noget jeg har bedst erfaring med, er blot at binde runninglinen sammen med baglinen med en god og stærk knude. Der findes igen en masse velegnede knuder, som fylder minimalt.

De fleste coatede runningliner er 30 meter lange, og hvor meget er det egentlig man reelt bruger til at kaste med? Så hvis din plan er kunne skifte mellem forskellige runningliner, så betyder det i min verden ikke det store, at man klipper 4-5 centimeter af en gang i mellem, når linen skiftes...

Med hensyn til valg af bagline, kommer det meget an på kapaciteten på dit fluehjul. Er der meget plads, foretrækker jeg Dacron, da det er billigst. Er kapaciteten derimod begrænset, vil jeg anbefale Gelspun eller en flettet spinneline i passende diameter. Men det kommer mest af alt an på hvilke fisk du planlægger at fange med hjulet...

Mvh Bendix
19-04-2016 20:44
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Jeg laver de samme løkker på gel-spun som på dacron - en stor løkke hjulet kan gå igennem. Og ellers tøjrer jeg linen til baglinen med et needle-knot hvor baglinen lige trådes op gennem fluelinen. Eneste "uløselige" problem jeg har med bagline/flueline, er flueliner med monofil kerne???
Jeg vil så samtidig sige at jeg er gået tilbage til dacron - 20 lbs - igen.

Peter

"There is nothing permanent except change"

19-04-2016 22:03
Stefan

Aalborg
Besked: #5
Nu er det jo en coatet mono skydeline jeg har, der er løkker på den. Mit spørgsmål går nok mere på om jeg kan lave en løkke på gel spun (eller lignende bagliner) ved hjælp af en simpel kirurg knude, som jeg kan på min gamle dacron bagline?

Havde også tænkt på om min skydeline ville holde, og ikke blive skåret over af den tyndere gel spun, når man bruger løkke til løkke? Tror selv at det nok skal holde, men tænk nu hvis ikke Confused

Venligst Stefan
19-04-2016 22:29
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #6
(19-04-2016 22:29)Stefan Skrev:  Nu er det jo en coatet mono skydeline jeg har, der er løkker på den. Mit spørgsmål går nok mere på om jeg kan lave en løkke på gel spun (eller lignende bagliner) ved hjælp af en simpel kirurg knude, som jeg kan på min gamle dacron bagline?

Havde også tænkt på om min skydeline ville holde, og ikke blive skåret over af den tyndere gel spun, når man bruger løkke til løkke? Tror selv at det nok skal holde, men tænk nu hvis ikke Confused

En dobbelt kirurg burde være nok. Du kan jo altid lige give en lille dråbe (meget lille) sekundlim inden knuden strammes helt op.

Skydelinen binder jeg altid til baglinen med en albright knude. Den er virkelig god når to forskellige diametre skal knyttes sammen.
20-04-2016 08:40
Thorsen

Århus C
Besked: #7
(20-04-2016 08:40)Arnt Christensen Skrev:  En dobbelt kirurg burde være nok. Du kan jo altid lige give en lille dråbe (meget lille) sekundlim inden knuden strammes helt op.

Skydelinen binder jeg altid til baglinen med en albright knude. Den er virkelig god når to forskellige diametre skal knyttes sammen.

Bruger også albright mellem bag- og skydeline. Jeg giver knuden en lille smule Loon uv-knot sense og det samme får linestumpen fra bagline så den smelter sammen med selve baglinen. Det giver mening når man laver knuden. Fungerer fint på mono men også på coatet skydeline enten på et øje lavet af kærnen eller bare en tavs af blotlagt kærne, hvis man ikke har lavet øje på.

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 20-04-2016 af 15:14 Thorsen.)
20-04-2016 11:54
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
(19-04-2016 22:29)Stefan Skrev:  Nu er det jo en coatet mono skydeline jeg har, der er løkker på den. Mit spørgsmål går nok mere på om jeg kan lave en løkke på gel spun (eller lignende bagliner) ved hjælp af en simpel kirurg knude, som jeg kan på min gamle dacron bagline?

Hvorfor vil du ha gel-spun?

Peter

20-04-2016 15:35
Stefan

Aalborg
Besked: #9
(20-04-2016 15:35)PeterMulbjerg Skrev:  Hvorfor vil du ha gel-spun?

Kunne helt sikkert osse nøjes med dacron, syntes bare ikke jeg har kunnet finde det, i de grejbutikker jeg handler mest i.

Hvis jeg en gang skulle få råd til en udlandsrejse, ville gel-spun nok osse være fint.

Venligst Stefan
(Denne besked var sidst ændret: 20-04-2016 af 16:30 Stefan.)
20-04-2016 16:29
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
(20-04-2016 16:29)Stefan Skrev:  Kunne helt sikkert osse nøjes med dacron, syntes bare ikke jeg har kunnet finde det, i de grejbutikker jeg handler mest i.

Hvis jeg en gang skulle få råd til en udlandsrejse, ville gel-spun nok osse være fint.

Jeg har lige købt 1000 m 20 lbs Cortland Micron backing hos Lionfish til 40 øre pr. meter - det bliver vist ikke billigere. Og til og med kl. 7 er jeg sikker på at 20 lbs er fint - forfanget går sikkert før backingen. Jeg har i hvert fald tænkt mig at nøjes med det til Bonefish turen næste år og skulle man rende ind i en enkelt Permit så er forfanget næppe over 16 lbs alligevel.

Peter

25-04-2016 07:34
skn

Besked: #11
Hej alle Gel-spun brugere.

Når I bruger gel-spun bagline skal I være yderst omhyggelig med knuderne.
Jeg har for år tilbage gennemført rigtig mange test at knuder på gel-spun bagliner.

Selvom jeg var yderst omhyggelig, lykkedes det mig ikke at binde en knude på en gel-spun bagline der kunne holde mere end ca 60% af linens brudstyrke. Den eneste knude der kom så højt op var iøvrigt Bimini Twist knuden (der kan være lidt besværlig at binde).
Flere andre af de kendte bagline knuder holdt kun 30-40% af linens brudstyrke.

Med Dacron liner, hvor der bruges løkker ala' Jan Grünwald (bogen Laks) hvor løkken "vendes" under gennemtrækningen holder typisk op til 95-98% af brudstyrken.

Som tommelfinger regel kan du regne med at en Gel-spun line skal være dobbelt styrke af en Dacron for at holde det samme. Alstå en 20 Lb Gel-spun = 10 Lb Dacron og en 30 Lb Dacron svarer til en 60 Lb Gel-spun.

Af ovenstående årsag bruger jeg aldrig Gel-spun bagliner.......

Søren
28-04-2016 20:45