Majfluer - er de ved at være i gang?
JesperVangMøller

Besked: #1
Majfluer - er de ved at være i gang?
Halløj,

Jeg vil bare høre om der er nogen her på forum, der ved om majfluerne er aktive i de jyske åer?

Jeg har en tysk ven, som bor i Berlin, og der plejer majfluerne at være i fuld gang på nuværende tidspunkt, men han melder om meget lidt insektaktivitet i de åer han normalt finder dem i?
Normalt plejer majfluerne dernede at være et sted mellem 10 og 14 dage før de jyske rører på sig.

Jeg bor selv i København, så jeg ved ikke hvordan det ser ud i år?

Knæk og bræk

Jesper
24-05-2016 13:00
Adversering
Bech

Randers
Besked: #2
RE: Majfluer - er de ved at være i gang?
Hej Jesper.

Jeg har været en del ude på det sidste, og har ikke observeret ret meget aktivitet. Dog var der lidt Rhodani i sidste uge. Men jeg tror at det sker en af dagene...

-Rasmus

“When life gives you lemons, you go sell some of your grandma’s jewelry and you go clubbin" - Jean Ralphio!

http://www.urbanflyfishing.dk
24-05-2016 16:36
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Om 2 - 3 uger vil der nok være gang i løjerne. De burde i virkeligheden hedde junifluer.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
24-05-2016 19:38
martin_b

Sønderjylland
Besked: #4
I Sønderjylland er der efterhånden MANGE majfluer der klækker, og i dag eller i morgen tror jeg at fiskene "skifter over" til at æde dem, og SÅ starter det Smile
25-05-2016 08:24
JesperVangMøller

Besked: #5
Tak for svarene - det lyder som om det er en smule forsinket i år, men på vej i gang. Det gør ikke så meget, da jeg først kan komme til Jylland næste weekend Wink

Hvor jeg ryger hen ved jeg ikke endnu, men håber at kunne læse lidt om hvor der er/har været klækninger og så tage den der fra.
Hvis nogen har tips tager jeg gerne imod dem med kyshånd på en privat besked.

Knæk og bræk til alle der skal ud med de lette stænger og lege med tørfluer og Danica (hold op, hvor jeg savner at bo i Jylland!)

Mvh

Jesper Vang Møller
25-05-2016 12:54
klgre

Aalborg
Besked: #6
Hej.

Hvor lang tid varer perioden med majfluer, og på hvilket tidspunkt af dagen er fiskeriet bedst.

Hilsen Klaus Gregersen
30-05-2016 14:24
martin_b

Sønderjylland
Besked: #7
Perioden er ca. 3 uger startende sidst i maj. Det er i gang nu, og er nok forbi når vi når til midt i juni. Både i de Sønderjyske vandløb jeg fisker, og i øvre Gudenå, er fiskeriet bedst fra kl. 17 og frem til solnedgang. Der er som regel langt mellem både fisk og insekter tidligere på dagen.
(Denne besked var sidst ændret: 30-05-2016 af 19:00 martin_b.)
30-05-2016 18:59
Adversering
klgre

Aalborg
Besked: #8
Hej.

Så er majfluerne set i Nordjylland.

Venlig hilsen KG
01-06-2016 07:54