Flue - børsteorm brown olive (A.Jensen)
stangsvingeren

Besked: #1
Flue - børsteorm brown olive (A.Jensen)
Jeg har netop købt denne flue fordi jeg nu ville prøve for første gang at fiske med en imitation af børsteorm. Det skulle jo også være den rigtige årstid nu. Lidt dum at fiske med. Den bageste krog har tendens til at vikle sig op om fluens foreste del, ca. i hver anden kast. Ellers en fin flue med mulighed for god bevægelse. Hvad er jeres erfaringer med denne type flue? Skal man bare leve med dette problem eller findes der måske bedre fluer i dette mønster?

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

stangsvingeren.dk - lystfiskeri på overfladen og i dybden
27-03-2010 15:23
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #2
RE: Flue - børsteorm brown olive (A.Jensen)
Hej Stangsvnger Wink

Er det med fluestang eller spinnestang?

Jeg var ude med spinnestang (spin-flue) med bombarda-flåd. Havde samme slags børsteorm-flue på og havde nul problemer.
Hvis spin-flue, hvordan er dit setup?

Mvh
Stig
27-03-2010 20:04
stangsvingeren

Besked: #3
Hej Stig,

Tak for din respons :-) Hmmm ... jeg fisker med bombarda og flue, så måske bare en brugerfejl. Jeg har dog lagt mærke til at problemet er værst, når det er vindstille. Mit setup er flettet hovedline og flourocarbon som forfang. Ellers bluefox bombarda og afstandsrør mellem forfang og hovedline.

Hilsen stangsvingeren

27-03-2010 21:07
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Lige inden bombardaen er helt ude i kast og bare falder ned, der tager du fat i linen og strammer let til, på den måde kommer der lidt modstand og fluen vil plumpe i vandet foran bombardaen, det du oplever nu er at fluen i vindstille eller modvind falder ned bagved hovedlinen og så hægter den.

/Allan

http://www.customflies.dk
27-03-2010 21:49
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Jeg har gode erfaringer med følgende:

Børste orm

Den er rigtig dejlig nem at kaste med også på fluestangen .. Og den virker ganske udemærket

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
27-03-2010 21:53
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
Jeg bruger følgende:

Spinnestang -- fletline -- bombarda-flåd -- vatpind -- swivel -- 2 meter forfang -- flue

Jeg bruger bare en plastik-vatpind (uden vat Wink ) som styrepind til forfanget.
Som A.O. skriver så sætter jeg lige hånden på hjulet lige inden bombarda-flåddet rammer vandet, så retter forfanget sig ud.

Men det kunne jo være at lige dén flue du bruger, der bare driller. Prøv at skifte til en anden børsteorm-flue, feks. som Klaus linker til. Dem har jeg også og de fangede da havørred sidste forår Wink

Mvh
Stig
27-03-2010 22:06
stangsvingeren

Besked: #7
Tak for tippet vedr kastet, det må jeg prøve ... :-)

stangsvingeren

29-03-2010 17:49
Adversering