Releasetakler - er der nogen der orker?
tmeldgaard

Sorø
Besked: #1
Releasetakler - er der nogen der orker?
Hej alle

Nu har releasetaklerne huseret nogle år, men det er mit indtryk at de ikke RIGTIGT har vundet indpas hos fluefiskerne. Læs mere på https://seatrouting.com/2016/09/21/relea...n-naesten/ og kommentér gerne med dine erfaringer.

Mvh Torben

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Følg mit kystfluefiskeri efter havørred
21-09-2016 16:05
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Releasetakler - er der nogen der orker?
Det er muligt, at krogningsprocenten forbedres en smule(???) - men fisken skal jo have sin chance. Jeg gider simpelthen ikke besværet, og så ser det grimt og "grådigt" ud i mine øjne. Det gælder både spin og flue.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
27-09-2016 11:39
Stoltze

Besked: #3
Jeg er meget på linje med Brandt - det æstetiske er helt sikkert væk. Og så synes det som om, at der kommer et nyt småkrogtackel (semifikseret release/reloose og med rigbits, som man lige har liggende...) med hvert nummer af Fisk & Fri. Er der virkelig behov for alle disse variationer, eller er det fordi, at vi er med i værkstedet og kan følge evolutionen frem til tacklet over dem alle?

Jeg har stor respekt for Jens Bursells tekniske tilgang til fiskeriet, som vel i sin eksperimenteren og søgen efter dokumentation er uden sidestykke. Hvad jeg er mindre imponeret over, det er den lettere fornærmede tone, der nogle gange rammer dem, der ikke umiddelbart føler noget behov for at eksperimentere med disse ting. Et misforstået geni, der bare er forud for sin tid? "Der er efterhånden mange, der bruger disse takler i forskellige varianter på kysten - ofte yngre dygtige fiskere, der ikke er bange for at prøve noget nyt - og som har andet at bruge deres tid på end at sidde på 123nu." Yngre og dygtige fiskere - hvor efterlader det mon os andre Blush

Egentlig startede det vel med rørfluerne, hvor argumentet netop var at undgå monsterstore enkeltkroge i 8/0 og 10/0 med betydelig brækstangseffekt og bare "nøjes" med en størrelse 2 trekrog i enden på en 3" rørflue.

I forhold til catch-and-release synes jeg dog, at der er en meget stor pointe med småkrogstacklerne, da de utvivlsomt efterlader et meget mindre krogsår. Specielt til geddifiskeri med gummi er det muligt at fiske med væsentlig mindre kroge. Om man så overhovedet skal tillade dette fiskeri (behøver jeg at sige laks i vestjyske åer), det er så en anden snak...

Har jeg selv prøvet? Nej. Har jeg tænkt mig at prøve? Måske...

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
29-09-2016 21:28
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #4
Jeg har fortsat til gode at prøve et releasetackle. I forhold til kystfiskeri er jeg dog tilfreds med at bruge enkeltkrog, og hvis jeg ind i mellem mister en fisk på den konto, er det OK. Releasetacklet er i mine øjne en teknisk løsning på et problem, som jeg ikke har. Sidst men ikke mindst øver et releasetackle større vindmodstand, og derfor er det mere besværligt at kaste med sammenlignet med en tilsvarende krogflue.

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 01-10-2016 af 13:00 MTL.)
01-10-2016 12:56
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
3-kroge og modhagere hører bare ikke hjemme i fluefiskeriet - eller spinnefiskeriet - efter min mening Dodgy

Peter

"There is nothing permanent except change"

01-10-2016 17:28
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
Nu har jeg ikke sat mig særlig grundigt ind i det der med releasetackel, men jeg synes at noget af det æstetiske ved en smukt bundet flue ryger fløjten med sådan et setup ......... og så er det mindre velegnet til en str 16 Blue Dun Big Grin

- Allan
01-10-2016 17:58
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #7
(01-10-2016 17:28)PeterMulbjerg Skrev:  3-kroge og modhagere hører bare ikke hjemme i fluefiskeriet - eller spinnefiskeriet - efter min mening Dodgy

Synes det giver mening at bruge en lille trekrog i rørfluerne til åen. Som Stoltze skriver, så er det er mere skånsomt end en stor grov enkeltkrog, hvis fisken skal genudsættes. Et releasetackle vil muligvis give mening i åen, men det er mere enkelt at proppe en trekrog op i et rør.

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 01-10-2016 af 18:13 MTL.)
01-10-2016 18:00
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
(01-10-2016 18:00)MTL Skrev:  Synes det giver mening at bruge en lille trekrog i rørfluerne til åen. Som Stoltze skriver, så er det er mere skånsomt end en stor grov enkeltkrog, hvis fisken skal genudsættes. Et releasetackle vil muligvis give mening i åen, men det er mere enkelt at proppe en trekrog op i et rør.

Jeg ved ikke om du har prøvet at vriste sådan en trekrog ud af kæften på en ørred der har alle 3 kroge siddende? Og med modhagere bliver det ikke nemmere Wink
Enkeltkrogen, uanset størrelse, uden modhager, ryger ud på et sekund. Hvor store enkeltkroge bruger I ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

02-10-2016 14:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Enkeltkrog str. 10, 8 og 6 - mest de to mindste størrelser og ofte uden modhage. Jeg oplever ikke flere afhoppere pga. den manglende modhage.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-10-2016 19:05
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Sådan en str. 16 owner trekrog med modhagerne klemt ned kommer let og smertefrit ud igen med den rette krogløser Smile

Har endnu tilgode at kaste mig ud i release tacklerne, selv ikke da jeg fiskede karper var mine tackler så avancerede Blush er dog begyndt at bruge små intruder shanks til mine kystfluer, og der er det en lille trekrog der sidder på loopet, kaster forrygende og de ser nu også ret godt ud Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
02-10-2016 22:19
killerbug

Besked: #11
Lidt off topic, men efter at have set en Musky på en meter og fyrre, der under en lufttur smed både agn og relase tackel ad h til, er jeg også forbeholden.
04-11-2016 18:10