Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Simpel Kutling
Bendix

Varde
Besked: #1
Simpel Kutling
Dette er en meget simpel imitation af en Kutling, som med rette også kunne kaldes en brun Wolly Bugger, da det ret beset er samme flue.

Jeg har i de sidste 4-5 år haft stort held med denne flue i efteråret, hvor ikke så få Havørreder har ladet sig lokke af dette simple mønster. Det har naturligvis primært været farvede fisk, men fluen har også fanget mange blanke Havørreder, med en smuk Overspringer på 55cm som den største.
Sidst fluen var i aktion, lokkede den eksempelvis hele 4 Havørreder i fordærv, og den fik også en stor Regnbueørred på godt 4kg fra udslippet i Assens til at hugge. Den gav en hård fight på min klasse 5 stang, som jeg ikke glemmer foreløbigt...

Fluen er let at binde, og jeg binder den således:

Krog: TMC 811S str. 4 (eller tilsvarende)
Tråd: Rød
Hale: Brun marabou med 2 strå guld Crystal Flash
Krop: Hare dubbing indfarvet Rusty Brown
Kropshackle: Brun grizzly høne
Øjne: Store sølv kuglekæde øjne

Når fluen er bundet, krattes kroppen lidt op med et stykke velcro, og hovedet lakeres.

Fluen fiskes bedst med lidt fart på, det vil sige hurtige korte træk i linen, med kortest mulig pause mellem tagene. Lav eventuelt et "spinstop" på 5-15 sekunder i ny og næ, da jeg ofte har oplevet at få et hug ved dette. Faktisk har jeg et par gange oplevet, at når kastet er lavet, så er fluen blevet taget mens jeg har ladet fluen synke, inden jeg overhovedet er begyndt på at trække fluen hjem...

God fornøjelse ved stikket!

Med Venlig Hilsen Bendix

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

01-11-2016 12:50
Adversering
Aggergaard

Fraværende
Besked: #2
RE: Simpel Kutling
Fin flue Bendix, men synes nu at den ligner mere en børsteorms flue? Tongue
01-11-2016 19:01
Bendix

Varde
Besked: #3
Ja, det har du helt ret i... Men ideen med fluen har nu altid været, at det skulle være en brun udgave af en flue, i stil med kendte mønstre som Magnus, Grå Frede og lignende.
Jeg har som nævnt udelukkende brugt fluen i efteråret, men det kunne jo være, at den skulle have et forsøg her til foråret... Det kunne vel ikke gå værre, end at man gik hen og fangede en Havbamse...

Mvh Bendix
01-11-2016 20:43
Aggergaard

Fraværende
Besked: #4
(01-11-2016 20:43)Bendix Skrev:  Ja, det har du helt ret i... Men ideen med fluen har nu altid været, at det skulle være en brun udgave af en flue, i stil med kendte mønstre som Magnus, Grå Frede og lignende.
Jeg har som nævnt udelukkende brugt fluen i efteråret, men det kunne jo være, at den skulle have et forsøg her til foråret... Det kunne vel ikke gå værre, end at man gik hen og fangede en Havbamse...

Mvh Bendix

Der tror jeg, at den for alvor vil komme til sin ret Smile
02-11-2016 15:03
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Det er en rigtig fin flue du har fået bundet der.

Enig den kan godt gå som børsteorms flue, men stadig en alsidig flue og ser godt ud.
Kan godt li den beskrivelse af den, giver gode muligheder for andre også lave en Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
05-11-2016 09:55