allround #4 WF til kyst og å??
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
allround #4 WF til kyst og å??
Kan det lade sig gøre???

...så blev jeg sørme ramt af en svag gang FTAS fremprovokeret af den kære Hr. Bech Smile

Jeg har genkøbt en SAGE ZXL 486, som jeg vil bruge i Villestrup å, når jeg ikke skal fiske med alt for store fluer samt til de vindstille dage/aftener i fjorden med mindre fluer og/eller skumfluer i overfladen. Til det øvrige å-fiskeri bruger jeg en #6 eller #7 og til fjorden en let #7.

Jeg har et udemærket hjul, som passer til stangen og skal derfor se om jeg nu kan finde en line, som kan bruges begge steder. På hjulet i dag sidder der en Loop Opti Creek WF #4, men til fjorden syntes jeg at klumpen er alt for kort (vist kun ca 6 meter) og selve linen er så vidt jeg husker kun ca. 20 meter. Jeg tænker på en Opti Stream, men her bliver klumpen dog ikke meget længere - omvendt skal den jo heller ikke være på 12-13 meter når jeg skal kunne bruge den i Villestrup å, hvor der ikke altidf er meget at give af i bagkastet

Hvad vil I anbefale?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
23-11-2016 17:50
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: allround #4 WF til kyst og å??
Loop Evotec 100 kunne være et bud ........ den har ca 10 meter klump.

Mvh
Allan
23-11-2016 21:20
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
(23-11-2016 21:20)Allan Wermuth Skrev:  Loop Evotec 100 kunne være et bud ........ den har ca 10 meter klump.

Mvh
Allan

Tak Allan!!

Jeps - jeg har også kigget på Vision Nite og Loop Evotec 85

Der er heldigvis god tid til foråret, hvor den "nye" stang er tiltænkt Smile

Mv

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
24-11-2016 09:29
ZZZ

Fraværende
Besked: #4
Et bud kunne være en Salmologic WFShooter som har følgende mål:
12 grams/185 grains belly 7.9 meters/26 feet, med en længde på 27m.
Hvis du kan finde en Zpey Zhooter WF, så har den ca. samme mål, men sikkert til en bedre pris.Wink

Mvh Henning
24-11-2016 09:33
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Et andet bud kunne være en Outbound short 5'er når du alligevel kigger efter korte skydehoved agtige liner, den har 9 meters klump på 13 gram. Og de er jo ofte på tilbud rundt omkring Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
24-11-2016 14:32
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
(24-11-2016 14:32)L.K. Skrev:  Et andet bud kunne være en Outbound short 5'er når du alligevel kigger efter korte skydehoved agtige liner, den har 9 meters klump på 13 gram. Og de er jo ofte på tilbud rundt omkring Smile

Mvh
Lasse

Jeg har faktisk forsøgt mig med en Outbound en gang - den lange variant og fandt aldrig helt melodien med den - måske er den korte anderledes?

Jeg kom også i dag i tanke om den gamle Loop Opti Stillwater - den havde vist en klump på ca 10 meter, hvilket måske kunne gå i åen?

Det er vist et kompromis jeg er ude i og en let (dog dyrere) løsning er at købe to liner og et ekstra hjul/spole Angel

24-11-2016 20:21
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(24-11-2016 20:21)Nikolai Kaad Skrev:  Det er vist et kompromis jeg er ude i og en let (dog dyrere) løsning er at købe to liner og et ekstra hjul/spole Angel

Det sidste der - det lyder som noget, der kan bruges. Fluegrej og kompromisser - nej-tak! Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
25-11-2016 14:27
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
(25-11-2016 14:27)Brandt Skrev:  Det sidste der - det lyder som noget, der kan bruges. Fluegrej og kompromisser - nej-tak! Cool

...og så er vi pludselig tilbage hvor vi startede Smile

God weekend!!! Smile

25-11-2016 14:33
Stoltze

Besked: #9
Jeg har også en ZXL 486-4, som jeg bruger i Trend å, der vel er ret sammenlignelig med Villestrup. Jeg synes, at den stang spiller godt med en SA Short Belly Taper (SBT) i #4. Jeg har brugt stang+line en enkelt gang ved en p&t. Det fungerede til listefiskeri langs bredden, men det er ikke et "kaste langt"-line.

OT: Min anden "Trend-stang" er i øvrigt en XP 590-4, som jeg så bruger med en SBT #5. Det er helt vildt en forskel der er på de to sammensætninger. Meget, meget mere magt, når det blæser. Og omvendt meget mere delikat med #4 når vejret er til det.

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
(Denne besked var sidst ændret: 25-11-2016 af 22:56 Stoltze.)
25-11-2016 22:50
Stoltze

Besked: #10
Citér:Et bud kunne være en Salmologic WFShooter som har følgende mål:
12 grams/185 grains belly 7.9 meters/26 feet, med en længde på 27m.

Den SBT-line, der har tilsvarende dimensioner, hedder i øvrigt WF-6-F. Bortset fra, at det er de forreste 30 fod og ikke kun klumpen der vejer de 12 gram Dodgy

Beskrivelse af SBT - taperdesign vist længst nede...

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
25-11-2016 22:54
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
(25-11-2016 22:50)Stoltze Skrev:  Jeg har også en ZXL 486-4, som jeg bruger i Trend å, der vel er ret sammenlignelig med Villestrup. Jeg synes, at den stang spiller godt med en SA Short Belly Taper (SBT) i #4. Jeg har brugt stang+line en enkelt gang ved en p&t. Det fungerede til listefiskeri langs bredden, men det er ikke et "kaste langt"-line.

OT: Min anden "Trend-stang" er i øvrigt en XP 590-4, som jeg så bruger med en SBT #5. Det er helt vildt en forskel der er på de to sammensætninger. Meget, meget mere magt, når det blæser. Og omvendt meget mere delikat med #4 når vejret er til det.

Tak for tippet!! Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det måske er et "håbløst" projekt at finde en allround wf-line til både å og kyst med de kompromis´er der skal indgås. En kortklumpet å-line er nok at foretrække i første omgang - og så kan det være, at der skal findes en ekstra spole til hjulet, som kan indeholde en Loop Stillwater eller Evotec 100 til de gange vind og vejr tillader en tur med en blød #4 i fjorden Smile

Er der forresten en som ligger inde med en ekstraspole til et Loop Nymph? - eller et billigt kvalitetshjul i str #4 Smile

Mvh

Nikolai

26-11-2016 11:44