Klasse 4 kyst
Lars Andersen

Kolding
Besked: #1
Klasse 4 kyst
Jeg går med lidt tanker om at komme igang med det lettere kystflue i år, men er lidt i 7 sind omkring stangvalg. Så er lidt nysgerrig omkring hvad andre bruger i den lette ende på kysten. Har kigget lidt på Orvis Recon indtil videre.
04-01-2017 16:25
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Klasse 4 kyst
Jeg er stadigvæk ret vild med min gamle TCX #4. Den kommer ikke på pension foreløbig. Jeg har ikke kastet med den model, som du nævner, men den vil givet vis være et godt bud set ud fra, hvad der skrives om den. Du kunne være heldig at falde over en af de sidste Sage One stænger, der pt. sælges ud til spotpriser. Jeg fandt for nylig en til halv pris, og kom til at købe den - ups!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
05-01-2017 15:35
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
CTS Affinity X i kl. 4 er ret populær til kystbrug.

Peter

"There is nothing permanent except change"

06-01-2017 12:18
jandersen

Besked: #4
hejsa.
jeg har en recon i # 4 som jeg bruger på kysten.
jeg fik den i sommer i bytte for en gammel orvis silver label som jeg desværre knækkede.
efter lidt start vanskeligheder med at finde en line er jeg nu blevet glad for den.
Jeg bruger en A Jensen vector wf #5, og det funker fint. Den smider uden problemer ( i lidt med vind) hele linen og lidt ekstra ud.
Jeg fisker kun med den, også når det blæser.
Det eneste tidspunkt den er lidt træls, er når jeg har meget kraftig vind lige i ryggen, så kniber det med at strække linen i bagkastet.
jan
30-01-2017 15:20
Aggergaard

Fraværende
Besked: #5
Er lidt nysgerrig.

Hvilke præferencer tiltænker du dig, når du søger en #4 til kysten?

Jeg spørger fordi jeg selv har leget med tanken om noget lettere grej(#5), til de lidt stille dage/fjorden. Pt bruger jeg en Sage One #7 som gør det fremragende, som allround. Mine tanker har udelukkende gået på vægten af grejet. Det som taler imod at gå den vej skulle være, at når vi taler om nænsomt og hurtigt at kunne genudsætte de små fisk, samt nedgængerne, så er en klasse 6/7 i min optik det optimale valg.

Mvh Aggergaard Smile
31-01-2017 20:46
klgre

Aalborg
Besked: #6
(31-01-2017 20:46)Aggergaard Skrev:  Er lidt nysgerrig.

Jeg spørger fordi jeg selv har leget med tanken om noget lettere grej(#5), til de lidt stille dage/fjorden. Pt bruger jeg en Sage One #7 som gør det fremragende, som allround. Mine tanker har udelukkende gået på vægten af grejet. Det som taler imod at gå den vej skulle være, at når vi taler om nænsomt og hurtigt at kunne genudsætte de små fisk, samt nedgængerne, så er en klasse 6/7 i min optik det optimale valg.

Mvh Aggergaard Smile

Det lyder til at du skal have en Sage One 586. Der er stadig nogle af dem på tilbud.
01-02-2017 13:53
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7

Mvh Aggergaard Smile

Nedgængere og småfisk landes altid hurtigt med 0,26-forfangsspids og derover uanset hvilken klasse stangen er påtrykt. I åen kan der måske være en fordel med en stivere stang til at holde nedgængeren fri af egen bred. Jeg nyder især det lette grej til fjordfiskeri - f. eks. i Mariager. En lidt bundstiv 5'er klarer fighten lige så hurtigt som din 7'er, hvis du bruger samme forfang.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-02-2017 15:43
Adversering
Lars Andersen

Kolding
Besked: #8

Mvh Aggergaard Smile

Det er også vægten af grejet jeg hovedsageligt tænker på, når jeg gerne vil ned i klasse 4. Og så har Jeg bare en forkærlighed for det helt lette og fine grej

Mvh
Lars
(Denne besked var sidst ændret: 03-02-2017 af 22:08 Lars Andersen.)
03-02-2017 20:41
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Som Brandt skriver, så kommer man langt med et solidt forfang.

Jeg ser ingen problemer ved klasse 3 eller 4 på kysten, hvad angår fight af normale kystørreder.

Udfordringen er vel nærmere, at de tilhørende lette liner sætter begrænsninger for, hvor store fluer og hvor meget vind man kan håndtere.

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 04-02-2017 af 11:23 Claus Bech-Petersen.)
04-02-2017 10:15
Tim Hansen

Langå
Besked: #10
Hej Lars
Jeg bruger en ældre Sage tcr #4 til 90% af mit fiskeri, som godt nok overvejende er i Mariager fjord. Jeg synes ikke det giver nogen problemer i fight og landing. Tcr'en er kendetegnet ved at være forholdsvis tung ift. Sin klasse og med en rigtig solid rygrad (hurtig), trods det synes jeg den opfører sig pænt med er skydehoved på 12 gram. Kan du finde sådan en tcr, tror jeg du bliver mægtig glad for den. Held og lykke med dit stangvalg, og god aften.
Venligst Tim Hansen
20-02-2017 23:22
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11
(04-01-2017 16:25)Lars Andersen Skrev:  Jeg går med lidt tanker om at komme igang med det lettere kystflue i år, men er lidt i 7 sind omkring stangvalg. Så er lidt nysgerrig omkring hvad andre bruger i den lette ende på kysten. Har kigget lidt på Orvis Recon indtil videre.

Hvorfor ikke vende dit spm. lidt på hovedet. Det er jo som Claus er inde på. Fluestørrelse og vind som påvirker og vanskeliggør fluefiskeri på kysten i de lette klasser. Der kunne dit spm. lyde, Hvilken er den letteste line som kan dække disse behov?

Et skydehoved ca. 10 meter på 8, 10, 12 eller 14 gram.

Hvilken stang kaster bedst med denne line? Lad her være med at skele til # over håndtaget. Det kan sagtens være at den stang du foretrækker, til at kaste et 12 grams hoved ikke stemmer overens med dit ønske om en #4 stang.
På min klasse 6 stang har producenten skrevet #7 ovenfor korken. Men den er ligeså let som de fleste #6 stænger og den kaster rigtigt fint med et 10 meter, 14 grams hoved. Så i min bog er det en #6 Smile

God fornøjelse med den stang som valget falder på Smile

Venligst,

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
26-02-2017 13:52
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Hmm 14 gram line på 10 meter, det er da en klasse 7 1/2 line, så det er vel egentlig klassen på grejet Wink

Fight af sløve fisk som havørreder og den slags, der afgøres hurtighed af fiskeren og ikke af hvor stiv ens stang er.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-02-2017 15:06