Sønderup Å nyt
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Sønderup Å nyt
Chris havde ofte telefonen fremme i matematiktimen. Det var helt ok, for jeg vidste, at nu skulle klasselæreren se den seneste fangst, hvad enten det var Chris selv eller hans far, Ole, der var fangeren. ikke sjældent var der massive fisk på over 5 kg på skærmen. Altid var de fra Sønderup Å.

En sommerdag sludrede jeg med Cris' far på sidelinien af den lokale boldklubs baner. Drengene spillede fodbold - de gamle udvekslede røverhistorier fra fiskevandet. Så fortalte Ole, at han var ved at skrive på en bog om Sønderup Å. Det lød interessant - ikke mindst på baggrund af røverhistorierne og alle billederne på Chris' telefon.

Forleden dag (5 år senere) kom en SMS fra Ole. Bogen var udkommet. Det er nu 4 år siden, at jeg havde min seneste matematiktime med Chris, og jeg er har den mellemliggende tid ikke mødt hans far, så det var noget af en overraskelse. Dagen efter hentede jeg mit eksemplar hjemme hos familien.

Bogen handler om havørredfiskeri i Sønderup Å, men alle, der bedriver fiskeri i lignende småvandløb vil få masser af inspiration. Derudover indeholder bogen en perlerække af rørende fortællinger om far/søn-fiskeri. I dag er Chris 16 år. Han blev meldt ind i den lokale forening ved fødslen(!) - og det må siges, at knægten har fået noget ud af den vuggegave.

Hvis du er blevet nysgerrig, så linker jeg til familieforlaget her:

http://naturfiskeri.dk

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 14-01-2017 af 14:15 Brandt.)
13-01-2017 22:49
Adversering
Stoltze

Besked: #2
RE: Sønderup Å nyt
Hej Jørgen

Tak for linket - altid spændende, når der sker noget nyt på fiskebogsfronten. Og at det handler om havørreder i mindre vandløb, det gør det jo ikke ringere Blush

Men... De senere år har der været et par håndfulde af denne type bøger: Entusiastiske fiskere, der ofte er dygtige fangere, nedskriver om ikke erindringer, så i hvert fald deres oplevelser ved åen. Traditionelle forlag vælges fra (eller også er det omvendt), og det hele udgives privat. Og her er det altså, at kæden nogle gange hopper af for mig. Teksten er sjusket skrevet, fyldt med stavefejl og konstruktioner, der bryder med enhver logik. Fotos og illustrationer, der teknisk set er elendige og nogle gange ikke illustrerer andet end "mand med fisk fanget på stang". I nogle tilfælde er det hele smurt så tyndt ud, at man ikke kan lade være med at tænke "less is more". Forlagenes redaktører gør som regel et godt stykke arbejde med at transformere et manuskript til en færdig bog. Den funktion er sjældent udfyldt i de private udgivelser.

Nuvel, kan de ikke være lige meget, hvis bogen er fyldt med gode og anvendbare tips, som man på trods af stavefjel og uskarpe billeder kan tage med til åen, søen eller kysten? Jo, måske. Men grunden til, at jeg igen og igen læser Lidman og Saabye, Gierach og McGuane, det er ikke for at få tips. Det er fordi det er blændende skrevet. Der er nogle få, der formår at kombinere det velskrevne og det informative. Grünwald og Falkus er to fornemme eksponenter.

Jeg er sikker på, at Ole Lundis' bog om Sønderup å er rigtig fin, og mon ikke også at den bliver anskaffet til samlingen, der egentlig burde reduceres og ikke udvides. Men alligevel skulle jeg lige have luft: Der er så mange skribenter in spe med så meget på hjerte, hvor resultatet sjældent bliver af blivende værdi. Og det er synd.

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
14-01-2017 11:09
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Hej Stoltze
Ingen bliver en William Shakespeare blot fordi de sætter sig bag et tastatur og skriver en bog. Men heldigvis er der stadigvæk nogle, der lever deres idéer ud - og der er ingen retfærdighed i, at en ny fiskebogsforfatter skal sammenlignes med Lidman og Saabye, bare fordi han har noget på hjerte. Jeg har læst bogen og kan fortælle, at det ikke er stavefejl, der fylder siderne - kun et enkelt sted i en billedtekst bemærkede jeg et morsomt dobbelt-S i ordet majsspringer" ;-) . Ole skriver selv i indledningen, at de professionelle fotos er suppleret af nogle snapshots taget on lokation i situationen. Det er lige i bogens ånd.
Mon ikke Ole først og fremmest har skrevet bogen for Chris', familiens og egen skyld? Det kunne jeg sagtens forestille mig. Men for mit vedkommende gav den mig sparket til at finde mig tilrette på plads 10 på Halkjærforeningens venteliste. Bogen gav i den grad fiskefeber og længsel efter at besøge nogen af de beskrevne lokaliteter. Det er for mig rigelig grund til at anbefale bogen. Gensynet med Chris er så for mig noget helt særligt.

14-01-2017 14:51
Stoltze

Besked: #4
Hej igen

Som jeg skrev, så skulle jeg lige have afløb for nogle sammensparede betragtninger omkring det at skrive bøger. Jeg håber, at det var tydeligt, at det ikke på nogen måde var myntet på Ole Lundis' bog.

Min banale pointe, som jeg håber at aspirerende fiskebogsskribenter tager til sig, kan sammenfattes sådan her: Få en person, der både kan læse og skrive, til at arbejde materialet igennem, og vær klar til at knokle nogle ekstra timer, med at få det håndværksmæssige på plads.

Vi har tidligere snakket sammen om Anders' bog om Lindenborg å. Her er det ret tydeligt, at det redaktionelle arbejde ikke har haft topprioritet. Alligevel (og med fare for at modsige mig selv) var det bog, som jeg nød at læse fra ende til anden, men det skyldes nok primært, at jeg så at sige er vokset op ved denne å, og kender (eller har hørt om) en del af de medvirkende. Jeg har kæmpe respekt for den indsats, der ligger bag sådan en produktion - det må der ikke herske tvivl om - men produktet ville alt andet lige være blevet løftet med en kyndig korrekturlæser.

Så med fare for at fremstå som en Jeronimus, så vil jeg alligevel håbe, at det håndværksmæssige får det løft, som materialet berettiger til. Og så vil jeg glæde mig til at læse om Sønderup å.

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
14-01-2017 17:58
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Der kommer sandt at sige ikke ret mange bøger om havørredfiskeri i åen, så jeg har også kigget lidt interesseret på den - og fravalgt at købe på grund af cirka samme overvejelser, som Peter lufter.

Jeg har set et par omtaler af bogen, men jeg har ikke kunnet finde hverken lektørudtalelse eller anmeldelser - hvis der er links til den slags, vil jeg være meget interesseret.

Claus

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 15-01-2017 af 19:27 Claus Bech-Petersen.)
15-01-2017 19:26
Claus Rasmussen

Besked: #6
Kan varmt anbefale bogen ”Havørredfiskeri i mindre vandløb”.
En sjælden god bog om lystfiskeri.Bogen har et højt fagligt niveau og er samtidig underholdende læsning.
Kan varmt anbefales til både øvede og mindre øvede lystfiskere.
Mangler du inspiration/motivation til den kommende sæson - så er det god læsning.

Claus Rasmussen
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2017 af 08:41 Claus Rasmussen.)
27-01-2017 08:40
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(27-01-2017 08:40)Claus Rasmussen Skrev:  Kan varmt anbefale bogen ”Havørredfiskeri i mindre vandløb”.
En sjælden god bog om lystfiskeri.Bogen har et højt fagligt niveau og er samtidig underholdende læsning.
Kan varmt anbefales til både øvede og mindre øvede lystfiskere.
Mangler du inspiration/motivation til den kommende sæson - så er det god læsning.

Claus Rasmussen

Hej Claus - naturligvis skal man have bogen, hvis man har hang til havørredfiskeri i jyske små-åer. Fiskene er ikke mindre end i de store åer, men fiskeriet er meget mere intenst. Det mærkes også i bogen.

27-01-2017 15:54
Adversering