Switch stænger
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Switch stænger
Hej

Er der nogen der har erfaring med - og en mening om de nye switch stænger fra f.eks. Echo, Loop, Z-spey, Sage og Scierra?

Hvordan kaster de 1-hånds/2-hånds?
Med hvilke liner fungerer de bedst?

Når jeg spørger er det fordi jeg har Odense Å som hjemvand. På de større og mere strømfyldte stræk synes jeg sommetider, at 1-hånds stangen er for klein og at 2-hånds stangen er for grov?

Jeg har en gammel RST M1 11' 1½ hånds stang (1-hånds med forlænget butt - intet er nyt under solenBig Grin).. men den finder jeg nu om dage toptung og kedelig når den bruges som 1-hånds..
.. har moderne teknik udviklet noget, der er værd at komme efter?

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-08-2009 03:35
Adversering
kasper w

Besked: #2
RE: Switch stænger
Hey Martin
Først ville lige høre hvor i åen du havde tænk dig at bruge den ? Jeg går selv med en Scierra hms 11,8 klasse 7-8 om foråret og vis der er meget vand om efteråret. Har gået med den i 3 år nu og har været super tilfreds med den. kaster også godt med tungere liner.Men du kan bare sige til så kan du da prøve den en dag vis du har løst.
06-08-2009 11:43
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Kasper
Jeg fisker på det meste af sammenslutningens vand fra Borreby og nedstrøms. Jeg er dækket meget godt ind med både 2-hånds og 9 fods 1-hånds - ellers tak for dit venlige tilbud.Smile
Det er mere nysgerrighed - fordi jeg aldeles mangler erfaring med switch stængerne og deres egenskaber..
Opleves de som en tung 1-hånds eller som en let 2-hånds?Undecided
F. eks. en stang som Echo SR 10,1' #6 .. vil den køre fint med mine 1-hånds SH til #6 - eller skal den have mere vægt? .. den slags nysgerrighedCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
07-08-2009 01:46
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Martin

Citér:Opleves de som en tung 1-hånds eller som en let 2-hånds?

Ja (det er lidt det samme er det ikke Wink)

Citér:F. eks. en stang som Echo SR 10,1' #6 .. vil den køre fint med mine 1-hånds SH til #6 - eller skal den have mere vægt? .. den slags nysgerrighed

Hvilke skydehoveder bruger du da til din 6'er?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
08-08-2009 01:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(08-08-2009 01:42)karlsson Skrev:  Hej Martin

Citér:Opleves de som en tung 1-hånds eller som en let 2-hånds?

Ja (det er lidt det samme er det ikke Wink)

Citér:F. eks. en stang som Echo SR 10,1' #6 .. vil den køre fint med mine 1-hånds SH til #6 - eller skal den have mere vægt? .. den slags nysgerrighed

Hvilke skydehoveder bruger du da til din 6'er?

Mvh
Lasse

Godt ord igenCool .. det jeg mener er, om den er behagelig at kaste med 1-hånds - eller om den opleves tung - hvilket jo også har med egnet linevægt at gøre..?
I Åen bruger jeg typisk ca. 14-16g på en 8-10 meter i #6- mens det med egentlige 2-hånds stænger vel er meget normalt med omkring 20g i samme længde og klasse?
Jeg vil frem til, at jeg godt kunne tænke mig en 1-hånds stang, hvor jeg kan bruge de ekstra 2 fod til at styre udfiskningen - og stadig kaste med de lette liner jeg er vant til jvf. ovenstående?!

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
08-08-2009 08:08
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Martin

Ok!
Nej de er ikke "lette" at kaste med enhånds. Det der kommer i vejen er ikke så meget det at de kræver tungere skydehoveder, som du selv nævner omkring en 20 gram for 10 meter med en stang der står 6 på. Altså i samme boldgade som en normal enhånds der står 8 på Angel
Men at de er laaaaange i forhold til det vi normalt render rundt med. Personligt knækker kurven for mig efter 9 fod, og jo mere over 10 fod vi kommer, jo mindre gider mit håndled at være med.
Så svaret er egentlig at det er korte tohåndsstænger, som til nød kan kastes enhånds, men træerne gror altså ikke ind i himlen selvom nogen gerne vil have det Wink

Mit kendskab begrænser sig til Echo, Loop og Sage....

Mvh
Lasse

08-08-2009 19:04
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej Lasse

takker!
Det var lige det jeg ville vide..
I tidernes morgen købte jeg en 10,6 fods Daiwa til kysten .. og det var en åbenbaring for mig efterfølgende at finde ud af, hvor meget behageligere det var at kaste med en 9 fods i samme klasse..
Endnu værre var det med en 11 fods 1½ hånds RST M1 #8/9, som jeg engang troede kunne bringe mig uden om min dengang endnu mere elendige færdigheder med 2-hånds .. måtte sgu nærmest gå med kastearmen i slynge dagen efterConfused

PS .. det der Steve Rajeff 190 feet kast du refererer til på 123 .. ved du hvilke omstændigheder blev der kastet under (indendørs/udendørs - vind?)

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
08-08-2009 19:32
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Martin

Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder, men siden det er en national rekord, så er den kastet udendørs og ikke fra platform. Og jeg vil tro at det internationale krav om maks 3 m/s vind nok også er overholdt, men kan ikke finde noget om dette krav på ACA's hjemmeside. Skal gerne spørge Steve hvis du er interesseret?

Mvh
Lasse

08-08-2009 19:57
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
Hej Lasse

Jeg synes bare, at det er helt vildt imponerende..
Har du set ham kaste på de distancer med et SH setup?
Hvordan fanden gør han .. hvor meget overhang - han skyder vel ikke +45 meter line eller hvad?Undecided

Fascinerende og også lidt skræmmende .. at når man selv rammer sin bedste timing .. så mangler man stadig at skyde det meste af længden af en almindelig WF for at være ved grænsen af det mulige!Cool

... ka' lettere fatte ultra-distancer med helline ..der er ligesom mere teknik at arbejde med?!

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
08-08-2009 22:48
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Martin

Har desværre ikke set Steve kaste med enhånds til de distancer andet end på video. IRL har jeg kun haft fornøjelsen af helliner og tohåndscasting udstyr. Men der er ikke noget at hente udi mega overhang. Så ja der er tale om at skyde ret meget line akkurat samme teknik som gør sig gældende for dem der smider ultra distancerne med helliner, deres skydehoveder er bare længere Angel

Mvh
Lasse

Ps. det er altså hverken et flydende eller intermediate hoved som Steve og de andre tunge drenge smider ultra langt med, skal man tjekke sig selv op i den retning så er det fat i noget ekstra fast sink skydehoved$ sjov, ikke at det gør sagen så meget lettere bare som oplysning Wink

08-08-2009 23:45
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(08-08-2009 23:45)karlsson Skrev:  Hej Martin

Har desværre ikke set Steve kaste med enhånds til de distancer andet end på video. IRL har jeg kun haft fornøjelsen af helliner og tohåndscasting udstyr. Men der er ikke noget at hente udi mega overhang. Så ja der er tale om at skyde ret meget line akkurat samme teknik som gør sig gældende for dem der smider ultra distancerne med helliner, deres skydehoveder er bare længere Angel

Hej Lasse

Har du et link liggende .. kan kun selv google mig frem til hellinerne - og jeg vil altså godt se den linehastighed, der trækker 45 meter skydeline med sigCool

.. selvfølgelig er teknikken den samme .. men der er alligevel en eller anden forskel på at bære 28 og skyde 20 .. og så på at have 10 at arbejde med - og skyde næsten 50!Cool

Er klar over, at du har en pointe mht. densitet på SH ... men tager nu alligevel et S6 hoved med på græs næste gang for at se med egne øjne!

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
09-08-2009 05:19
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Hej Martin

Finder lige et par links..

Og hvis man bærer 28 og skyder 20, så har fluen jo fløjet 28+20+28 = 76 meter ik? Hvis man har 10 udenfor topøjet så bærer man ca 13 og skyder 45, så har fluen fløjet 13+45+13= 71meter ik? Selvfølgelig plus forfang..

God fornøjelse med S6'eren Cool

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 09-08-2009 af 11:47 L.K..)
09-08-2009 10:51