Fly festival, og hvad så nu ??
Leif Chr.

Besked: #1
Fly festival, og hvad så nu ??
Jeg var lige som så mange andre fluefiskerne og fiskevand brugere på besøg i Kolding i weekenden. Altid dejligt at komme til Kolding og se hvad der er kommet af nyt uundværligt grej Rolleyes Jeg var der kun lørdag og selvom jeg var der hele lørdagen nåede jeg som sædvanligt ikke at se alt det jeg havde planlagt, ville gerne have hørt et par foredrag, det må blive næste gang Wink

Nu da messen er slut syntes jeg det kunne være spændende at høre lidt om hvad i har oplevet og blev i fristet Wink

Af stænger fik jeg prøvet lidt af hvert. Især blev jeg positivt overrasket en tohånds stang fra salmologic, mener det var en Serentiy. Af enhånds stænger var det især Vision Merisuola #8 som fangede min opmærksomhed. Den vil jeg gerne prøve engang i #6 når den kommer.

Det lyder næsten som om denne fluesfisker også var i Kolding, han ved ihvertfald hvad man har brug for Big Grin

https://youtu.be/4IeSul1qc6k

Mvh Leif
(Denne besked var sidst ændret: 05-03-2017 af 22:48 Leif Chr..)
05-03-2017 22:47
Adversering
Aggergaard

Fraværende
Besked: #2
RE: Fly festival, og hvad så nu ??
Jeg var selv derinde i lørdags. jeg havde sagt til mig selv at jeg har alt, og dog alligevel bildt mig selv ind, at en let stang til det lette, burde være i min samling Big Grin Så jeg var der udelukkende for at finde en 9' #5.

Jeg kunne ikke stå for Sage Method 490, så den erhverver jeg mig snart Big Grin
05-03-2017 23:08
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Den slags festivaler burde forbydes Dodgy jeg blev fristet over evne og hjembragte et Vosseler Passion 5/6 med kulfibergavle - fandme flot, og godt, håndværk.
Det blev også til en Stickman P5 klinge, men det var nu aftalt på forhånd. Akos viste sig at være et interessant bekendtskab - super flink fyr. Og høflig - han roste mine middelmådige kast..........

Desuden en interessant samtale med Thomas Züllich om forenkling af fluebinding - jeg er spændt på at se om hans hare-vingede to-trins Klinkhammer også fungerer i praksis.

Og en lige så interessant samtale med Niklaus Bauer fra Vision - de nye vaders er fundet ;-)

Peter

"There is nothing permanent except change"

06-03-2017 09:02
Swebbe

Besked: #4
(06-03-2017 09:02)PeterMulbjerg Skrev:  Den slags festivaler burde forbydes Dodgy jeg blev fristet over evne og hjembragte et Vosseler Passion 5/6 med kulfibergavle - fandme flot, og godt, håndværk.
Det blev også til en Stickman P5 klinge, men det var nu aftalt på forhånd. Akos viste sig at være et interessant bekendtskab - super flink fyr. Og høflig - han roste mine middelmådige kast..........

Desuden en interessant samtale med Thomas Züllich om forenkling af fluebinding - jeg er spændt på at se om hans hare-vingede to-trins Klinkhammer også fungerer i praksis.

Og en lige så interessant samtale med Niklaus Bauer fra Vision - de nye vaders er fundet ;-)

Spændende - Hvad faldt valget af waders så på? Big Grin

(PS: Tak for turen Leif, blev godt nok også positivt overrasket over den nye Vision-kæp!)

Jeg kom ikke rigtigt hjem med de småting jeg havde sat mig for, men 3 hatte blev det da til Cool Confused

- Jeppe Lyngsø
06-03-2017 11:17
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
(06-03-2017 11:17)Swebbe Skrev:  Spændende - Hvad faldt valget af waders så på? Big Grin

Når, eller hvis, de gamle ikke kan reddes så bliver det Vision Kura Ultra. Han talte længe og godt for sagen og fremhævede at de havde solgt omkring 4000 par i Sverige og kun havde haft reklamationer på 10 stk. og det var lynlåse og sådan noget. Hvis man trækker alt sales-bullshit fra så lød det som om han, og hans fiskevenner, var ret begejstrede for dem og til den pris kan det jo ikke gå helt galt.

Peter

06-03-2017 11:38
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
En sneharefod, en vadejakke og lidt småting blev det til. Vadejakken har været på sedlen i et stykke tid, så ingen vilde impulskøb. Jeg glæder mig også til at afprøve den harevingede emerger i praksis.

LTS saltsvands-6'er var lige min smag. En rigtig fin kyststang. 7'eren var derimod lidt for grov til min smag. Heldigvis stod jeg ikke lige og manglede Blush

Hyggeligt at møde bekendte dernede Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
06-03-2017 12:37
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
(06-03-2017 12:37)Brandt Skrev:  En sneharefod, en vadejakke og lidt småting blev det til. Vadejakken har været på sedlen i et stykke tid, så ingen vilde impulskøb. Jeg glæder mig også til at afprøve den harevingede emerger i praksis.

LTS saltsvands-6'er var lige min smag. En rigtig fin kyststang. 7'eren var derimod lidt for grov til min smag. Heldigvis stod jeg ikke lige og manglede Blush

Hyggeligt at møde bekendte dernede Smile

Jeg fik en af Thomas' fluer med hjem og tjae joeee - den hviler ok i overfladefilmen, men jeg tror han bruger for tunge kroge for den var lige på nippet til at synke i håndvasken. Man kunne nok også godt raffinere dubbingkroppen lidt for at få en flue der står mere lige i vandet.

Men jeg fik også en Jurassic harefod med hjem.

Peter

06-03-2017 13:21
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(06-03-2017 13:21)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg fik en af Thomas' fluer med hjem og tjae joeee - den hviler ok i overfladefilmen, men jeg tror han bruger for tunge kroge for den var lige på nippet til at synke i håndvasken. Man kunne nok også godt raffinere dubbingkroppen lidt for at få en flue der står mere lige i vandet.

Men jeg fik også en Jurassic harefod med hjem.

Det er vel meningen, at fluen skal hænge med røven under vandskorpen??. Jeg bandt et par stykker i aftes - på en ganske let krog - de kommer en tur i vand, når jeg kommer hjem.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
06-03-2017 15:18
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
(06-03-2017 15:18)Brandt Skrev:  Det er vel meningen, at fluen skal hænge med røven under vandskorpen??. Jeg bandt et par stykker i aftes - på en ganske let krog - de kommer en tur i vand, når jeg kommer hjem.

Ja lige præcis - den hang i det yderste af vingen og sådan lidt sidelæns, som om der var for meget uld i kroppen. Men det gik også lidt hurtigt da han bandt den :-)

Peter

06-03-2017 15:35
Allan Wermuth

Odense
Besked: #10
Jeg nåede desværre ikke forbi Flyfestival i Kolding, men er da blevet lidt nysgerrig mht Thomas Züllich variant af Klinkhammer ....... har han bare erstattet polyvingen med Snowshoe Hare eller var der andre ting der adskilte den væsentlig fra originalen?

Hvis nogen af jer har billeder af TZ's variant, så må i da gerne lægge den op på siden Big Grin

Mvh
Allan
06-03-2017 17:05
Leif Chr.

Besked: #11
Det lyder til at i også har hygget jer Cool

Så blev jeg da lige mindet om at jeg slet ikke så eller prøvede nogle Stickman stænger. havde de en stand?? Måske var det fordi der var så mange mennesker lørdag formiddag at jeg missede det ?

Der var også en stand med nogle nye linekurve. Husker ikke navnet, men er der nogle her der har prøvet den ved kysten? Det smarte var at den var blød, så man kunne bukke sig når man skulle afkroge en fisk mm. Jo egentligt lidt smart, men kan den så klare et par liter vand uden at bliver deform? Der sker da noget på linekurvs fronten i tiden.

Mvh Leif
06-03-2017 18:38
Thorsen

Århus C
Besked: #12
Jeg fik mig også en snak med Akros fra Stickman. Totalt fed måde at tænke stænger på og rigtigt flink fyr. Jeg var helt vild med den 8' #4 der lå i udstillingen. Smukt håndværk og sindssygt lækker pind. Skal/skal ikke Smile

Ellers fik jeg ikke prøvet så mange stænger. Guidlines nye Elevate (9' #6) var dog en kæmpe skuffelse. Lam og tung. Hardy Zephrus i #6 var et udmærket bekendtskab, som jeg godt gad prøve med et lettere hjul og en anden line.

Fik købt mig en sneskoharefod, på anbefaling af Brandt. Thomas Züllich viste os hvordan han bare brænder hovedet til en streaking Caddis i stedet for at klippe det. Smart, men det lugter så også en hel del. Det blev også til tre kasketter, nogle fine stykker isbjørn, en billig boks til flue og ja det var så det. Var på udkig efter nogle nye vadestøvler til strømvand. Patagonia Tractor er fede men bare så pi... tunge. De nye Hodgman Vion støvler så faktisk spændene ud og var ikke alt for tunge. De kunne dog ikke sige hvem der forhandler dem, men bare at de snart kom ud i flere forskellige butikker.

Så godt den linekurv Leif. Smart nok med det bløde gummi, hvis man skulle hamre fingrene i kanten i et ordentligt mandetræk :-P Synes dog at den virkede lidt lav foran og kommer der vand i kunne jeg godt frygte at den kollapser. Ja og så kan man jo nok ikke side så skide godt på den. http://www.moldychum.com/take-tackle-stripping-basket/

Venligst
Thorsen

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
06-03-2017 22:22