Erfaringer med Sportex/Westin
hekker007

Besked: #1
Erfaringer med Sportex/Westin
Jeg får snart lidt penge i overskud, og bliver derfor ”nødt til” at investere i en ny kyststang Smile

Har kigget på Sportex Air Spin Seatrout 10’ 5’’ (12-39g), Sportex Carat Seatrout 10’ (13-39g)og Westin W8 Spin 4-delt 10’ (10-30g). De er alle utroligt lækre stænger.
Er der nogen der har nogen erfaringer med disse stænger? Der er selvfølgelig lidt forskel i vægt, længde og kastevægt. Jeg tænker specielt på kasteegenskaber og fight egenskaber. Hvilken stang vil være bedst til kystfiskeri efter HØ på kysten? Jeg bruger normalt blink på 15-22g.

Mvh Henrik
12-09-2017 13:17
Adversering
Stoltze

Besked: #2
RE: Erfaringer med Sportex/Westin
Hej

Jeg kender ikke så meget til disse stænger, og hvis der heller ikke er andre, der kan hjælpe dig herinde, så kan du da prøve at spørge direkte hos Sportex, https://www.facebook.com/Sportex-Danmark...166229460/ Evt. kan du prøve at kontakte Lars Olsen, der er tilknyttet firmaet som "testfisker". Han har haft en del af deres stænger i hånden, og kan nok guide dig omkring Sportex stængerne. Du må nok forudse, at han ikke vil fremhæve Westin stangen Blush

/Stoltze

Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
- Lynge Jakobsen
14-09-2017 13:31
Aggergaard

Fraværende
Besked: #3
Jeg kender ikke de to førstnævnte men til gengæld kan jeg på det kraftigste anbefale Westin W8 som du nævner. Det er i min optik den fedeste kaste kanon. Den er så dejlig let at gå med 156,7g. En 0.14 fletline også et 22g søm, er ren gift. Jeg valgte min i 9' som uden problemer kontrollere bombardafiskeriet lige så vel. Den vil du helt sikkert komme til at elske Smile
20-09-2017 04:35
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #4
jeg har aldrig prøvet sportex stangen, og westin stangen har jeg kun haft en 5-10 kast med ved en mindre å med en spinner i størrelse 3

for det første synes jeg, at det er en skam at man slet ikke må omtale andre mærker, modeller eller lignende på sportex facebook side. Så du må ikke spørge om en sammenligning med westin w8 og shimano topmodellerne, her var en mere åben tilgang til den slags da klart med til at skabe en bedre dialog Dodgy

jeg har haft en sportex black arrow, en af de billigste sportex stænger, men den gjorde det fint, indtil den knækkede efter en ½ sæson. Fin føling med agnen, og kastevægten virkede til at passe ganske godt.

westin w8 modellen føles super fed, og ligger godt i hånden. Den har en god føling med agnen og er ganske let. Derudover er den flot monteret. Det samme kan man helt sikkert også sige om sportex stangen

vil du kaste 15-22 gram, så ville jeg nok spare de sidste penge og købe en westin w8, jeg tror sportex gerne vil længere op for at levere de helt lange kast.

ham her fisker med en sportex air spin så vidt jeg kan se, du kan forsøge og spørge om han vil sammenligne den med andre stænger
https://www.youtube.com/watch?v=YA0TzUB7IAc

Mvh René Carlsen
21-09-2017 11:32
hekker007

Besked: #5
(21-09-2017 11:32)Renefrh Skrev:  vil du kaste 15-22 gram, så ville jeg nok spare de sidste penge og købe en westin w8, jeg tror sportex gerne vil længere op for at levere de helt lange kast.

Det er i hvert fald et godt argument for at vælge westin fremfor sportex. Kastevægten på sportex'en er nok også det som jeg har det største problem med.
22-09-2017 00:46
Renefrh

Frederikshavn
Besked: #6
(22-09-2017 00:46)hekker007 Skrev:  Det er i hvert fald et godt argument for at vælge westin fremfor sportex. Kastevægten på sportex'en er nok også det som jeg har det største problem med.

Umiddelbart angiver sportex jo også 28 gram som den ideelle kastevægt

Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at sportex stangen er en super fed stang

Mvh René Carlsen
22-09-2017 07:15
Danielr

Besked: #7
Jeg er lige med på en lytter her
Har selv en Ironfeather 8-32 og er på jagt efter en ny kaste kanon. Jeg fravalgte W8 da den føles for langsom og som den er max belastet allerede ved 75% kraft så tør slet ikke trykke til med den (22-27g). Kigger lige pt på en W6 og sportex, dog er det lidt svært at finde ud af deres stænger mht hurtighed på klinge.
Kaste længde betyder en del og det skal være en det kan tåle at blive fyret af
26-09-2017 00:49
Adversering
hekker007

Besked: #8
(26-09-2017 00:49)Danielr Skrev:  Jeg er lige med på en lytter her
Har selv en Ironfeather 8-32 og er på jagt efter en ny kaste kanon. Jeg fravalgte W8 da den føles for langsom og som den er max belastet allerede ved 75% kraft så tør slet ikke trykke til med den (22-27g). Kigger lige pt på en W6 og sportex, dog er det lidt svært at finde ud af deres stænger mht hurtighed på klinge.
Kaste længde betyder en del og det skal være en det kan tåle at blive fyret af

Jeg var egentlig fast besluttet på Westin W8, men det kan godt være at jeg lige må slå lidt koldt vand i blodet.
Normalt kaster jeg med 16-20g og der burde W8 jo være fin, men det er jo rart at have lidt ekstra i baghånden, særligt hvis den maxer ved 75%. Spørgsmålet er så om Sportex'en kan kaste tilfredsstillende med så små vægte?
Ifølge Sportex's katalog, har Air Spin en medium fast aktion. Hvilken aktion W8 har, har jeg ikke rigtigt kunne finde ud af
26-09-2017 11:32
Danielr

Besked: #9
Ja for mig føles w8 lidt for spinkel til man virkelig kan trykke til, dog skal det siges at når jeg kaster 75% så er det altså stadig smæk påWink . Som sagt så har jeg jo en af de gamle 2 delte IF og den indbyder jo til at kaste meget aggressivt
26-09-2017 12:31
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #10
(26-09-2017 11:32)hekker007 Skrev:  Jeg var egentlig fast besluttet på Westin W8, men det kan godt være at jeg lige må slå lidt koldt vand i blodet.
Normalt kaster jeg med 16-20g og der burde W8 jo være fin, men det er jo rart at have lidt ekstra i baghånden, særligt hvis den maxer ved 75%. Spørgsmålet er så om Sportex'en kan kaste tilfredsstillende med så små vægte?
Ifølge Sportex's katalog, har Air Spin en medium fast aktion. Hvilken aktion W8 har, har jeg ikke rigtigt kunne finde ud af

Jeg stod i samme situation for et par uger siden (sportex vs W8 (2-delt)) efter 15år med flue er jeg gået tilbage til spin da min skulder og arm ikke kan mere.

Jeg valgte Sportex Air spin seatrout og har ikke fortrudt et sekund, den kaster som en drøm med 20g og op efter (min mening), når man fighter fisk, selv små mål fisk har du en god føling og stangen er på ingen måde "stiv" den er faktisk rigtig harmonisk, man kan tydeligt mærke agnet og nap ved indspinning men føler på ingen måde at du mangler power.

Grunden til jeg valgte Sportex var at jeg flere steder læste at W8 hurtig "maxer ud" og at man føler man hurtig overbelaster den, og vil heller have mere power end at føle at man knækker stangen ved at belaste den tæt på de 30g den er oplyst til at kunne bære.

Eneste anke jeg har mod Sportex'en er prisen og at man ikke får et rør med til den pris, men kun et fedt neopren etui. Men som altid, det er en hobby og ville man være med helt fremme i bussen og have noget man virkelig sætter pris på samt er glad for at bruge koster det Angel lige som med fluefiskeri koster det hvis man skal have udstyr fra øvereste hylde.

Skulle jeg have en W8 havde jeg nok købt denne udgave: http://www.sportfiskegiganten.se/westin-...-7-30-gram Big Grin

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
(Denne besked var sidst ændret: 14-10-2017 af 11:08 Kenneth H.)
14-10-2017 11:02
Aggergaard

Fraværende
Besked: #11
tag et kig på youtube og skriv Westin W8 spin, pushed to the limit,
I søgefeltet. Så ser du en klinge som kan arbejde.
16-10-2017 16:10
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #12
(16-10-2017 16:10)Aggergaard Skrev:  tag et kig på youtube og skriv Westin W8 spin, pushed to the limit,
I søgefeltet. Så ser du en klinge som kan arbejde.

Har set den ;-)

Har faktisk en W8 på vej (den Platinum fra Sverige) så må vi se hvad sådan en W8 er for noget ;-)

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
(Denne besked var sidst ændret: 16-10-2017 af 16:15 Kenneth H.)
16-10-2017 16:14