Hvornår har I haft en god tur?
123

Besked: #1
Hvornår har I haft en god tur?
Alt efter hvem man spørger, så kan folks opfattelse af en fisketur være meget forskellige. Hvornår synes I i har haft en god tur, og hvad er en dårlig tur?

Jeg starter selv med at lægge nogle konkrete eksempler.

En dårlig tur: For et par år siden havde jeg en heldagstur på kysten, hvor det var koldt og det regnede. Vi kørte land og rige rundt for at finde fiskene og da jeg skulle samle min stang på en plads gled min hånd ned af stangen og hev den ene slangering af hvilket jeg "naturligvis" skar mig på. Jeg husker ikke om jeg fangede noget eller så nogen fisk. Denne tur behøver jeg ikke gentage. Angry

En god tur: Sidste år havde jeg et par ture til åen hvor jeg nærmest ikke fiskede. Jeg sad et par timer med min kikkert og studerede fisk der åd og insekter der klækkede. Selvom jeg måske havde en halv snes kast i alt der landede på vandet og ikke var i nærheden af at fange en fisk, så var det nogle af de bedste dage for mig sidste sæson - dage jeg sent vil glemme. Smile

Hvad med Jer? Rolleyes
29-03-2010 22:09
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #2
RE: Hvornår har I haft en god tur?
Typisk dårlig tur: Intet fungere for mig.. F.eks, for et par dage siden, var jeg på græsplænen for at teste ny skydeline (tak Martin Big Grin). Alt fungerede bare perfekt! +30 meter kast uden problemer, Karlsson kunne bare komme an Wink
Men det var så også kun lige dén aften.. Dagen efterfølgende var jeg ved vandet, intet fungerede trods 100% samme setup. Jeg havde dog ingen linekurv med og det ødelagde rigtig meget for mig. En træls medvind gjorde bagkastet svært og kast på de 20 meter var noget jeg skulle være glad for.. Som prikken over i'et fik jeg hurtigt ondt i hånden, som jeg er blevet opereret i for et par uger siden. Skod tur!!

God tur: Modsat ovenstående Wink Alt fungere bare. Kastene kører som smurt, lækkert vejr og gode oplevelser - fast fisk et plus men ikke alfa omega for en god tur. De dage hvor alt bare fungere, så glemmer jeg ofte helt at jeg fisker, pludselig er der gået flere timer. Arh.. Mental afslapning Wink

Mvh
Stig
29-03-2010 22:54
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Thomas

Det jeg søger ved vandet er ikke nødvendigvis fisk .. det er snarere en tilstand, som jeg kun er i, når jeg fisker med en flue. Når det hele spiller - grejet passer, kastet sidder og fluen fisker - så kommer jeg i en tilstand, hvor der ikke er andet til stede end mig og vandet. Jeg bliver altid glad, hvis jeg fanger en fisk, ser en sjælden fugl, en sæl eller et marsvin - og jeg hygger mig gerne med andre over kaffen .. men det er hverken det sociale eller fisken der afgør, om turen er god .. det er, om jeg kommer i den der meditative tilstand, som jeg ikke kender ret mange andre steder fraSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-03-2010 22:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Der er langt mellem skodture - husker én for mange år siden. Var med en flok NL-medlemmer ved Bramslev bakker. Der var fisk i vandet, men min udrustning bestod af toppen fra én stang og bunddelen fra en anden!Angry

Derudover er det surt at ankomme til åen og opdage, at grødebådene skærer på højtryk opstrøms.Angry

Eller en påskeferie på Bornholm engang i 80'erne, hvor en kraftig vind fra NV - N i den grad besværliggjorde vores forehavendeAngry

Men ellers SmileSmileSmile Fiskefangst er sekundært. Frisk luft, afkobling, naturoplevelser og kammeratskab kommer først.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-03-2010 02:24
Jan P

Harlev J.
Besked: #5
Mht. god tur - så må jeg erklære mig fuldstændig enig med Martin. Det er tilstanden som jeg stræber efter og det kan ligeså godt være fordi jeg ser en odder i morgengryet ved Skibelund bækken eller en isfugl der sætter sig lige overfor hvor jeg står. Fisk er en sidegevinst i den sammenhæng.

Dårlig tur. Husker en tur til Gudenåen, hvor jeg konstaterer at have glemt waders da jeg ankommer til vandet Dodgy Fisker i badesandaler og kroger en rigtig god fisk mellem broerne ved Langå som naturligvis mistes da jeg ikke kan følge den gennem sumpen i sandaler Big Grin. Heldigvis kan jeg grine af historien i dag.

Do you want to be happy ?

- for a day ?
- get drunk..

- for a week ?
- get married..

- for life ?
- go fishing..
30-03-2010 10:23
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
En af mine bedste ture er helt klart for et par år siden ved Voer Å - fangede ikke en skid, men der var majfluer over det hele - et imponerende syn!
Havde fornøjelse af dem også dagen efter, da nogle af dem sneg sig med hjem i bilen :-)

Andre gange har det blot været synet af en isfugl eller vandstær der har gjort udslaget :-)

Dårligste tur er så afgjort at glemme sit fluehjul hjemme - 70 km. væk :-(

Peter

"There is nothing permanent except change"

(Denne besked var sidst ændret: 30-03-2010 af 20:21 PeterMulbjerg.)
30-03-2010 14:00
kystfluefiskeren

Besked: #7
Jeg har aldrig haft en dårlig tur ;-)

/Michael
http://www.kystfluefiskeren.dk
31-03-2010 14:33
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
Hej Alle

Jeg har næsten altid gode ture. Man kommer på eventyr med sin stang under armen. Dagligdags problemer har det med at glide i baggrunden, og løsningen på disse finder ofte sin ganske naturlige løsning i løbet af en tur.
Imidlertid har jeg også været uheldig på fisketure. En gang ville jeg skyde genvej over naturhavnen ved Kongsdal bakker, det kan ikke anbefales. Og gør det aldrig hvis du fisker alene Angry Jeg måtte råbe nogle andre fiskere op som stod 50-70 meter nede af stranden. Jeg blev ved hjælp af en kæp trukket på maven op af mudderet. Så går glansen altså af en ellers sprit ny Simms G3 jakke Blush På en nattur til Ashoved blev ræven sur over at jeg ikke havde taget en madpakke med den kunne snuppe, havørred var det også småt med den nat. Måske var det derfor ræven mente, at den skulle markere sit teritorium i min fisketaske Confused

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 03-04-2010 af 09:54 Jan Fensten.)
03-04-2010 09:50
Thorsen

Århus C
Besked: #9
Den gode fisketur for mig, er der hvor jeg glemmer. Glemmer at jeg har en kassekredit der måske burde være mindre, glemmer at det har været en træls dag på jobbet, glemmer at jeg har en dejlig kæreste der sidder derhjemme.

Fornemmelsen af at være i nuet i søgen efter fisk og aldrig vide hvad der venter derude i vandet eller omkring mig er det smukke ved at fiske for mig. Sanserne arbejder på højtryk og følelsen af at være i denne indelukkede tilstand fåes simpelthen ikke bedre, optimal energi for sjælen. Kaffen kan smage så godt som aldrig før og rugbrødsmaden er en ren Michelin stjerne værdigt i disse øjeblikke.

Den dårlige fisketur er når der er noget der forstyrre mig eller afbryder mig i at opnå denne tilstand. Skal jeg give et eksempel på en mindre god fisketur, var det nok da jeg var på fisketur til P&T sammen med en kammerat alene for første gang. Vi gik vel i 5-6 klasse. Først mistede jeg en fisk da min kammerat jog nettet ned i krogen i stedet for omkring fisken. Bittert! Vi prøvede at bytte stang og det resulterede i min fiskemakker sendte et stykke bly og en krog lige i hovedet på mig. Krogen sad fast lige under øjet og jeg måtte en tur på hospitalet med hjælp fra en nabo til søen. Øjenlægen trak den ud og han kunne bagefter oplyse at to mm mere til den ene side og jeg vil med stor sansynlighed ha mistet synet på mit øje. Krogen fik jeg naturligvis med hjem og kunne fiske videre med.

K&B

Venligst

Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
03-04-2010 13:08