Snoet monofil skydeline
Holm

Besked: #1
Snoet monofil skydeline
Jeg har for nogle måneder siden købt mig en Lawson monofil skydeline, nu skulle det prøves....
Den virkede i starten helt perfekt, skyder som en drøm og alt er vel. Men efter nogen tid sker det sædvanlige jo, at linen skaber knuder på sig selv når den bliver flået ud af linekurven i kastet. Fair nok, men disse knuder kan til tider stramme sig selv i kastet så linen efterhånden får flere og flere kinks og buer m.m. Kombineret med at linen naturligt bliver mere snoet efterhånden som den bliver brugt, er den nu ved at irritere mig rigeligt.

Det jeg søger, er om nogle af jer, har erfaring med at få en monofil line tilbage i form igen? Jeg strækker den jævnligt, men det giver ikke alverden da den ikke kan give sig. Jeg har endnu ikke forsøgt at ligge den i varmt vand da jeg ikke ved om det virker.
Jeg kunne selvfølgelig bare kyle den ud og bruge 80,- på en ny, men hvad faen, jeg gider ikke hive den af, såfremt den kunne rettes ud.
(Denne besked var sidst ændret: 13-08-2009 af 09:11 Holm.)
13-08-2009 09:08
Adversering
Jan Johansen

Besked: #2
RE: Snoet monofil skydeline
Hej Holm.
Jeg vil umiddelbart anbefale dig at binde den ene (hjul-enden) fast til en stolpe, et træ, en dør og så trække linen ud over en græsplæne. Eller få en hjælper til at holde hjulet uden at linen kan trækkes af.
Tag et stykke ventilgummi fra lappegrejs-æsken og tråd skydelinen ind i gummiet og med et godt greb fører du gummiet fra bagenden af linen og frem til forenden.
Presset fra gummiet tvinger linen til at sno sig tilbage, og varmen fra friktionen er med til at rette krøller o.a. ud.

Mvh Jan

En dårlig dag på kysten er bedre end en god dag på arbejdet...

13-08-2009 16:24